Підсумки роботи ДПАУ в I кв. 2002 року і пріоритети наступної діяльності — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Підсумки роботи ДПАУ в I кв. 2002 року і пріоритети наступної діяльності

84
- Аналіз негативних впливів на доходи бюджету в першому кварталі і мобілізація зусиль податкової служби на подолання цих негативів дають усі підстави стверджувати, що бюджетні призначення квітня і другого кварталу буде виконано, - заявив на колегії податкової служби Голова ДПА України Микола Азаров. – Підкреслю, що в Уряді є безумовне переконання, що робота з наповнення Державного бюджету є надважливою і навіть політичною в сьогоднішніх умовах справою.
З часу створення Державної податкової служби їй не доводилося виконувати настільки напружених завдань, як у першому кварталі 2002 року. Законом про Державний бюджет 2002 року передбачено зростання податкових надходжень на 24% порівняно з роком минулим. При цьому парламент минулого скликання не тільки не подбав про законодавче розширення бази оподаткування, а ще й суттєво скоротив її.
Порівняно з 1997 роком обсяг податкових пільг виріс у 2,6 раза (до 51,2 млрд. грн.) і перевищив надходження до бюджету в 1,4 раза. Парадоксально, але це зовсім не оздоровило фінанси підприємств: за цей же час податковий борг виріс у 2,7 раза. Принципова позиція ДПА України щодо збалансованого зниження податкового навантаження і ліквідації невиправданих, соціально неефективних пільг досі не знайшла відображення в законодавчих актах.
Голова ДПА України поставив перед обласними податковими адміністраціями завдання ретельно проаналізувати правильність застосування пільг, у першу чергу щодо податку на додану вартість, адже пільги з цього податку складають 4/5 загального обсягу пільг. Варто підкреслити, що переважна частина підприємств, які користуються пільгами, приватизовані. Отже, за рахунок інших платників податків, за рахунок недофінансування соціальної сфери фактично фінансуються конкретні особи, власники підприємств.
Податок на додану вартість у тому вигляді, як його сконструювали численними поправками та винятками, залишається найпроблемнішим для бюджету. В першому кварталі майже половину надходжень ПДВ було спрямовано на відшкодування цього податку платникам-експортерам. Уже в семи областях України суми відшкодування значно перевищили суми надходження ПДВ. І при цьому заборгованість платників з ПДВ становить 70 % загального податкового боргу в державі (він, до речі, виріс на 24,4 %). Водночас саме навколо ПДВ концентруються кримінальні схеми розкрадання коштів державної казни.
Микола Азаров навів приклад попередження абсолютно нахабної операції з незаконного відшкодування ПДВ. ООО “І” з Київської області за вісім місяців нібито виробило і відвантажило майже 18 мільйонів прес-форм для штампування виробів з пластмаси. Податківці підрахували, що таким чином, на виготовлення, збирання, налагодження і відвантаження одного штампу витрачено…5 хвилин, що ніяк не відповідає виробничим нормам і взагалі здоровому глузду. Фантастична продуктивність іще загадковіша від того, що в цей час завод не споживав електроенергію, газ, працівники не виходили на роботу і не отримували зарплату.
Проте, нібито вироби були нібито експортовані нібито посередниками. Це дало можливість задекларувати до відшкодування з держбюджету 56,6 мільйона гривень.
Руйнування схем незаконного відшкодування ПДВ Микола Азаров визначив як пріоритет для податкової служби. Позитивно оцінено перший досвід сплати ПДВ на спеціальні рахунки.
- Такий порядок практично знищує фіктивні підприємства – базу схем незаконного відшкодування, - зазначив Микола Азаров. – Отриманий досвід необхідно проаналізувати і запропонувати його розповсюдження.
Друга проблема, на якій сконцентрував увагу учасників колегії Голова ДПА України, це зростання кількості збиткових підприємств, розповсюдження схем навмисного створення збитковості або неприбутковості.
В першому кварталі 42 % платників задекларували збитки, що скоротило базу оподаткування більш ніж на 800 мільйонів гривень. 47 % підприємств легкої промисловості, 48 % деревообробної, 50 % машинобудування, 46 % металургійних підприємств минулого року працювали збитково.
Риторичне запитання: як може з року в рік збитково працювати приватне підприємство, і як ці збитки відшкодовує власник, податківці тепер переводять у практичну площину. В Києві, наприклад, тільки 4 % підприємств збиткові, оскільки тут напрацьовано методики цілеспрямованої роботи з такими підприємствами. Коли жорстко ставиться питання про персональну відповідальність керівника державного підприємства або зміну неефективного власника приватного підприємства, з’являються зовсім інші декларації про прибутки, ніж ті, які “прикривали” схеми уникнення від оподаткування.
Відтепер голови ДПА в областях України щомісяця доповідатимуть про заходи, які здійснено для руйнування схем незаконного відшкодування ПДВ, створення штучної збитковості.
Особливо підкреслив Голова ДПА України Микола Азаров необхідність прискореного становлення і підвищення рівня роботи юридичних служб у податкових адміністраціях й інспекціях. Нове законодавство передбачає вирішення суперечок щодо податкових зобов’язань та фінансових санкцій виключно в суді. В судах у першому кварталі 2002 року було вже 38 тисяч “податкових” справ – майже вдвічі більше, ніж минулого року. На користь доходів бюджету вирішено справи з позовними вимогами на 2,5 мільярда гривень. Проте, реально до бюджету надійшло лише…близько 20 мільйонів гривень.
Податковим органам поставлено завдання підсилити позовну роботу в інтересах доходів бюджету, підвищити її якість і предметно координувати дії з виконавчою службою, місцевими органами влади, відомствами.
На завершення роботи колегії заступник глави Адміністрації Президента України Павло Гайдуцький, який брав у ній участь, підкреслив особливу увагу, яку приділяє Президент України роботі з наповнення Державного бюджету і висловив свої рекомендації:
- В цьому році цілком визначилося, що проблеми, які постали перед податковою службою, глибші, складніші, ніж раніше. Зростання фінансово-ресурсної бази в країні випереджає ріст сплати податків. В першому кварталі на 20 % збільшилися “неформальні”, тобто, з тіньового обігу, інвестиції в економіку. Фінансові ресурси в державі є, але їх намагаються реалізувати поза оподаткуванням. Отже, від працівників податкової служби вимагається набагато більше зусиль, значно вища кваліфікація, якісно новий аналіз економічних процесів і гранична організованість у роботі.
Голова ДПА України Микола Азаров запевнив, що саме на таку роботу налаштована податкова служба країни.
За матеріалами:
ДПС України
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас