Віктор Греков: як правильно встановлювати цілі для стартапу чи компанії
Кожного дня на ринку з’являються нові
компанії та стартапи. Багатьом вдається досягнути гарних результатів, однак
коли йдеться про прорив — у списку залишаються одиниці. Чому їм це вдається та
чи може пройти цей шлях кожен?
Працювати
не більше, а ефективніше
Очевидно,
що успіх компанії залежить від дуже багатьох факторів: роду діяльності, ніші на
ринку, підбору кадрів, конкуренції тощо. Наївно припускати, що існує «рецепт
успіху», який дозволить дійти до бажаного результату за будь-яких умов. Але є
універсальна методологія, правильне застосування якої суттєво збільшує шанси на
те, щоб досягнути визначеної мети.
Один з
найбільших викликів для стартапів та компаній — грамотне використання ресурсів,
як людських, так і фінансових. Напевно, кожен на своєму бізнес-шляху
зустрічався із ситуацією, коли зусилля витрачаються на напрямок, який є
важливим лише поверхневою. Однак при
детальнішому вивченні з’ясовується, що він не має значного впливу на
бізнес-показники. Коли ставиш перед
собою амбітні цілі, такі процеси можуть стати болючим «пострілом в ногу».
Сьогодні очевидно,
що перемагають не ті, хто працює більше та хизується постійною зайнятістю, а
ті, хто спрямовує сили лише на результат. Це вміння — ключове у зростанні та
конкурентній боротьбі, і саме воно виділяє успішні компанії з загалу.
OKR — концентруватися на цілі та
працювати на результат
Методологія
менеджменту — це не просто стиль управління та підходи до вирішення завдань.
Йдеться про цілу систему або ж філософію, яка здатна визначити ціннісний вектор
та сприяти створенню організації, в якій все спрямоване на зростання та
досягнення спільної мети.
Саме таким фреймворком є OKR, фундаментальними складниками якого є амбітні цілі
та ключові результати.
Чому
стартапам та компаніям потрібно звернути увагу на OKR?
●
Цілковита узгодженість.
Працівники, команди та організація загалом будуть працювати над спільними
цілями. Це суттєво підвищує ефективність роботи, злагодженість комунікації та
сприяє взаємній мотивації.
●
Фокус на результаті.
OKR передбачає, що уся діяльність спрямована на досягнення ключових
результатів, які ведуть до амбітної мети. Глобальна ціль завжди у фокусі, що
гарантує — усі ресурси будуть використовуватися лише на її досягнення.
●
Чіткість і вимірюваність. OKR
змушує не лише чітко формулювати ціль, а й визначати критерії, за якими буде
вимірюватися успіх. Завдяки цьому відстежувати прогрес дуже легко, а працівники
і команди розуміють розмір свого внеску у діяльність компанії.
●
Прозорість як частина корпоративної культури. Відкритість та злагоджена співпраця — це суперсила
ефективних команд. OKR передбачає видимість усіх цілей та результатів, від
окремих працівників до компанії загалом. Результат — злагодженість процесів та
взаємовідповідальність перед усією компанією, а не підзвітність окремому
менеджеру.
●
Адаптивність.
Одна з ключових вимог сучасного ринку буквально «вшита» у методологію OKR.
Швидка корекція цілей відповідно до змін, відгуків або проблем та ледь не
миттєва переорієнтація процесів — скіл, яка сьогодні потрібен будь-якій
компанії.
Як виглядають амбітні цілі та ключові
результати
Сформулювати
формулу OKR можна дуже простим виразом: «я досягну (ціль), яку виміряю за
(ключовим результатом)». Ціль — це амбітна мета, яка розташована трішки далі за
горизонтом ваших можливостей, і на досягнення якої вам потрібен стратегічний
відрізок часу (квартал або рік). А от ключовий результат — це показник, за яким
ви будете вимірювати свій прогрес.
Цілі
можуть бути абстрактними, а от ключові результати — вимірними, представленими у
цифрах. Ось приклад:
Ми збільшимо об’єм продажів (ціль), за
рік збільшивши базу клієнтів вдвічі (ключовий результат):
●
Проміжний
результат 1: збільшення місячного показника звернення до потенційних клієнтів
на 30%;
●
Проміжний
результат 2: збереження поточних
клієнтів на рівні 90%;
●
Проміжний
результат 3: збільшення місячної конверсії продажів на 40%.
Як ми
бачимо, в основі OKR лежить бажання тектонічних змін та трансформацій компанії,
відповідь на запитання: «Що нам дуже хочеться змінити і досягнути за рік?».
Відповідь на нього дозволяє встановлювати амбітні цілі поза поточним
горизонтом, а встановлення чітких ключових результатів демонструє, що ви не
просто рухаєтеся у потрібному напрямку, а й легко відстежуєте прогрес.
Амбітну мету визначає контекст
Ваші OKR
будуть залежати від контексту компанії в поточний момент. Розглянемо це на
прикладі. Компанія Х виготовляє електроніку та отримує 10 мільярдів доларів
річного прибутку. Однак впродовж останніх років є потреба створити власні
процесори, а не купувати сторонні рішення від Qualcomm чи Mediatek.
Є 2 цілі:
отримати річний дохід у 10 мільярдів та створити власні процесори. Перша ціль —
класичний КРІ, адже вона вже досяжна та очікувана.
Натомість
друга — це OKR, оскільки передбачає амбітну зміну, покращення процесів,
відкриття нових можливостей тощо.
Однак якщо компанія вже робить свої процесори і продає смартфони, тоді у якості
OKR може бути саме збільшення продажів.
Для написання правильних OKR вам потрібно глибоко розуміти контекст та виклики,
які постали перед компанією.
Будь SMART: пишемо ключові результати
Для того,
щоб усе працювало і ви впевнено крокували до своєї мети, вам потрібно добре
прописати ключові показники, як для загальної мети, так і для проміжних етапів.
Вони стануть своєрідними дороговказами і не дадуть збитися зі шляху чи
неефективно використовувати ресурси. Якщо ви неправильно їх визначите, то
матимете проблеми із відстеженням прогресу, а отже, не зможете досягнути
амбітної мети.
На що
орієнтуватися в роботі над ключовими результатами? Допомогти у цьому може
універсальна вимога — SMART. Вони повинні бути:
●
Specific
— зрозумілими та обґрунтованими;
●
Measurable
— кількісно вимірюваними;
●
Achievable
— реалістичними та досяжними;
●
Relevant
— релевантними до цілі;
●
Time-bound
— прив'язаними до часу та з чітким дедлайном.
Ці прості
та зрозумілі правила гарантують, що ви правильно визначили ключові показники та
крокуєте в напрямку своїх амбіцій. Для прикладу можна розглянути впровадження
ідеї з використанням власних чипів:
Мета:
використовувати чипи власного виробництва.
Ключовий
результат 1: інтегрувати свої чипи у 20% власних девайсів, випущених впродовж 6
місяців;
Ключовий
результат 2: зменшити тепловіддачу на 15% впродовж 9 місяців;
Ключовий
результат 3: досягнути економії у 20% у порівнянні з конкурентами.
Чітка
ціль, вимірювані ітерації — і ви точно будете рухатися в напрямку бажаного
результату.
Віктор Греков, CEO і співзасновник Oboard
За матеріалами: Finance.ua
Поділитися новиною