Віталій Смердов: зміни до Податкового кодексу, як фіскальний зашморг для українського бізнесу
Зміни до Податкового кодексу, схвалені нещодавно Кабміном, на мій погляд, є фіскальним «закручуванням гайок» і містять дуже мало позитивних норм, спрямованих на розвиток і підтримку бізнесу.
Нещодавно Кабмін схвалив великий пакет змін до Податкового кодексу України.
Перше враження про документ — він спрямований на жорстку фіскалізацію. Причому йдеться не тільки про ті положення, які були оприлюднені.
За моєю інформацією, презентація, опублікована на сайті КМУ, неповна і включає не всі норми, які будуть міститися в тексті проєкту.
Отже, які найбільш значущі нововведення містяться в документі.
- Податкова служба отримує право звертатися до суду з вимогою обмежити виїзд керівників платників податків-боржників за межі України — до повного погашення боргу, причому незалежно від суми боргу. Не заплатив податки — не випустять за кордон.
З одного боку, це дієвий стимул для боржників, з іншого — утиск громадянських прав.
- Ще одна новація — на період оскарження рішень податкових органів про донарахування на нерухоме/рухоме майно платника податків поширюється податкова застава — в сумі оскаржуваного податкового зобов’язання (крім низки винятків).
Тут питання в тому, скільки часу буде проходити це оскарження (судові оскарження бувають досить тривалими, в тому числі, по кілька років), і яким чином буде прийматися рішення.
Ми маємо справу з одвічною дескрипцією чиновників, коли вони на свій розсуд вирішують — стратити чи помилувати, за що нарахувати штраф і в якому розмірі.
- Низка нововведень стосуються податку на прибуток. Зокрема, документом передбачено списання 50% «старих» податкових збитків, причому без обмеження тривалості їх існування.
Планується, що для великих платників податків ця норма запрацює з 2022−2023 рр. Але таке списання фактично призведе до того, що всі платники податків позбавляться половини податкових збитків, сформованих у минулих роках з об’єктивних причин.
Наприклад, збитки в результаті карантину, негативних курсових різниць і т.п. І це негативно позначиться на їх діяльності.
- Законопроєктом передбачається виключення з податкових витрат сум наданої безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів/робіт/послуг) на користь збиткових платників податку на прибуток — пов’язаних осіб.
- Одне з небагатьох позитивних нововведень, яке я бачу в запропонованому законопроєкті – виключається нарахування ПДВ у разі ліквідації сільськогосподарських насаджень або забою худоби внаслідок обставин непереборної сили (наприклад, посухи, повені, епідемії тощо).
Це стане суттєвою підтримкою для фермерів, які регулярно втрачають частину врожаю або поголів’я худоби в результаті подібних обставин.
- Поряд з цією позитивною нормою в проєкті є інша — про скасування ПДВ-пільги при постачаннях житла. За інших рівних умов це спровокує істотне подорожчання вартості житла.
- До підвищення цін на нерухомість можуть призвести і нововведення в законопроєкті, пов’язані з податком на доходи фізичних осіб (ПДФО).
Так, передбачається, що при продажу фізичними особами «пільгової» нерухомості планується обкладати ПДФО в такому порядку: другий продаж протягом року — 5%, третій і кожен наступний протягом року — 18%.
Що стосується звичайної, «не пільгової» нерухомості – ПДФО сплачується в такому порядку: другий продаж протягом року і кожен наступний — 18%.
Наразі ставка ПДФО при продажу нерухомості або нульова, або 5% незалежно від кількості продажів протягом року.
- Також запропоновані зміни стосуються плати за землю. Документом вводиться мінімальний податковий платіж за земельні ділянки сільськогосподарського призначення у власності або в користуванні.
У загальному випадку, сума податкового зобов’язання визначатиметься, виходячи з коефіцієнта 0,045 (тобто фактично 4,5%) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. У разі відсутності нормативної грошової оцінки, за основу приймається нормативна грошова оцінка по області.
Ініціюючи податкові зміни, уряд виходить з принципу «залізти в кишеню глибше», вводячи нові податки і фіскальні механізми. При цьому практично жодних норм для підтримки і стимулювання малого і середнього бізнесу документ не передбачає.
Законопроєкт у нинішньому вигляді (точніше, ті норми, які були оприлюднені), — це фіскальний зашморг. Він затягується на шиї бізнесу все більше.
Віталій Смердов, партнер податкової практики Crowe Mikhailenko, директор ГО «Палата податкових консультантів», юридичний радник EBA
За матеріалами: Finance.ua
Поділитися новиною