Як захистити свої права у фінустановах (інфографіка) — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Як захистити свої права у фінустановах (інфографіка)

Особисті фінанси
748
Усі ми, незалежно від віку, статі, статусу чи посади, є споживачами. Щодня ми вмикаємо світло та воду, телефонуємо колегам чи рідним, їздимо на громадському транспорті, користуємось послугами на автозаправних станціях, у магазинах і банках. Отримуючи послугу, ми сплачуємо за неї кошти, тож за свої гроші кожен споживач має право отримувати лише якісні товари і послуги.
Щороку 15 березня відзначається Всесвітній день захисту прав споживачів – чудова нагода, аби застерегти усіх українців бути пильними й обачними. Finance.ua підготував пам’ятку щодо того, на що мають право споживачі фінансових послуг і на що можуть розраховувати у разі їх порушення.
Трохи історії. Захист прав споживачів має свою історію. Наприклад, ще у IV столітті до н.е. у стародавньому Херсонесі наглядачі на ринках слідкували за торгівлею та захищали права покупців. Із 1936 року активно почали виникати спілки споживачів: спочатку у Сполучених Штатах Америки, потім – у Франції, Німеччині, Великій Британії та Канаді.
Знаковою датою, що закріпилася у міжнародних календарях, стало 15 березня 1962 року. Саме цього дня президент США Джон Кеннеді, виступаючи із зверненням до Конгресу та об’єднань споживачів, уперше проголосив чотири основні права споживача:
  • право на безпеку;
  • право на одержання інформації;
  • право на вибір;
  • право бути вислуханим.
Відтоді країни одна за одною почали визнавати права споживачів і закріплювати їх на законодавчому рівні. У 1991 році Україна першою з країн пострадянського простору прийняла Закон «Про захист прав споживачів».
Як захистити свої права у фінустановах (інфографіка)
Як захищати свої права у фінустановах? Найкращим варіантом, звісно, буде запобігти порушенню своїх прав. Ось декілька порад від регулятора, що допоможуть зіграти на випередження:
  • завжди з’ясовуйте усі умови отримання фінансової послуги (кредиту, депозиту, платіжної картки тощо);
  • попросіть вичерпну консультацію про продукт від працівника фінустанови;
  • порівняйте пропозиції декількох фінансових установ;
  • і чи не головна порада – детально вивчіть умови договору до підписання. Тобто спершу уважно читайте договір, а потім підписуйте.
Однак варто пам’ятати, що окрім прав завжди є ще й обов’язки. Зокрема, споживачі банківських послуг мають виконувати умови договору з фінансовою установою та сплачувати кредит вчасно.
Банки. Банк може пропонувати додаткові послуги своїм клієнтам, але не може нав’язувати такі послуги й відповідно обмежувати їх у певних діях через незгоду придбати ту чи іншу послугу.
Наприклад, не обов’язково оформлювати:
  • страховку під час обміну валюти, відкритті рахунку, переказу коштів, оформленні споживчого кредиту;
  • кредитну картку під час оформлення зарплатної картки.
Як захистити свої права у фінустановах (інфографіка)
МФО. Беручи мікрокредит, або так званий кредит до зарплати, звертайте увагу на:
  • офіційну реєстрацію установи (перевірте інформацію про обрану компанію через систему Національного банку. Якщо не знайшли інформацію про компанію, не користуйтеся її послугами);
  • повну процентну ставку (найчастіше 1-2%, які показують в рекламі, – це вартість за один день користування, тому ставка за місяць може сягати 60%);
  • графік платежів (дізнайтеся, коли сплачувати позику);

Що робити, якщо дошкуляють колектори?

  • штрафи у разі прострочення (навіть декілька днів прострочення можуть коштувати клієнту значної суми);
  • умови договору (уважно почитайте договір, а потім підписуйте. У ньому можуть бути зазначені особливі умови нарахування процентів та додаткові послуги).
Як захистити свої права у фінустановах (інфографіка)
Важливо! Штраф та пеня за мікрокредитами не може перевищувати подвійної суми кредиту. Проте це стосується лише тих кредитів, які були оформлені після 8 січня 2021 року, після набрання чинності законом, що встановлює максимальну межу штрафів та пені.
Страхові компанії. Якщо вчасно укласти договір страхування, страхова компанія фінансово допоможе в разі настання страхового випадку. Але й тут є свої нюанси:
  • франшиза — непокритий збиток. Франшиза — це частина витрат, яка не виплачується страховою компанією. Розмір франшизи визначено умовами договору страхування. До речі, на Finance.ua є цікавий матеріал про тонкощі страхового поліса;
  • ОСЦПВ – це захист власної відповідальності на дорозі. Автоцивілка – обов’язковий вид страхування, умови якого регламентуються законодавством України. Мета автоцивілки – захист майна, життя, здоров’я потерпілих унаслідок ДТП. Однак варто знати, що автоцивілка не покриває витрати винуватця;

Коли страхова компанія може вимагати у вас гроші

  • відмова у виплаті страхового відшкодування. Причиною відмови в здійсненні страхового відшкодування, зокрема, є порушення страхувальником/потерпілою особою умов договору. Найпоширенішою причиною відмови є порушення потерпілою особою строків подання заяви про виплату страхового відшкодування;
  • туристичний договір страхування може містити різні страхові ризики (від страхування медичних витрат за кордоном до фінансових втрат у разі відміни поїздки). Тому перед оформленням туристичного договору страхування варто чітко визначитися з необхідними умовами страхування, які забезпечать безтурботний відпочинок.
Якщо споживач вважає, що банк, МФО чи страхова компанія порушили його права — варто написати звернення безпосередньо керівнику установи. Деякі порушення прав можна легко вирішити на цьому рівні. Якщо керівництво та працівники організації не реагують на скаргу, варто звертатися до Національного банку України.
Як можна звернутися до НБУ:
  • написати до чат-боту – НБУ Контактний центр у Viber або Telegram;
  • зателефонувати до контакт-центру – 0 800 505 240;
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас