Ринок нерухомості: «Змінюється, як кардіограма» (думки експертів) — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Ринок нерухомості: «Змінюється, як кардіограма» (думки експертів)

Нерухомість
2128
Учасники панельної дискусії (зліва направо): Олена Унаньян, Євген Лавренюк, Ірина Щучко, Олена Маленкова та Вікторія Берещак
Учасники панельної дискусії (зліва направо): Олена Унаньян, Євген Лавренюк, Ірина Щучко, Олена Маленкова та Вікторія Берещак
Інвестиції в нерухомість стабільно залишаються одним з найпопулярніших способів збереження капіталу серед українців. Що ж відбувається зараз на ринку? Finance.ua ділиться п’ятьма важливими інсайтами про те, як ринок нерухомості пережив три роки війни, від експертів конференції «Жити на відсотки», що відбулася 9 листопада у Києві.

1. Ринок швидко змінюється

«Ще з часів локдаунів ми побачили, що ринок змінюється так швидко, як кардіограма. Перед початком війни ринок зростав й зростав, а потім різко зупинився. На початку повномасштабної війни закрили реєстри, але з 15 травня, коли їх відкрили, у нас був відкладений попит», — розповідає керуючий партнер в KDU Realty Group Олена Маленкова.
За її словами, ринок швидко змінюється не лише в цінах, а й в таких показниках як пріоритетність купівлі та сегменти ринку. При цьому на перше місце вийшла безпекова складова.
«За моєю статистикою, 85% продавців нерухомості зараз знаходяться за кордоном», — каже Маленкова.
Дистанційний продаж, за словами експертки, також активно розвивається. Якщо раніше покупці не звертали увагу на сервіс дистанційного продажу, то під час війни, його організація стала дуже популярною.
«Проте мене найбільше вразило те, як швидко ринок адаптується до обстрілів. Якщо після перших масованих обстрілів затишшя на ринку спостерігалося десь 2 тижні, то зараз це 3 години», - каже Маленкова.

2. Диверсифікація — ключ до успіху

Як зазначає експертка з інвестицій у нерухомість та інвесторка Ірина Щучко, 10% продажів її агентства нерухомості в Одесі складають місцеві угоди, а 90% - інвестиції у ринок за кордоном.
«Перше правило — якщо інвестуєте у нерухомість, то потрібно диверсифікувати та вкладати кошти у нерухомість різних країн», — ділиться досвідом Щучко.
Диверсифікувати вкладення у нерухомість можна не лише за країнами, у якій вона знаходиться, але й за її типами. Зокрема, можна розглянути такий напрям, як рекреаційна нерухомість. Євген Лавренюк, керуючий партнер «УЛІС», розповів про переваги такої моделі детальніше.
«Перша перевага — це легкість бізнес-моделі. Тобто ваш об’єкт нерухомості, який ви як девелопер будуєте, має бути таким образом сконструйований, що в будь-який момент ви можете зупинитися — і все одно завершити хоча б якусь чергу. Тобто це не якийсь комплексний об’єкт із великою кількістю інфраструктури, коли ти не знаєш, що буде там через рік-два. Дуже класно запускаються, ті проєкти, які дуже легкі, які дуже швидко можна запускати окремими шматочками», — розповів Лавренюк.
Як зробити інвестицію в рекреаційну нерухомість?
«Насправді є статистика, що зараз в Карпатському регіоні будується найбільша кількість готелів за всю історію України. Тобто стільки готелів одночасно не будувалося ніколи за часи незалежності, навіть у 2011−2012 роках, коли ми готувалися до Євро-2012. Тому, дійсно, треба дуже ретельно обирати, куди інвестувати, бо є висока ймовірність, що частина цих проєктів виявиться неуспішними, частина не добудується. А ті, що добудуються, не сягнуть тих показників, які обіцяють», — зазначив Лавренюк.
За словами експерта, під час вибору готелю чи рекреаційного комплексу для інвестицій варто звертати увагу на кілька речей:
  • Досвід — як девелопера, так і керуючої компанії. Оскільки є багато кейсів, коли девелопер без досвіду починає будувати готель на 200−300 номерів, але це дуже складна історія, щоб потім він працював ефективно.
  • Час реалізації проєкту. Звертайте увагу, наскільки цей проєкт довгий в реалізації. Шукайте моделі, які простіші та швидші в реалізації, оскільки тут швидкість грає важливу роль.
  • Перевірте, чи це не короткостроковий тренд. Зараз так склалися обставини, що люди їздять в Закарпатську область — у регіон, який до цього не славився туризмом. Але чи буде це місце популярним і туристично привабливим, коли закінчиться війна? Адже це довгострокова інвестиція — на 8−10−15 років. Тому зважайте, чи будуть привабливими протягом 10−15 років цей об’єкт і локація.

3. Тренд на соціальну відповідальність

За словами Лавренюка, інвестори часто цікавляться, куди бізнес вкладає кошти і як допомагає країні тощо.
«Усі гроші, які ви інвестуєте, кожна гривня — це ваш голос на підтримку чогось. І ми побачили зараз багато запитів на кшталт — чи працюєте ви в білу, що ви будуєте і хто у вас працює.
Триває війна, і ваші інвестиції — це ваша підтримка того, що відбувається в Україні. Коли ми інвестуємо в нерухомість за кордоном, ми дуже слабко допомагаємо українській економіці. А коли ми інвестуємо в Україні, окрім того, що ви можете отримати навіть вищі відсотки на вашу дохідність, ви ще дуже сильно підтримуєте економіку, бо інвестиції у будівництво є одним із найвищих мультиплікаторів", — каже керуючий партнер «УЛІС».

4. Український девелопмент краще, ніж іноземний

Як зазначила директорка з розвитку бізнесу ЛУН Олена Унаньян, з початком повномасштабного вторгнення багато українських девелоперів поїхали за кордон досліджувати іноземні ринки.
«І що це нам дало? Розуміння, що український девелопмент — топ. Так, з його неврегульованістю державою, із безліччю сірих зон, невизначеністю і невпевненістю.
Девелопери, щоб диверсифікувати ризики, подивилися на ринок за кордоном. Я тоді мала великий острах. А що, як зараз всі поїдуть будувати за кордон? А хто добудує все це? Хто буде будувати нове житло, бо зараз руйнується багато? Проте будувати за кордон поїхали одиниці. Девелопери побачили, як там працює математика, що там немає такої маржі, і вирішили що будуть продовжувати будувати в Україні.
У нас девелопери дуже «скілові» та вміють будувати архітектурно складні проєкти. Коли девелопери заходять на новий ринок, їм важливо побудувати проєкт, який буде їхньою візитівкою. І в нас якщо торговий центр — то найбільший, якщо новий ЖК - то він має бути цікавим і красивим.
Тому важливий інсайт у тому, що український девелопер позбавився відчуття меншовартості", — розповідає Унаньян.

5. Адаптивність українців перемагає страх

«У 2021 році продажі дійсно неслися. Тоді треба було поставити паркан — і забудовник вже мав інвестиції. А тут ринок первинної нерухомості падає у 20 разів. Проте навіть у березні-квітні 2022 року українці йдуть і купують квартири. У квітні — коли ми ледве оговтались і ледве розуміли, що довкола відбувається. Проте люди, попри все, що відбувалося, купували квартири. І продажі були й в березні, і у квітні, і в усіх регіонах», — ділиться інсайтом директорка з розвитку бізнесу ЛУН.
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас