Світлана Якимова: Законопроект «Про ріелторську діяльність». Годівниця, прокладка, небезпека для споживача?


Світлана Якимова: Законопроект «Про ріелторську діяльність». Годівниця, прокладка, небезпека для споживача?

Проект Закону №3618 «Про ріелторську діяльність», на думку експертів ринку нерухомості, створений для того, щоб пролобіювати інтереси певних груп осіб і взяти під контроль сферу ріелторських послуг.

Причому ця ініціатива несе серйозну небезпеку як основним учасникам ринку – продавцям, покупцям, ріелторам, так і громадянам України, які не планують купувати або продавати нерухомість.

Чому «Годівниця» і «Прокладка»?

Перш за все хочеться звернути увагу на те, що законодавчо врегулювати діяльність ріелторів держава намагається кожні 4-5 років: кожна нова каденція депутатів і нових облич у владі підносять ринку, вже вибачте за різкість, «сюрприз».

Цього разу, ініціатори законопроекту №3618 пропонують, зокрема, створити новий реєстр об’єктів нерухомості, доступ до якого матимуть тільки ріелтори. Навіщо? Сьогодні існує реєстр власників, в якому можна отримати загальну інформацію про об’єкт нерухомості. І для фахівців-ріелторів її цілком достатньо: якщо змінюється власник об’єкта – все відображається.

При цьому доступ до нового реєстру, згідно із законопроектом, матимуть тільки ріелтори. Тобто власників фактично «заганяють» в агентства нерухомості і змушують укладати, по суті, формальні договори, які дозволять отримати реєстраційний номер і нотаріально оформити угоду.

Якщо ж, наприклад, квартира не буде внесена до нового реєстру і не отримає власний номер, то без агентства нерухомості її не можна буде продати, оскільки нотаріус таку угоду не оформить.

Причому законопроект «Про ріелторську діяльність» не визначає, скільки для споживача буде коштувати отримання реєстраційного номера.
Все це дуже нагадує схему, в яку кілька років тому «загнали» оцінювачів житла: створили єдину онлайн платформу (реєстр оцінки), на базі якої оцінювачі мли робитаи висновки для формування вартості об’єктів нерухомості.

Але на практиці це закінчилося таким: оцінювач заходить у реєстр, ставить свою оцінку об’єкта нерухомості і, якщо його оцінка не збіглася з оцінкою бази – змушений робити нову. Причому платити потрібно за кожну спробу зробити оцінку одного об’єкта в базі. А поступове підвищення вартості входу в реєстр – з 300 до 1800 гривень – наочно показує, як ростуть «апетити» у творців подібних онлайн платформ.

І, повертаючись до законопроекту №3618 «Про ріелторську діяльність», хочу підкреслити:

  • перше – в ньому не вказано, скільки буде коштувати запит до створеного реєстру об’єктів нерухомості;
  • друге – передбачається, що буде виготовлятися спеціальний паспорт реєстрації. І знову відкрите питання: якою буде його вартість, і хто буде його робити? Скоріш за все, якась афільована структура. І, знову ж таки, навіщо такий паспорт потрібен, якщо сьогодні БТІ готує подібний документ – технічний паспорт об’єкта?
  • Третє – найбільш катастрофічне, що всі гроші будуть йти не в бюджет, оскільки не є податками, а власнику нового реєстру. Тобто це вочевидь лобіювання чиїхось інтересів. Ось вам і «Годівниця». А все додаткове фінансове навантаження, ясна річ, лягає на споживача і здорожує вартість послуг.

Є у цього законопроекту, на мій погляд, ще одна величезна корупційна складова. Планується створити орган, який буде сертифікувати ріелторів – «Національна федерація фахівців у сфері ріелторської діяльності». Це, по суті, громадська організація. Тобто, дружиш з «Федерацією» – працюєш. Не дружиш – не працюєш.

І не має значення, ти агент-початківець чи велике агентство нерухомості з 20-річним досвідом роботи на ринку. Ось вам і «Прокладка», яка реально ніякої роботи виконувати не буде і користі галузі не принесе, оскільки на ринку вже більше 20 років існує навчання і сертифікація ріелторів в рамках профільних громадських організацій, наприклад «Асоціації фахівців з нерухомості України».

Чому «Небезпека для споживачів»?

Головна небезпека, як уже частково було сказано – це додаткове фінансове навантаження і обмеження прав, свобод і можливостей власників нерухомості.

Мало того, що фактично насильно направляють їх в агентства нерухомості, мало того, що змусять платити збори за звернення до реєстру, так ще й, швидше за все, сформується пул якихось «придворних» привілейованих ріелторських компаній, які обслуговують інтереси реальних авторів цього законопроекту в «добровільно -примусовому» порядку «рекомендувати» споживачам звертатися саме до них.

Тобто до ріелторів споживачі будуть звертатися не за якісною послугою, а тому, що немає іншого виходу. А це повністю нівелює цінність нашої професії.

Крім того, споживачі можуть постраждати і через рекламу. Сьогодні неможливо продати об’єкт нерухомості, не рекламуючи його. Законопроект же передбачає надмірно високі штрафи для тих, хто прорекламує об’єкт без паспорта. У пункті 2 статті 25-2 зазначено, що передбачено штраф 10 мінімальних заробітних плат. На сьогодні це майже 50 тисяч гривень. Тобто умовно, якщо бабуся хоче здати свою кімнату в оренду – то їй необхідно зареєструватися в реєстрі, отримати номер і тільки потім переходити на рівень «Здам кімнату двом студенткам». В іншому випадку – штраф.

Ще одне дуже гостре питання – інформаційна безпека. Відповідно до законопроекту, в новому реєстрі об’єктів нерухомості буде міститися не тільки загальна інформація про, наприклад, будинок чи квартиру, але і більш докладні дані, наприклад, сума, за яку був проданий об’єкт або телефони власників. Отже, всі ріелтори, які пройдуть відповідну сертифікацію, зможуть отримати до цих відомостей доступ.

А це вже серйозно, це вже вимагає особистої і професійної відповідальності при роботі з конфіденційною інформацією. Якщо сьогодні тільки нотаріуси можуть використовувати подібні відомості в рамках нотаріальної таємниці, то, в разі прийняття законопроекту, вийде так: «А давайте всіх ріелторів підключимо до загальної бази даних і внесемо особисту інфо власників!» Не кажучи вже про те, що подібними відомостями можуть скористатися зловмисники для незаконних дій.

І що не менш важливо, в разі прийняття законопроекту під його дію підрадають не тільки основні учасники ринку – продавці, покупці, орендодавці, ріелтори. Дозвольте процитувати витяг з експертизи, яку зробила Нотаріальна палата України: «Законопроект не містить виключень для операцій з довічного утримання, міни, іпотеки, оренди пайової землі, для індивідуальних продажів, для дрібних договорів тощо, тобто вимога обов’язкового залучення ріелтора стосується навіть тих операцій, суть яких не потребує залучення додаткових посередників. Отже, навіть члени сім’ї не зможуть без залучення ріелтора здійснити обмін між собою належної їм нерухомості».

В цілому, ще раз хочу підкреслити, що в даному законопроекті ми, як фахівці ринку нерухомості, не бачимо вирішення проблем споживачів або держави, а бачимо корупційну схему, в якій доходи від повального «обілечування» учасників ринку буде отримувати приватна структура. І реалізація цієї законодавчої ініціативи ніякої реальної користі ринку, економіці і споживачу не принесе.

Світлана Якимова, керівник компанії «ХАН (Харківське агентство нерухомості)»

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

  • !

    Колонка відображає виключно точку зору автора, та може не збігатися з думкою редакції. Публікація колонок здійснються згідно Правил, а Finance.ua виконує лише роль носія. Копіювати ці авторські матеріали можна лише за наявності посилання на автора та Finance.ua.

Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua