Купити поліс ОСАЦВ незабаром буде майже неможливо через ажіотаж і черги — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Купити поліс ОСАЦВ незабаром буде майже неможливо через ажіотаж і черги

303
Купити поліс обов’язкового страхування автоцивільної відповідальності незабаром буде майже неможливо через ажіотаж і черги.
Україна може повторити російський досвід запровадження автоцивільної відповідальності. Як і в Росії рік тому, вітчизняні страхові компанії не готові до масового напливу водіїв, яким потрібно отримати страховку. Втім, страхові компанії мають у запасі ще кілька місяців, щоб виправити російські помилки, — Закон «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників транспортних засобів» (ОСАЦВ) набирає чинності лише з січня майбутнього року. Моторно-транспортне бюро України, відповідальне за підготовку і впровадження ОСАЦВ, створило 11 робочих груп, які мають відпрацювати найпроблемніші норми закону і подати свої пропозиції щодо їх поліпшення.
Проблемна обкатка
Проблем, пов’язаних із запровадженням автоцивільної відповідальності, більше ніж удосталь — від технологічної неготовності ринку до впровадження ОСАЦВ до браку аварійних комісарів, які виїздять на місце ДТП для проведення експертизи.
Страховики навіть не намагаються приховувати неготовність ринку, кажучи про майбутні труднощі з оформленням великої кількості договорів.
«Оформлення страхування може стати проблемою для компаній, — вважає голова правління ЗАТ «УСК «Веста» В’ячеслав Черняховський, — адже з’явиться необхідність оформляти щонайменше 1,5 тис. полісів на день. Не вирішить її ні відповідна комп’ютерна програма, ні оператор, оскільки процедура виписування полісів усе одно забиратиме щонайменше 20 хвилин. Наприклад, треба укласти 100 тисяч договорів страхування до кінця року. Тільки для виписування такої кількості полісів потрібні 70-75 осіб, до того ж клієнта треба ідентифікувати, зробити інкасацію платежів, вести документацію страхових подій, стежити за вчасною виплатою відшкодувань. Виходить, що тілька одна компанія для забезпечення всіх процедур ОСАЦВ повинна залучити близько 200 працівників! А в регіонах багатьом компаніям доведеться налагоджувати роботу з ОСАЦВ практично з нуля».
«Страхування цивільно-правової відповідальності власників транспортних засобів потребує великих інвестицій у розвиток додаткових представництв компанії у Києві та регіонах України. Треба набагато розширити штат фахівців, що спричинить витрати на його підготовку, — говорить голова правління АТ «Українська транспортна страхова компанія» (UTICO) Галина Пішакова. — Однозначно зростуть витрати на транспорт, засоби зв’язку, розробку і впровадження інформаційно-програмних продуктів».
На думку Черняховського, з’явиться проблема і з урегулюванням збитків, оскільки оцінювачів явно замало. Він же передбачає, що ситуація стабілізується лише на кінець 2005 року, коли виплати здійснюватимуться без затримок.
Невідомо, як на запровадження ОСАЦВ відреагують самі водії. «Те, як сприймуть нову послугу власники автомобілів, багато в чому залежить від самих страхових компаній, — говорить заступник голови правління ЗАТ «СК «ВЕСКО» В’ячеслав Гавриленко. — Як свідчить досвід Росії, ставлення до обов’язкового страхування деякий час буде насторожене». Так, за даними російських соціологів, тільки 40% водіїв вітали запровадження автоцивільної відповідальності.
Крім проблем з чергами автомобілістів може розчарувати і вартість полісів. Наприклад, у Росії поліс ОСАЦВ коштує близько $100. Фахівці українського страхового ринку обговорюють різні варіанти базового тарифу — від 100 до 300 грн. У розпалі дискусія і про коригувальні коефіцієнти (систему бонус-малус, що передбачає застосування понижувальних і підвищувальних коефіцієнтів залежно від частоти ДТП у водіїв. — Авт.).
«Робоча група Моторно-транспортного бюро України подала до Держфінпослуг на затвердження базовий тариф у розмірі 323 грн», — говорить замголови правління СК «Статус», член робочої групи МТСБУ з розробки нової редакції ліцензійних умов Олексій Кушнір. На думку Кушніра, саме такий тариф дасть страхувальникам можливість сформувати необхідний резервний фонд для урегулювання збитків і компенсувати збиток потерпілим у повному обсязі в стислі терміни.
Підвищена планка
Враховуючи соціальну значущість ОСАЦВ, вимоги до діяльності страхових компаній буде посилено. Наприклад, законом передбачена обов’язкова наявність ліцензії та членства в МТСБУ. Для отримання статусу асоційованого члена в Моторно-транспортному бюро України страховій компанії доведеться сплатити у Фонд захисту потерпілих гарантійний внесок у розмірі EUR100 тис. Ліцензійні умови для СК, які бажають працювати з автоцивільною відповідальністю, також вищі від середньоринкових. Додатково Держфінпослуг пропонує збільшити статутний фонд страхових компаній щонайменше до EUR5 млн.
«Такі вимоги дадуть змогу працювати на ринку 3-4 страховим компаніям і призведуть до монополізації ринку ОСАЦВ, — вважає Кушнір. — На нашу думку, статутний фонд страхової компанії, що займається ОСАЦВ, треба залишити в межах EUR1 млн з поступовим збільшенням до 2007 року до EUR3 млн». Крім нарощування власного капіталу і сплати гарантійного внеску у Фонд захисту потерпілих компаніям також доведеться інвестувати кошти в розвиток власної інфраструктури, яка обслуговує автоцивільну відповідальність.
Як вважає Черняховський, щоб страховий портфель компанії з ОСАЦВ не був схильний до різких коливань, треба укласти щонайменше 100-200 тис. договорів страхування. «Новій компанії для входження в цей бізнес знадобиться 6-10 млн грн, щоб забезпечити страховку хоча б 100 тис. автовласників, — говорить він, — щоправда, і цього може не вистачити. Адже ще треба внести EUR100 тис. у гарантійний фонд і створити резерв коливання збитковості».
На всіх гальмах
За винятком окремих компаній, багато страховиків не поспішають інвестувати в розвиток матеріально-технічної і кадрової бази для роботи з ОСАЦВ. Керівники деяких СК заявляють про збитковість масової роботи з ОСАЦВ і не збираються збільшувати клієнтський портфель з початку наступного року.
«Наша компанія не планує брати активну участь у цьому бізнесі через непередбачуваність його фінансового результату та високий ризик виникнення негативного соціального ефекту, — говорить голова правління СК «ІФД-КапиталЪ Страхування» Ігор Арцимович. — Для задоволення потреб нинішніх і випадкових клієнтів ми не плануємо інвестувати значні суми».
Багато компаній зайняли вичікувальну позицію. Як зазначив народний депутат Олександр Морозов, якщо ринок не буде готовий до масової роботи з ОСАЦВ з 1 січня 2005 року, законодавцям доведеться пролобіювати відстрочку визначеної в законі дати. І хоча ця перспектива більшістю страхових компаній оцінюється як малореальна, імовірність саме такого розвитку подій все ж існує. За оцінками компаній, півроку для підготовки до масового страхування ОСАЦВ недостатньо. Причому в МТСБУ поки що затрудняються відповісти, чи будуть дійсними чинні поліси ОСАЦВ наступного року.
Довідка
2003 року цивільну відповідальність перед третіми особами за ОСАЦВ застрахували 1,180 млн автовласників. У першому півріччі 2004 року власниками транспортних засобів укладено 619 тис. договорів ОСАЦВ. Згідно зі ст. 126 Кодексу України про адміністративні правопорушення, з 1 січня 2005 року за відсутність страхового поліса водій буде зобов’язаний сплатити штраф від 14 до 21 грн.
Чи готовий страховий ринок до впровадження автоцивільної відповідальності? Ігор АРЦИМОВИЧ, голова правління СК «ІФД-КапиталЪ Страхування»:
— Хоч би скільки часу дали б на підготовку до впровадження ОСАЦВ, слов’янський менталітет споживачів і страховиків завадить підготуватися заздалегідь, і збої в перші місяці роботи неминучі навіть у найпідготовленіших компаніях.
В’ячеслав ГАВРИЛЕНКО, заступник голови правління ЗАТ «СК «ВЕСКО»:
— Ринок загалом готовий. Хоча проблеми, звісно, є: нерівномірний попит на послуги на початку дії закону, необхідність оброблення великого масиву даних тощо.
Олександр МИКОЛЕНКО, начальник управління автострахування СК «Остра-Київ»:
— Якщо все йтиме згідно із затвердженими планами, страховики встигнуть підготуватися до ОСАЦВ. Найголовніше — внести зміни до законів і забезпечити контроль над видачею полісів.
В’ячеслав ЧЕРНЯХОВСЬКИЙ, голова правління ЗАТ «УСК «Веста»:
— До впровадження ОАСЦВ ринок готовий лише ідеологічно, але не технічно. Офіційно ліцензійні умови не затверджено, а часу до 1 січня залишилося мало. Тому про наявність поліса ми радимо подбати заздалегідь. Не виключена ситуація, коли всі водії просто фізично не зможуть купити поліс в останню декаду, навіть якщо страхові компанії працюватимуть цілодобово і по вихідних.
Олексій КУШНІР, заступник голови правління СК «Статус»:
— Є кілька проблем, від вирішення яких залежить ефективність ОСАЦВ. Одна з них — тарифна політика. Чинний на сьогодні базовий тариф у розмірі 100 грн зробить цей вид страхування збитковим.
За матеріалами:
Контракти
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас