Олена Васіна: яке майбутнє чекає на офлайн кредитування — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Олена Васіна: яке майбутнє чекає на офлайн кредитування

Кредит&Депозит
1256
Стрімкий розвиток технологій значно змінив сферу споживчого кредитування. Більшість фінансових продуктів сьогодні доступні одним натисканням кнопки, а тому все більше людей воліють брати кредити онлайн.
Однак це не означає, що автономний спосіб подання заявки на кредит пішов у минуле.
Онлайн кредитування набирає обертів
За даними Нацкомфінпослуг, у 2019 році небанківськими фінансовими компаніями видано кредитів фізособам на суму 43,7 млрд гривень. При цьому сума онлайн кредитів за підсумками року склала 27,5 млрд грн, що на 148,4% або на 16,4 млрд гривень більше, ніж за 2018 рік. Обсяги онлайн кредитування стрімко зростають.
Така ж позитивна динаміка і у безготівкових платежів. Загальна кількість операцій (безготівкових та отримання готівки) з використанням платіжних карток у першому кварталі цього року склала 1385,3 млн шт., а їх сума – 920,5 млрд гривень, порівняно з аналогічним періодом минулого року кількість операцій зросла на 24,5%, а сума – на 15,6%.
Карантин, без сумніву, посилить ці тенденції. І все ж таки значна частка ринку фінансових послуг все ще залишається офлайн. Станом на 31 грудня 2019 року з 687 фінансових компаній, які мали ліцензії на кредитування, лише близько 100 надавали послуги онлайн. Фінтех змінює наше сприйняття фінансів, але значна частина транзакцій все ще відбувається в автономному режимі. Це особливо характерно для сфери послуг.
Online vs Offline
Було чимало спекуляцій на тему того, що необанки та інші фінтех-дисраптори вб’ють традиційні банки. Але цього поки що не відбулося, і прогнози стали більш обережними. Конкуренція змусила традиційні банки та фінансові установи розвивати свої онлайн-сервіси. Тому потреба у відділеннях банків або фінансових компаній стає менш очевидною, але це зовсім не означає, що нові відділення не з’являються на карті.
“В Україні є програми з підвищення рівня цифрової та фінансової грамотності, проте багатьом все ще потрібна допомога при виборі фінансового продукту і консультації щодо його використання. Особисте спілкування і персоналізований підхід більш комфортні для певної категорії клієнтів, і це не зміниться в один день. Кредити офлайн сьогодні затребувані, і на ринку є багато компаній, готових закривати цю потребу”, – зазначає голова Комітету з офлайн кредитування Всеукраїнської асоціації фінансових компаній, генеральний директор Bredley Holding Олексій Амітан.
Ринок не готовий відмовлятися
Учасники ринку також не поспішають відмовлятися від розгалуженої мережі відділень з низки причин. Як зазначає директор з маркетингу компанії “Благо” Віталій Соловйов, говорити про те, що в найближчому майбутньому всі перейдуть в онлайн і відмовляться від фізичних офісів, поки що зарано. Велика мережа відділень – це перш за все швидкий доступ клієнта до послуг. Є клієнти, які більш активно сприймають інновації, є консервативні, скептично налаштовані і раціональні. Багато клієнтів, і не тільки старшого покоління, звикли користуватися послугами відділень. Крім цього, за допомогою відділень формується впізнаваність бренду.
Олександр Холод, директор “ШвидкоГроші”, каже, що частина клієнтів компанії віддають перевагу відділенням, а не онлайн – так їм простіше і зручніше. За його словами, щойно відділення відкрилися – люди почали знову приходити за готівкою. Їх не цікавив переказ на картку. Після тимчасових карантинних обмежень ринок поступово відновився, і зараз частка офлайн-кредитування приблизно на тому ж рівні, як і до карантину. Водночас, за словами Олександра Холода, не всі офлайн-гравці впоралися з коронакризою. Деякі закрили свої відділення, багато з них з’їхали. Серед причин: просідання попиту, зростання простроченої заборгованості при тому, що оголошено “канікули” за боргами, висока орендна ставка, яка не завжди знижувалася орендодавцями.
Як зазначив генеральний директор FinX Олександр Македонський, базова бізнес-модель компанії – це продукт installment, і основний канал дистрибуції – мережа відділень по всій країні. Клієнти фінансової установи воліють прийти у відділення і вирішити своє питання з персональним менеджером, адже компанія видає позики на більш тривалий строк (до 24 місяців) і на більшу суму (до 50 тис грн.), ніж популярні на ринку PDL-кредити від онлайн-компаній.
Питання – хто виграє, офлайн чи онлайн, в компанії не ставлять руба, адже насправді додаткові можливості криються в синергії двох моделей. Будь-яка глобальна компанія, яка розраховує на значну частку ринку, повинна бути як в офлайні, так і в онлайні, а також розвивати дистанційні канали обслуговування (контакт центр, чат, додаток, термінал і т.д), надаючи своєму клієнтові швидкість, простоту і зручність купівлі продукту/послуги та подальшого обслуговування, говорить Македонський.
Майбутнє офлайн кредитування
В Україні 37% населення не мають навіть банківського рахунку, і близько 30% не користуються інтернетом. Серед тих, хто включений у фінансову систему і має доступ до мережі, також чимало людей, які вважають воліють отримувати фінансові послуги офлайн. Це розуміють навіть гіганти онлайн-рітейлу. Наприклад, Amazon і Alibaba відкривають офлайн магазини, в Україні до цієї тенденції приєдналася Rozetka.
Майбутнє за гібридними моделями, які зможуть максимально підлаштуватися під потреби клієнта. Онлайн-сервіси будуть розвиватися за рахунок надання послуг офлайн, а традиційні банківські та фінансові установи будуть направляти свої сили на цифровізацію. Замість того, щоб конкурувати одна з одною, компанії з різними бізнес-моделями почнуть працювати разом, пропонуючи як онлайн, так і офлайн послуги, створюючи зручність і надійність, яких потребують клієнти.
Ми, безумовно, рухаємося в онлайн. Але це тривалий процес, який вимагає як розвитку інфраструктури, так і соціокультурних змін.
Нещодавно НБУ презентував Стратегію розвитку фінансового сектору України до 2025 року, згідно з якою за п’ять років планується збільшити кількість громадян з активним банківським рахунком до 80%. Навіть при виконанні цього амбітного завдання п’ята частина населення все ще буде виключена з фінансової системи. Можна додати до цього людей, які не готові використовувати цифрові послуги з тих чи інших причин, і стає очевидно, що офлайн-кредитування ще не скоро втратить актуальність.
Олена Васіна, фахівець з комунікацій Компанії Bredley Holding
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас