Віталій Дишловий: 5 питань, що дозволяють оцінити готовність бізнесу до залучення фінансування — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Віталій Дишловий: 5 питань, що дозволяють оцінити готовність бізнесу до залучення фінансування

Казна та Політика
51
Віталій Дишловий: 5 питань, що дозволяють оцінити готовність бізнесу до залучення фінансування
Віталій Дишловий: 5 питань, що дозволяють оцінити готовність бізнесу до залучення фінансування
Рік тому, під час конференції Ukraine Recovery Conference 2024, стартувало розширення фінансування для українського бізнесу від міжнародних організацій. Програми, що діють в рамках Ukraine Investment Framework (UIF) пропонують пільгові умови надання коштів, спрямовані на підвищення ліквідності підприємств, підтримку їх зростання та експортного потенціалу.
Разом з державними програмами, такими як «Доступні кредити 5−7-9», ці інструменти відкривають нові можливості для розвитку МСП.
Проте величезна кількість підприємців досі ними не скористалася. Крім незнання про доступні програми та упереджень щодо залучення зовнішнього капіталу, часто головною перепоною стає невпевненість у власній готовності до фінансування.
Самооцінка бізнесу — це перший крок в процесі пошуку відповідного фінансового інструменту. Як провести її правильно, визначити стан компанії, її сильні сторони та сфери для вдосконалення? Пропоную розглянути п’ять ключових запитань, які допоможуть впоратися. Саме їх найчастіше задають банки, інвестори та донори під час аналізу заявок від МСП.
  • Фінансовий менеджмент та звітність: наскільки структуровані фінанси
Без прозорої фінансової картини неможливо оцінити стійкість бізнесу та довіряти прогнозам. Тож важливо визначити:
● Чи регулярно бізнес веде фінансову звітність?
● Чи відстежується постійно та, чи є щомісячний прогноз руху грошових потоків?
● Чи аналізуються ключові фінансові показники (наприклад, маржинальність, ліквідність, рентабельність)?
● Чи відокремлені чітко особисті фінанси власника від бізнес-рахунків?
  • Стратегія розвитку: як надані кошти допоможуть бізнесу
Сформульована та зафіксована мета робить запит на фінансування зрозумілим та обґрунтованим. Важливо чітко розрахувати, скільки коштів потрібно, на що саме, і який результат очікується. Ключові питання для самооцінки:
● Чи визначено чітко суму, яку бізнес хоче залучити, і як вона буде використана?
● Чи є чітке пояснення, як ці кошти допоможуть масштабуватися, збільшити прибуток чи покращити ефективність бізнесу?
● Чи розрахована очікувана віддача від інвестиції. (ROI)?
Чи розуміє підприємець, які джерела фінансування найбільше відповідають його потребам (грант, кредит, змішане фінансування тощо)?
  • Документація та відповідність вимогам: чи готовий бізнес до перевірки
Остаточне рішення про надання фінансування базується на якісно складеній документації. Її відсутність — одна з найбільш поширених причин відмов. Важливо пересвідчитися:
● Чи є повний пакет актуальних юридичних документів (реєстрація, ліцензії, контракти тощо)?
● Чи є бізнес-план або презентація для інвестора або банку?
● Чи є доступна податкова та фінансова звітності, документи на власність та кредитна історія?
● Чи переглядали документацію юристи або фінансові консультанти?
  • Управління ризиками: чи є план дій на випадок форс-мажорів
Фінансові партнери готові приймати ризики, коли вони прозоро описані та підкріплені планом дій. Найкраще зрозуміти це допоможуть відповіді на такі питання:
● Чи визначені основні ризики бізнесу (операційні, фінансові, ринкові)?
● Чи є стратегія їх мінімізації?
● Чи застраховане майно, персонал, відповідальність?
● Чи є резервний фонд або джерела екстреного фінансування?
● Чи регулярно оновлюється план реагування на ризики?
  • Взаємодія з банками та інвесторами: попередній досвід
Якщо підприємець уже знайомий зі специфікою залучення фінансування, це може стати конкурентною перевагою. Розуміння правил роботи та очікувань фінансових організацій забезпечує якіснішу взаємодію з бізнесом. На це, своєю чергою, впливають такі чинники:
● Чи є у бізнесу досвід подачі заявки на кредит, грант або інвестиції?
● Чи є розуміння, як фінансисти оцінюють проєкти та на що звертають увагу?
● Чи отримували фідбек по відмовах і як удосконалили підхід?
● Чи є перелік потенційний фінансових програм, установ, партнерів?
Чесна оцінка того, на якому рівні готовності зараз знаходиться бізнес, дозволяє не витрачати ресурси даремно й обрати найкращу стратегію подальших дій.
Високого рівня готовності досягнуто, коли фінансова звітність упорядкована, документи підготовлені, є чітка стратегія використання коштів. Власник вміє вести переговори, має досвід підготовки заявок та залучення ресурсів. Якщо так, можна подаватися на програми підтримки та презентувати свій бізнес інвесторам, банкам та фінансовим інституціям.
Потенційна готовність передбачає, що у бізнесу є база, проте бракує чіткості. Наприклад, застарілий бізнес-план, документи, нестабільне прогнозування. Є досвід подачі заявок, але безрезультатний. У такому випадку слід працювати над слабкими місцями в документації та звітності, адаптувати їх під різні формати фінансування та детальніше дослідити наявні фінансові інструменти, щоб обрати найбільш відповідні.
Бізнес у процесі підготовки. Найчастіше це ті компанії, які ще не мають чіткої стратегії чи фінансової структури. Звітність ведеться нерегулярно або не повністю, документи відсутні або не відповідають стандартам. На цьому етапі слід зосередитися на упорядкуванні процесів і звітності, перш ніж претендувати на зовнішнє фінансування.
Бізнес на старті діяльності. Компанія лише формує структуру. Бракує документів і розуміння, як працює фінансування. Є ідея, але поки немає чіткого плану реалізації. Відтак найбільш ефективним кроком буде підвищення фінансової грамотності власника, розробка фінансової моделі, знайомство з доступними інструментами фінансування.
***
Уряд та міжнародні організації працюють над тим, щоб доступ до фінансування для МСП став ще простішим. Проте і бізнес має готуватися для залучення капіталу та подальшого зростання.
До речі, щоб зрозуміти, що найбільше хвилює підприємців, та які ключові виклики в плані залучення фінансування вони бачать, KSE Institute проводить опитування. Його результати допоможуть розробити рекомендації для державних органів, банків та інших фінансових установ, міжнародних програм підтримки бізнесу та донорів.
Вони, своєю чергою, дозволять адаптувати наявні програми підтримки та запровадити нові, більш відповідні до реальних потреб, та зробити фінансування доступнішим для МСП.
Якщо ви підприємець і маєте досвід або плани щодо залучення фінансування, ваша участь дасть можливість виявити та подолати ключові бар’єри між бізнесом та зовнішнім капіталом, необхідним для зростання.
Віталій Дишловий, проєктний менеджер Інвестиційного Центру KSE Institute
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас