1596
Олександр Федірко: час монетизації даних вже настав
— Технології&Авто

Диджиталізація — один з головних
бізнес-трендів останніх десятиліть. Безконтактна оплата карткою, смартгодинники, віддалена робота і
роботизована служба клієнтської підтримки вже стали частиною повсякденного
життя. Адаптація до подібних інновацій — запорука зростання, а в деяких
випадках і виживання бізнесу.
З часом цифровізація буде лише поглиблюватися:
за прогнозами, глобальний ринок цифрової
трансформації зросте більш ніж вдвічі всього за 5 років — з 2020 до 2025.
Кожен рік його сукупний середній темп зростання (CAGR) буде складати 16,5%.
Уявіть, наскільки гігантські об’єми різноманітних даних будуть накопичуватися в
мережі, і який їх обсяг вже доступний для аналізу.
З огляду на це я вирішив написати колонку для
Finance.ua про Big Data. За допомогою Big Data можна проаналізувати й
систематизувати дані з різноманітних джерел та використати їх, наприклад, для
підвищення ефективності таргетингу та комунікації з клієнтами.
При цьому інструменти технології широко доступні українському бізнесу вже
зараз.
Вступ до Big Data: що являє собою і як використовують
Терміном «Big Data» одночасно позначають як
проблематику, так і шляхи її вирішення. Big Data буквально перекладається, як
«Великі дані» — уся доступна структурована та неструктурована інформація. Це і є проблема, а от її
вирішення — методи, за допомогою яких дані обробляються, аналізуються і
систематизуються. Разом вони й утворюють Big Data.
Основа Big Data — принцип «3V». Volume,
variety, velocity: обсяг даних, їх формат (txt, pdf, audio, email, video, або
інший) та швидкість — передачі, оновлення й обробки.
Одним з базових інструментів роботи з Big Data
є Hadoop. Це програмна екосистема, яка є головним інструментом опрацювання і
систематизації структурованих та неструктурованих даних.
З 2010 року вона почала розповсюджуватися за моделлю open source, і швидко
стала стандартом індустрії. Адже Hadoop розв’язував важливу проблему Big Data,
а саме — масштабування необхідних системних потужностей для обробки даних.
Наприклад, у вас є системні потужності для
обробки 100 ТБ даних. Уявімо, що їх кількість подвоїлась, і тепер необхідно
обробляти 200 ТБ інформації. До появи Hadoop вам би знадобилось відповідно
збільшити системні потужності — у два рази. Це так зване «вертикальне масштабування»,
яке було зведене до «горизонтально» після Hadoop-революції. Саме цей софт
дозволив обробляти висхідний обсяг даних без необхідності закупівлі дорогого
спеціалізованого обладнання.
Big Data і бізнес
Розвиток інтернету, соцмереж, IoT-девайсів та
інших IT-продуктів, що збирають і дозволяють генерувати велику кількість даних
призвів до появи Big Data.
Тепер ми можемо вирішувати, в яких більш або менш очевидних сферах
застосовувати технологію.
Наприклад, зараз за допомогою Великих даних, дата-інженери аналізують коментарі
в соціальних мережах, темпи серцебиття, розраховують ефективність логістики та
прогнозують продажі.
Однією з цікавих сфер використання Big Data є
маркетинг. Великі дані трансформують маркетингові заходи в цифри, за якими
можна проаналізувати ефективність окремих PR-кампаній. Особливо активно цим
користується великий бізнес.
Наприклад: існує бренд, який запустив в одній
з мереж супермаркетів та в інтернеті рекламу нової лінійки молочних продуктів.
Дата-аналітики компанії збирають дані щодо таргетингу цільової аудиторії — де і
кому була показана реклама.
Після — отримують інформацію щодо покупок кожного клієнта мережі (за допомоги
бонусної системи або дисконтних карток. — Ред.).
В результаті інженери порівнюють отримані дані
й оцінюють ефективність реклами: скільки з тих, хто побачив оголошення онлайн і
офлайн, скористалися пропозицією.
Слід зауважити, що інструменти Big Data
актуальні не для всіх компаній. Бізнес, який розглядає можливість впровадження
технології, має попередньо оцінити обсяги своїх баз даних і надходження нової
інформації. Такий аналіз слід провести за принципом 3V та в перспективах
подальшого зростання.
З точки зору volume, variety, velocity обсяг,
швидкість надходження та формат структурованих та неструктурованих даних має
вимагати застосування інструментів Big Data.
Наприклад, якщо аналітичний відділ компанії може швидко обробити дані в межах якогось
умовного об’єму, для цього немає потреби.
При різкому зростанні надходження інформації, що перевищують запланований
рівень, слід розглянути впровадження Big Data інструментів.
Аналогічно зі зростанням: стрімке
масштабування бізнесу може в рази збільшити базу доступних даних. Для їх
швидкого аналізу знадобиться Big Data.
Big Data в українських компаніях
Серед вітчизняного бізнесу Big Data в
основному використовують великі гравці, які оперують значними потоками даних.
Найчастіше технологія зустрічається в телекомі, ритейлі (включно з
онлайн-сегментом), страховій сфері, а з недавнього часу — і у відносно консервативному
банківському секторі. Серед яскравих адептів Big Data — Сільпо, Kyivstar,
Rozetka, Prom.ua, Lifecell, ПриватБанк, monobank й інші.
Головний поточний тренд — Big Data стає
доступнішою ширшому колу гравців. Хмарні технології Microsoft, Google та Amazon
дозволяють вже зараз аналізувати дані бізнесу з обмеженим бюджетом.
Ціна питання — в межах декілька сотень USD, які нададуть доступ до відповідних
інструментів від хмарних провайдерів.
Завдяки доступності Big Data, в майбутньому технологію будуть все частіше
використовувати середній та навіть малий бізнес для поточної аналітичної
діяльності.
Головний трамплін для подальшого розвитку Big
Data в Україні — запозичення іноземного досвіду у використанні технології.
Закордонний бізнес часто застосовує Big Data у симбіозі з іншими програмними
рішеннями (Machine Learning, Data Science тощо), що дозволяє розв’язувати
специфічні проблеми.
Я підібрав декілька цікавих кейсів
впровадження аналітичних інструментів, які можуть бути корисними українським
компаніям:
● Grammarly — використовує
інструменти Big Data для аналізу помилок в лінгвістиці й покращення баз даних з
порадами;
● Youscan — за допомоги технології
швидко оцінює велику кількість коментарів в соцмережах і робить висновки щодо
їх характеру — позитивного, негативного чи нейтрального;
● tripmydream — аналізує персональні
вподобання, ціни на квитки, готелі, розваги. Це дозволяє спланувати подорож,
яка найбільше відповідає персональним захопленням;
● Reface — разом використовує
інструменти АІ, Machine Learning і Big Data для анімації та заміни облич у
відео.
Війна і ринок Big Data в Україні
Серед великих гравців найбільше постраждали
аграрний та індустріальний сектори: в рамках скорочення видатків через бойові
дії вони зменшували фінансування аналітичних відділів.
Проте в цілому ринок аналітики та інженерії даних ще не наситився і поступово
зростає, хоча і необхідність в дата-інженерах менша за звичайних програмістів.
На ринку праці скорочення були серед інженерів
рівня junior або middle. При цьому поріг входження в професію залишається
високим: дата-інженерами стають всередині компанії, переходячи за сумісними
навичками або за допомоги спеціальних курсів, що організовує роботодавець.
Типові базові вимоги для початкових рівнів дата-інженерів — досвід в програмуванні
на Python, роботи з SQL і англійська не нижче рівня В2.
Звісно, за кордоном більша необхідність в
дата-фахівцях. Західний ринок оперує більшими обсягами інформації та
асортиментом різноманітних підприємств. Тому деякі бізнес-сценарії, що
актуальні в ЄС і США, в Україні ніколи не використовуються, попри високу
технологічну IT-підготовку вітчизняних компаній.
Олександр Федірко, CEE Head of BigData Practice в GlobalLogic
За матеріалами: Finance.ua
Поділитися новиною
Також за темою
Україна може приєднатися до космічної програми ЄС Govsatcom
Чому відмова від підписання постанови ПДР не скасовує штраф
Альтман розробляє неінвазивний мозковий інтерфейс як альтернативу Neuralink Маска
Grokipedia запрацювала: що може запропонувати конкурент «Вікіпедії» від Маска
Обов’зковий техогляд авто: що потрібно знати водіям
Новий знак на дорогах в Іспанії: що він означає (фото, таблиця)
