Олександр Бондаренко: як я шукав гроші на дороги і які висновки зробив — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Олександр Бондаренко: як я шукав гроші на дороги і які висновки зробив

Казна та Політика
1246
Скільки потрібно на ремонт доріг і звідки брати гроші, якщо бракує бюджетних коштів? Поговоримо в цьому матеріалі.
Скільки потрібно на дороги
Один з найважливіших інфраструктурних об’єктів для України – це дороги. Цьогоріч із дорожнього фонду витратимо на капітальний, середньо-потоковий і ямковий ремонт доріг Дніпропетровської області близько 1 млрд грн.
В рамках цього бюджету ми до кінця 2020 року зможемо відремонтувати приблизно 200 км доріг місцевого значення. Але що таке 200 км, якщо на балансі області 6 тис. км доріг потребують ремонту.
Маємо стратегію – за 3-4 роки відремонтувати 3 тис. км доріг, в тому числі і дороги, які перебувають на балансі Укравтодору.
В середньому капітальний ремонт 1 км дороги обходиться приблизно в 10 млн грн. Тобто на ремонт 3 тис. км потрібно близько 30 млрд грн.
Зараз я вже приблизно розумію, що на наступний рік бюджет дорожнього фонду буде до 1,5 млрд грн.
А щоб в області робити щороку ремонт хоча б 300 км доріг місцевого значення, потрібно 3 млрд грн.
Тобто, по суті, необхідно залучити ще 1,5 млрд додаткового фінансування, щоб відремонтувати в наступному році ці 300 км.
Кредити
Аналізуючи і підраховуючи все це, я як фінансист насамперед розумію – необхідно зовнішнє фінансування. І якщо до цього літа обласна влада не мала можливості взяти кредит в банку на ремонт доріг, то після прийняття Закону «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» № 677-IX це стало можливо.
Причому кредит береться без гарантій і застави. Достатньо лише, щоб обласна рада проголосувала за внесення до бюджету дорожнього фонду статті, яка піде на погашення кредиту і відсотків.
Таким чином, ми як область, гарантуємо повернення грошей. Згідно із законом ми можемо взяти до 30% від регіонального дорожнього фонду в кредит. Можемо взяти стільки грошей в кредит, щоб виплата тіла і відсотків була не більше 300 млн грн на рік.
Було вирішено, що альтернативним джерелом фінансування на ремонт доріг може бути банківський кредит. Почався пошук.
І тут добре спрацювали особисті знайомства, оскільки я в держуправління прийшов із бізнесу, то залишилося багато зв’язків. Наприклад, з головою банку ЄБРР ми познайомилися на економічному форумі. Випадково в спілкуванні з ним дізнався, що у них є регіональні кредитні програми під будівництво доріг. Потім у нас було ще кілька зустрічей. І цього літа ми уклали попередній договір на 50 млн євро на капітальний ремонт 96 км обласних доріг. Як тільки їхній кредитний комітет в Лондоні затвердить проект, починаємо будувати.
У планах на наступний рік залучити близько 1-1,2 млрд грн кредитних коштів на дороги. Зараз на фінальній стадії переговори з одним з державних банків. З головою правління банку познайомився на економічній конференції і незадовго до переговорів не раз з ним спілкувався.
У пошуку альтернативних джерел фінансування особисті зв’язки, як правило, грають не останню роль.
Умови кредитування і як віддавати
Один з важливих моментів в залученні кредитів під ремонт доріг – домовитися про умови. Ясна річ, області вигідніше залучати «довгі» гроші – на 10-12 років під невелику відсоткову ставку. Ми не можемо собі дозволити взяти кредит під 17-20%, оскільки виплачувати кредит будемо з дорожнього фонду, в який потрібно закласти суму виплат тіла і відсотків з каредитом.
Але коли я приходжу на переговори до українських банкірів, вони кажуть, що можуть дати кредит максимум на 5-6 років. Оскільки банки в основному підв’язані під рефінансування НБУ, яке зараз дається на 5 років. Відповідно, більше, ніж на 5 років вони нам кредит дати не можуть.
Як я вже сказав, зараз ми на фінальній стадії переговорів з одним з державних банків. І якраз обговорюємо варіанти знизити процентну ставку. Банк може піти на поступки і знизити процентну ставку, якщо ми, наприклад, переводимо розрахунково-касове обслуговування деяких комунальних та державних підприємств в цей банк. І стаємо більш комплексним і важливим клієнтом для нього.
