723
Позики, надані для Укравтодору у 2021, практично є прихованим фінансуванням - аналітики
— Казна та Політика
У 2021 році уряд профінансував значний обсяг видатків через видаткову частину бюджету. Більш того, було надано державних гарантій на видатки низки державних компаній ще на 74,2 млрд грн.
Finance.ua як портал, що слідкує за рішеннями уряду, розповідає, які компанії отримали ці держгарантії та на які суми.
Як зазначають аналітики KSE, 29 млрд грн із загальної суми було спрямовано на держгарантії для Укравтодору. Однак ці кошти враховуються у видатках державного бюджету у Державному фонді, тому тут відбувається певне задвоєння.
Якщо подивитися на найбільші статті видатків Укравтодору, то їхнє фінансування у 2021 виглядало так:
- на розвиток та утримання автодоріг державного значення було спрямовано 114,9 млрд грн;
- на виконання боргових зобов’язань – 14 млрд грн;
- субвенція місцевим бюджетам на утримання і реконструкцію доріг місцевого значення – 25,8 грн.
“Власне, Укравтодор – є одним із тих, хто має найвищий рівень виконання планових видатків. Адже часто органи не спроможні використати заплановані гроші на капітальні видатки. Натомість Укравтодор використав буквально кожну гривню, призначену йому у бюджеті”, – каже керівниця Центр аналізу публічних фінансів та публічного управління KSE Дарина Марчак.
Іншим значним позичальником, який отримував державні гарантії, є НЕК «Укренерго». Дещо меншою мірою отримувала позики «Укрзалізниця» та «Укрпошта».
Цікаво, що у грудні 2021 року уряд надав 8 млрд грн низці державних і комерційних банків у якості портфельних гарантій для кредитування малого та середнього бізнесу.


Експерти зазначають, що найбільший обсяг держгарантій було видано під валютні позики.
«Це є досить ризикованою політикою, на наш погляд. Оскільки у разі виникнення валютних шоків, наприклад реалізації ризику щодо військових дій з боку РФ або спричиненого іншою проблемою, це означатиме збільшення зобов’язань цих позичальників у гривневому виразі. Це означатиме, що збільшуватиметься ризик щодо дефолту цих позичальників. А відтак, уряд буде вимушений повертати ці позики замість позичальників», – заявила Марчак.
Також аналітикиня звернула увагу, що усі позики, надані для Укравтодору, практично є «прихованим фінансуванням та відкладеними видатками».
«Другою важливою рисою є те, що усі позики, надані для Укравтодору – це практично приховане фінансування. Це відкладені видатки, оскільки повертати всі позики Укравтодору він буде саме за рахунок державних коштів», – зазначає Марчак.
За матеріалами: Finance.ua
Поділитися новиною