Західні компанії, які вийшли з рф, зазнали великих втрат — Bloomberg
Західні компанії, які вийшли з ринку росії одразу після повномасштабного вторгнення в Україну, зазнали великих втрат.
Про це повідомляє Bloomberg.
На початку березня 2022 року McDonald’s спочатку продовжував працювати в росії, проте тимчасово закрив ресторани в Україні з міркувань безпеки. Компанія безпосередньо володіла майже всіма своїми 850 ресторанами в росії — лише близько 15% були франчайзинговими. На частку росії припадає близько 7% світового доходу мережі, або приблизно 1,6 мільярда доларів.
Хоч McDonald’s оголосив про фінансову підтримку України, проте його мовчання щодо діяльності в росії призвело до поширення хештегу #BoycottMcDonald's в соціальних мережах. Згодом цей тиск поширився й на Coca-Cola.
Відтак 8 березня McDonald’s і Coca-Cola оголосили, що зупиняють свій російський бізнес.
Закриття у рф дорого коштувало компаніям, однак тоді вони вважали, що бізнес може відновитися. Згодом війна загострилась, російські війська вчиняли злочини проти цивільного населення, а США та союзники ввели санкції проти росії. Тоді правління McDonald’s дійшли висновку, що бізнес у рф закінчено. Вони вирішили піти на радикальний крок і повністю продати російські підприємства.
Вихід McDonald’s з росії створював моральні і ділові дилеми. Залишитися означало б платити податки російському уряду, опосередковано підтримувати війну. Ведення бізнесу в росії зашкодило б репутації її бренду в очах мільйонів клієнтів. А ведення бізнесу в економіці із жорсткими санкціями було б ризикованим.
Але компанія постраждала не лише фінансово, а й стратегічно. російський бренд-імітатор легко заволодів концепцією, активами та системами McDonald’s, які створювалися десятиліттями.
Іншим західним компаніям, які продали бізнес росіянам, не пощастило, оскільки їхні торгові марки були викрадені або скомпрометовані.
Наприклад, в березні 2022 року Levi Strauss & Co. тимчасово припинила діяльність у росії. Через два місяці вона вирішила вийти з ринку рф, продавши свій асортимент місцевому партнеру по франшизі, який змінив бренд кількох магазинів на JNS із подібним червоним логотипом. У Levi’s заявили, що не постачали джинси до росії з початку війни, але JNS все ще продає Levi’s онлайн.
Pizza Hut Yum! Brands Inc. оголосила про призупинення діяльності в рф в березні 2022 року. У липні компанія передала російський бізнес місцевому покупцю, який перейменував торгові точки на Pizza H або Pizza N.
Ще одним таким прикладом є Starbucks Corp., яка зупинила роботу у рф на початку березня 2022 року. Через два місяці вона оголосила, що покине країну. У липні наступного року пропутінський російський реп-виконавець Тіматі об’єднався з підприємцем Антоном Пінським, щоб купити бізнес за 6 мільйонів доларів. Два власники почали знову відкривати кав’ярні влітку 2022 року під новим брендом Stars Coffee. Їхній логотип дуже схожий до оригінального, але на русалку, яка зображена на лого, вони одягнули кокошник.
Однак протягом року західним компаніям стало вже майже неможливо продати свій бізнес, навіть росіянам за зниженою ціною. Активи іноземних компаній, які намагалися домовитися про впорядкований продаж, арештовували. У квітні 2023 року путін підписав указ, який дозволяв державі взяти під «тимчасовий» контроль активи компаній або фізичних осіб з «недружніх» країн. Внаслідок цього постраждали компанії Carlsberg, Danone та інші.
За матеріалами: Букви
Поділитися новиною