Ще варіант отримати кредит під нижчі відсотки – звертатися в міжнародні банки. Але ризики тут вищі, оскільки кредити вони дають у валюті. Відповідно, віддавати доведеться з урахуванням можливої ​​інфляції.
Тіло кредиту та процентна ставка віддається за рахунок регіонального дорожнього фонду, в якому закладається спочатку ця сума.
Сам же кредит розбивається на кілька траншів залежно від суми. Наприклад, якщо нам в наступному році дадуть кредит на ремонт доріг, то вигідніше отримати перший транш в лютому, щоб в березні ми вже почали ремонт.
Хороший досвід залучення кредитних коштів на дороги у Австрії. Вони за 10 років побудували дороги по всій країні, при цьому роблячи сильний акцент на кредитні кошти в останні роки будівництва. А вже наступні 10 років виплачували кредит з дорожнього фонду.
Україні такий варіант не дуже підходить, оскільки є ризики курсової нестабільності і частку неякісних українських доріг не порівняти з австрійськими. А значить, дорожній фонд краще на 100% не переводити в боргові зобов’язання в середньостроковій перспективі.
Муніципальні облігації
Є ще одне альтернативне джерело фінансування ремонту доріг – випуск муніципальних облігацій. Поки що їх можуть випускати тільки міста, а не області. Але зараз якраз в роботі один законопроект. Він дозволить і областям користуватися цим фінансовим інструментом, який дуже популярний в Америці і Європі.
Звісно, обсяг випуску облігацій не повинен бути таким же, як обласний бюджет. Умовно, 20-30% позикових коштів від загального обсягу інвестицій в дороги. Починати випуск муніципальних облігацій доцільно на невелику суму, з якогось оптимального пакету для великої області – 250-300 млн грн під ринкову ставку. Очевидно, вона повинна бути на 1-1,5% вищою, ніж ставка по ОВДП.
Муніципальні облігації за своєю надійністю такі ж, як і ОВДП. Оскільки при будь-яких епідеміях обласний бюджет наповнюється.
У кожному регіоні є показник надійності – це наповнюваність бюджету. Його фінансовий баланс і профіцит. Так, є області дотаційні, які регулярно отримують допомогу. А є – донори. Якраз Дніпропетровщина належить до регіонів-донорів – щомісяця відправляє 73 млн грн реверсної дотації до держбюджету з обласного бюджету. За рік це 880 млн грн.
Крім того, перед випуском облігацій аналітики повинні оцінити ліквідність казначейських рахунків і який бюджет розвитку області. Є області, де бюджет розвитку становить 50 млн грн на рік. А існують такі, де і 1 млрд грн.
У Дніпропетровській області якраз бюджет розвитку один з найбільших в порівнянні з іншими областями України – 1,6 млрд грн. Тому що ми промисловий регіон, де зібрані основні платники податків з різних сфер: металургія, ритейл, агро.
Виплачувати купон обласної облігації майбутнім інвесторам пропонується з бюджету розвитку, щоб не ставити під загрозу всі соціально захищені статті видатків.
Приватні інвестиції
І зовсім ще ніде в Україні не використовується джерело фінансування доріг – приватні інвестори, які можуть будувати платні дороги. Тобто держава віддає дороги в концесію приватному інвестору. Це цілком може бути цікаво тим же підрядникам, які беруться за ремонт доріг.
Єдина умова: якщо ми будуємо платну дорогу між певними населеними пунктами, то повинна бути до цих міст і безкоштовна дорога, як альтернатива для проїзду.
Зі свого боку, важливо, щоб місцева влада гарантувала інвесторам певний рівень трафіку на цій дорозі.
Приклад такої концесії – платна дорога в Стамбулі. Якщо прописаний в рамках цієї концесії трафік буде меншим, то недоотриманий прибуток держава зобов’язується повертати інвестору.
За великим рахунком, наша Решетилівська траса, яка зараз будується, могла б бути віддана під концесію інвестору. Якби знайшовся той, хто готовий вкласти 17 млрд грн в будівництво.
Оскільки ця траса сполучає Дніпро з Києвом, трафік там, відповідно, цілком може виявитися вигідним з точки зору повернення інвестицій.
Для інвестора такий проект, як дороги, – довгостроковий. Окупається протягом 7-9 років. Як правило, інвестори під подібні проекти залучають позикові кошти у тих же міжнародних банків під невисокі відсотки.
Олександр Бондаренко, губернатор Дніпропетровської області
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас