Ігор Костів: дефіцит кадрів та диверсифікація портфелю замовників. Виклики для IT у 2021 році — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Ігор Костів: дефіцит кадрів та диверсифікація портфелю замовників. Виклики для IT у 2021 році

Фондовий ринок
1134
Минулий рік став справжнім випробуванням для людей та бізнесу. В тому числі й для сфери IT.
З початком 2020 року ми бачили значне сповільнення росту в IT, а восени — рекорди за кількістю відкритих позицій на ринку праці. Що саме відбулось у 2020 та чого чекати у 2021-му.
Диверсифікація портфелю замовників
Навесні більшість компаній переживали кризовий період, темпи зростання зменшувались, відкритих позицій на ринку було рекордно мало. За даними robota.ua, у квітні публікували вдвічі менше вакансій, ніж у січні, до карантину.
В першу чергу, пандемія вплинула на компанії, які працювали з проєктами з однієї або декількох сфер, особливо таких як туризм, перевезення. Вони виявились майже без замовників.
Втрималися та зросли IT-бізнеси, що мали клієнтів із медіа-, телеком-індустрій або працювали з сервісами доставки, відеоконференцій чи OTT-платформами типу Netflix. Саме ці сфери найбільше зросли в карантин.
У перші півроку 2020 темпи розвитку IT в Україні рекордно знизилися. Компанії зросли у спеціалістах лише на 2%. Це був найнижчий показник за всю історію українського ринку інформаційних технологій. До карантину ТОП-50 ІТ-компаній України зростали, в середньому, на 6% щопівроку.
Саме тому диверсифікація проєктів для IT-компаній відіграла та продовжує відігравати значну роль. Саме 2020 показав, наскільки важливо мати замовників із різних напрямків: медицини, медіа, телекому та інших. Так, завдяки диверсифікованому портфелю ми змогли не тільки втримати позиції на ринку у 2020, а й перетнути позначку у 5000 спеціалістів, зокрема, 1500 — у Львові.
У 2020 ІТ-компанії зрозуміли, наскільки важливо переформатуватися та диверсифікувати портфель проєктів. Ця задача залишиться в пріоритеті й протягом 2021.
Зростання попиту на IT та дефіцит кадрів
Попри складнощі у першому півріччі 2020 року, влітку IT-сфера почала відновлюватися завдяки збільшенню глобального попиту на цифрові рішення.
Багато компаній ринку поновили пошук інженерних талантів. Вже у вересні кількість вакансій зросла на 20% у порівнянні з вереснем 2019. А у листопаді 2020 зафіксували рекорд на анонімній платформі пошуку роботи в IT Djinni — понад 16 тисяч відкритих позицій.
Тому вважати, що галузь може уповільнити зростання у 2021, об’єктивних причин немає.
Міжнародна технологічна компанія-маркетплейс SWZD каже, що у 2021 році 80% бюджетів компаній на ІТ збільшаться. Gartner повідомляє, що глобальний попит на ІТ-послуги зросте щонайменше на 4% і у 2021 році ринок оцінюватиметься в 3,8 трильйона доларів.
Проте разом з тим пандемія загострила іншу проблему — дефіцит ІТ-спеціалістів. До 2030 року він може досягти 85,2 млн фахівців.
В Україні раніше потреби у спеціалістах росли на 30% щорічно, в той час як кількість самих інженерів — лише на 18%.
Саме дефіцит кваліфікованих фахівців — один з головних викликів 2021 року. Щоб побороти його, потрібно інвестувати у навчання як досвідчених спеціалістів, так і студентів технічних факультетів.
Сьогодні вже недостатньо просто знаходити таланти, їх потрібно системно розвивати.
Віддалений режим роботи та ментальне здоров’я — new normal
Ще один виклик 2020, що став новою реальністю 2021 — дистанційний режим роботи. Хоча його практикували й до пандемії, він не був настільки поширений, навіть у IT.
За даними DOU, у 2019-му році 80% спеціалістів відвідували офіс, коли наприкінці 2020 року в Україні 84% розробників частково або повністю працювали віддалено.
При цьому 62,1% ІТ-спеціалістів хоч іноді хочуть приїжджати в офіс. 32,8% повністю влаштовує віддалений режим роботи, а 5,2% опитаних такий формат зовсім не влаштовує. Робота онлайн розмиває межі між роботою та домівкою і може спричинити вигорання. Тому турбота про ментальне здоров’я інженерів залишається важливою у 2021.
Минулого року компанії, в тому числі й GlobalLogic, приділили увагу здоров’ю та мотивації спеціалістів. Наприклад, завдяки додатковим активностям, наші фахівці зверталися на спеціальну гарячу лінію зі своїми питаннями.
Надзвичайно важливо підтримувати комунікацію з усіма, розповідати, як бути ефективним в ремоут-режимі, ділитися wellbeing-практиками.
До пандемії такі додаткові переваги від компанії, як абонементи в спортзал або курси англійської, проходили офлайн. Проте пандемія перевела їх в онлайн, але не скасувала. Ми співпрацюємо з тренерами та викладачами, які проводять заняття із нашими спеціалістами віддалено.
Цей тренд буде актуальним надалі, оскільки компанії, розуміючи проблему самоізоляції та карантину, більш уважно почали ставитися до психологічного здоров’я, розвитку та стану спеціалістів.
Після пандемії деякі компанії, можуть повернутися до роботи в офісах, чи навпаки, скасувати її, або перетворити офіс на коворкінг. Наприклад, міжнародна компанія Twitter вже вирішила залишити віддалений формат на постійній основі.
Remote-формат роботи стає все більш актуальним. KPMG повідомляє, що 77% керівників мають намір продовжувати роботу та комунікацію онлайн.
***
Минулий рік досить сильно змінив звичні підходи до життя, технологій та IT. Такі зміни продовжаться й у 2021. Хоча все ще буде панувати невизначеність, ІТ-індустрія все більше буде асоціюватися з базовою інфраструктурою для життя, як електрика чи водопровід.
Більшість людей, які раніше жили в традиційному світі, в 2020 році занурилися в цифровий. А тому попит на технологічні рішення зростатиме. Основними викликами для ІТ залишаться дефіцит кадрів та турбота про їхнє фізичне та ментальне здоров’я.
Ігор Костів, молодший віцепрезидент з інжинірингу, GlobalLogic
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас