Свято великих грошей — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Свято великих грошей

Казна та Політика
901
Українська еліта в радісному шоці. З одного боку, згода УЄФА довірити Україні та Польщі проведення європейського чемпіонату з футболу обіцяє освоєння мільярдних інвестицій. З іншого боку - звично сісти на фінансові потоки і нічого не робити урядовцям не вдасться, адже через п'ять років необхідно показати результат - перетворену країну, готову зустріти півмільйона футбольних фанатів, які звикли до європейського сервісу. На цій ораві український бізнес зможе прямо заробити майже 20 млрд грн, які потрібно розділити нашій сфері послуг. Доступ до ще більших сум вітчизняні комерсанти отримають у процесі глобальної підготовки України до проведення чемпіонату.
Небо в діамантах
2012 р. стане зоряним не тільки для туристичних фірм, власників готелів і виробників сувенірів. Пристойні гроші зможе освоїти український їжепром, насамперед підприємства, що випускають головний футбольний напій, - пиво. Колосальний обсяг роботи має бути виконати транспортникам.
У Німеччині під час торішнього чемпіонату світу з футболу обсяг пасажирських перевезень виріс в 10 разів. По самих песимістичних підрахунках, у нашу країну приїде не менш 500 тис. уболівальників, кожен з яких протягом майже місяця витрачатиме в середньому по 400 дол. у день.
Якщо врахувати, що турнір такого рівня на пострадянському просторі буде проводитися вперше, кількість туристів може бути ще більшим, у першу чергу за рахунок уболівальників із сусідньої Росії. Але перш ніж комерсанти отримають доступ до цих коштів, прийдеться попотіти представникам інших галузей української економіки. За розрахунками Кабміну, у рамках підготовки до чемпіонату в країні буде додатково зроблено товарів і послуг на 42 млрд грн. Очевидно, що більша частина цих грошей піде в будівництво та пов'язані з ним галузі.
Повинні відповідати
Проведення турніру під егідою УЄФА накладає на приймаючу сторону певні зобов'язання. Насамперед, у містах, де проводяться матчі, повинні бути сучасні стадіони з мінімальною місткістю 50 тис. (п’ятизіркові) або 30 тис. (чотиризіркові) глядачів. До них пред'являються особливі вимоги в плані комфорту та безпеки, які постійно міняються. Крім того, у цих містах обов'язкова наявність міжнародних аеропортів, що працюють цілодобово й готових обслуговувати 80 додаткових рейсів. Поруч із місцем проведення матчів повинні бути великі п’ятизіркові готелі (16), а Україні зараз не вистачає як мінімум 12 таких об'єктів, не кажучи вже про житло більш низьких категорій. Зовсім не факт, що інвестори будуть охоче витрачатися на висококласні апартаменти для приїжджих, тому що їх навряд чи вдасться заповнити після чемпіонату.
Прибуття в країну великої кількості іноземців має на увазі, що нам необхідно привести до європейських стандартів ще й транспортну інфраструктуру. Успіх цього заходу досить сумнівний, з огляду на, що дотепер неясно, скільки грошей потрібно, де їх взяти і як витратити. Правда, минулого тижня міністр транспорту та зв'язку Микола Рудьковський озвучив необхідну суму, але дуже вже приблизну - від 15 до 25 млрд дол.
"Ці кошти можна буде залучити в інвесторів, якщо буде прийнята зміна до закону про будівництво доріг на концесійній основі", - заявив він, конкретизувавши, що мова йде про Велику кільцеву дорогу навколо Києва, а також трасі, що з'єднає схід і захід України - Львов-Луганськ. Будівництвом трансукраїнського автобану вже зацікавилися французькі компанії Bouyguest Travaux Publics й Vinci Construction, що пропонують з'єднати в єдину стратегічну мережу дороги Київ-Одеса, Київ-Вінниця-Львів, Дніпропетровськ-Донецьк-Луганськ, Харків-Дніпропетровськ-Одеса, Київ-Сімферополь.
Цей проект оцінюється в 7,5 млрд дол. Також Рудьковський повідомив про реконструкції дороги Львів-Броди й передбачуване будівництво концесійного автобану Краковець-Броди. Про реконструкції транспортної інфраструктури кажуть і міські влади, які будуть приймати чемпіонат.
Гостів столиці - в намети
Навіть у найбільш розвиненому в порівнянні з іншими українськими містами Києві виникне маса проблем з підготовкою до чемпіонату. За попередніми оцінками Федерації футболу, у період матчів Київ відвідають сотні тисяч уболівальників. Селити їх ніде. У місті необхідно побудувати близько 70 готелів, не менш 10 з яких повинні відповідати п’ятизірковому рівню й розташовуватися не далі ніж в 70 км від стадіонів, що проблематично через відсутність вільних ділянок у центрі Києва. Подаючи заявку в УЄФА, українська сторона споконвічно заявила, що частина гостей розміститься в наметових городках (на Трухановім острові - 5 тис. чоловік й у районі стадіону "Чайку" - 5 тис.). Також селити фанатів передбачається на базах відпочинку в пригороді.
Немає поки в столиці й підходящого стадіону, хоча місто, де буде проводитися фінальний матч, повинно мати п’ятизіркову спортивну арену. Київ гарантував УЄФА, що доведе до потрібного рівня НСК "Олімпійський", що буде вміщувати 77 тис. глядачів. Якщо ж ця арена не влаштує футбольних функціонерів, українська сторона готова побудувати новий стадіон. Столичний мер уже пообіцяв знайти необхідні для зведення цього об'єкту EUR200 млн. За неофіційною інформацією, його розмістять на місці іподрому.
Що стосується стадіону "Динамо", те він не підходить із-за малої місткості (20 тис. глядачів). Крім того, владі доведеться впорядкувати ще порядку двох десятків футбольних площадок.
"За правилами, кожна команда, що буде грати на чемпіонаті, повинна мати окрему спортивну базу для тренувань. Зараз у Києві 31 стадіон, думаю, якщо їх реконструювати, проблема буде знята", - говорить в. о. начальника Головного управління фізкультури та спорту КМДА Володимир Садомов.
Аеропорт "Бориспіль" у нинішньому його стані теж не придатний для прийому гостей Євро-2012. Тому Міністерство транспорту та зв'язку заявило про наміри реконструювати пасажирський термінал, збільшивши його пропускну здатність із 4,5 до 14 млн пасажирів у рік.
Львів без стадіону
У Львові поки взагалі немає стадіону для проведення Євро-2012, але місцева міськрада вже затвердила ТЕО на розміщення спортивного комплексу на вулиці Стрійській-Кольцевій і зарезервував під нього ділянка площею 25 га. Відповідно до концепції, розробленою німецькою компанією "Хохтіф Контракшн АГ", вартість проекту складе 40 млн євро. Дата початку будівництва комплексу на 32 тис. глядачів поки не визначена, але німці обіцяють звести його за 18 місяців.
Не відповідає вимогам УЄФА й місцевий аеропорт. Зараз австрійська фірма "Аеропортконсалтингвідень" розробляє концепцію його модернізації. Львів'яни планують за рік побудувати тимчасовий пасажирський термінал ангарного типу, розрахований на п'ять-сім років. Злітну смугу доведеться продовжити на 200-300 м, щоб можна було приймати міжконтинентальні рейси. Джерела фінансування цих проектів також не визначені. Для підготовки до чемпіонату, за словами мера Львова Андрія Садового, буде створений спеціальний департамент, що займеться складанням кошторисів і пошуком грошей. Кількість місць у готелях Львова, за словами начальника інформаційної служби мерії Остапа Процика, передбачається збільшити з 6 до 35 тис.
"Попередньо місто зарезервувало 25 земельних ділянок, призначених під будівництво нових готелів", - повідомив він.
У Донецька є "Шахтар" На загальному фоні непогано виглядає Донецьк, оскільки спортивну інфраструктуру міста активно фінансують як місцеві ФПГ, так й уряд. Зі стадіоном отут все відмінно - будується новий п’ятизірковий спорткомплекс "Шахтар" на 50 тис. глядачів.
За інформацією президента ФК "Шахтар" Рината Ахметова, в об'єкт уже вкладено 75 млн дол., а до відкриття ігрового сезону 2008-2009 р. має бути освоїти ще 175 млн дол. Також запланована реконструкція під'їзних колій до стадіону вартістю 150 млн грн. Добре все складається й з аеропортом. На початку цього року Донецьк отримав 140 млн грн. з державної скарбниці на модернізацію своїх повітряних воріт. Відповідно до постанови Кабміну за ці гроші планується побудувати новий аеровокзал і ряд технічних об'єктів. Ще 24 млн грн. буде виділено з місцевих бюджетів.
А от з розміщенням туристів у місті можуть виникнути проблеми. У Донецьку є один п’ятизірковий готель "Донбас Палас" на 129 номерів і п'ять чотиризірковий, чого явно недостатньо. Міські влада, щоправда, пообіцяли, що для гостей чемпіонату будуть реконструйовані гуртожитки. Дуже сумнівно виглядає заява, що в Донецьку за п'ять років буде побудована підземка, оскільки для її здачі в експлуатацію, за словами начальника Дирекції будівництва донецького метрополітену Віталія Шаталова, необхідно 2 млрд грн.
Дніпропетровськ майже готовий Інвестиції в розвиток дніпропетровської інфраструктури, відповідно до заявки, поданою Україною в УЄФА, повинні скласти EUR670 млн. Як і по інших містах, інформація про походження цих грошей досить розмита. Можливо, у дану суму входять кошти, які місцеві бізнесмени вже активно витрачають на зведення кількох готельних комплексів і стадіону. Спорткомплекс "Дніпро" на 31 тис. місць, що належить ТОВ ФК "Дніпро" (належить до активів групи "Приват"), повинен бути зданий в експлуатацію до вересня нинішнього року.
П’ятизірковий готель у місті тільки один - "Україна", чотиризіркових - п'ять, тризіркових - шість. Але, судячи з активності дніпропетровських забудовників, проблем з поселенням гостей чемпіонату через п'ять років бути не повинне. Зараз зводиться кілька об'єктів загальною місткістю більше 3 тис. місць. За неофіційною інформацією, будівництво кожного готелю обійдеться інвесторам в $20-22 млн. Слабкою ланкою є аеропорт, тому що ВАТ "Дніпроавіа" (100% акцій належить державі) перебуває в стадії санації. Теоретично його злітно-посадочна смуга здатна прийняти навіть Ан-124, але на підприємстві говорять, що для обслуговування Євро-2012 вона має потребу в реконструкції так само, як і пасажирський термінал.
Зараз здається, що п'ять років - це дуже довго, але насправді, з огляду на необхідність капітального будівництва, у країни не так вуж багато часу, щоб підготуватися до Євро-2012.
Однак після аналізу всього, що встигли наговорити з минулої середи функціонери різних рівнів, створюється враження, що ніхто ще толком не зрозумів, яку колосальну роботу потрібно провести. І українським чиновникам, украй захопленим політикою й найчастіше дає обіцянки щось зробити тільки для того, щоб пропіаритися, варто невідкладно перейти від слів до справи. Інакше всіх нас може осягти велике розчарування
За матеріалами:
Деловая Столица
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас