Світлана Майборода: ринок праці та криза. Як знайти роботу? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Світлана Майборода: ринок праці та криза. Як знайти роботу?

Особисті фінанси
3240
Сфера працевлаштування кардинально змінилася за останні кілька місяців. Роботодавці повністю змістили акценти і виробили нові пріоритети, деякі професії через карантин втратили актуальність, відповідно і вакансії заморожені. Найжахливіше те, що ніхто не може прогнозувати, що буде далі.
Що відбувається зараз на ринку праці?
У кожній індустрії по-різному. Але більшість компаній так чи інакше скорочують штат. Більш успішні обмежуються тим, що відправляють співробітників у відпустку за свій рахунок, заморожують частину вакансій і бонусів. Менш везучі звільняють цілі відділи і цехи. До останніх передусім належать підприємства промислової, будівельної, енергетичної сфер. Там і до кризи не все було гладко, а після ситуація ще більше загострилася.
Більш-менш процес найму активний у сферах продуктового ритейлу, медицини, вантажоперевезень, виробництва продуктів харчування, частково – в ІТ і діджитал. Є попит на керівників вищої ланки, тих, хто здатний утримати компанію на плаву під час кризи.
Ніхто не знає, як буде далі. Все залежить від суворості карантину, ситуації на міжнародних ринках, української економіки. Занадто багато невідомих змінних. Поки що очевидно одне: після зняття карантину краще точно не стане. Ринку праці, щоб повернутися на докризові показники, може знадобитися не один рік.
Роботодавці, так само, як і співробітники, не були готові до подібного розвитку подій. Вистоять тільки ті, хто зможе проявити адаптивність.
Але не тільки масові скорочення сприяють зростанню безробіття. Зараз ринок праці переповнений ще в зв’язку і з тим, що в Україну повернулися працівники з Європи, які наразі не можуть повернутися до колишньої зайнятості. Також на ринок праці вийшло багато самозайнятих категорій, представники середнього та малого бізнесу, які сьогодні опинилися в зоні ризику.
При цьому точно можу сказати, що не всі претенденти відчули зміни. Деякі, наприклад, швидко зметикувавши, в яких індустріях жити краще, різко вирішили міняти сферу діяльності. Це розумно, але доти, доки така людина не претендує на високу керівну посаду. Зараз на керівні позиції компанії розглядають тільки тих, хто добре розуміє специфіку їхньої сфери діяльності, знає її сильні і слабкі сторони і, як наслідок, зможе приймати більш ефективні рішення. До «новачків» з інших індустрій ступінь довіри нижчий.
Особливо активно на керівні посади зараз рвуться молоді амбітні фахівці.
Починаючи працювати з 19-20 років, в 26-27 років такі кандидати нарікають, що вже засиділися на одному місці, в продажах, наприклад, і хочуть розвитку. Тому вони розглядають тільки управлінські позиції і зазвичай пред’являють невиправдано високі рівні зарплатних очікувань.
Підсумок один – конкуренція за робочі місця різко зросла. І буде рости далі. Якщо раніше роботодавець з усього списку претендентів відбирав пару-трійку найсильніших претендентів, роблячи фінальний вибір між ними, то тепер ця цифра збільшилася в рази.
Виникає резонне питання: чи можна взагалі знайти роботу в таких умовах? Так. Ринок праці, незважаючи ні на що, ще не вмер. Вакансії є, значить, і шанси у вас є. Як і в докризові часи, для успішного працевлаштування вам буде потрібно лише дві речі: проактивность і правильне резюме.
1. Проактивність. Розміщуйтеся всюди, де тільки можна. Від LinkedIn і сайтів з пошуку роботи до телеграм-каналів. Серед останніх є такі, які, крім вакансій, публікують резюме здобувачів, допомагаючи їх поширювати серед роботодавців.
У LinkedIn багато рекрутерів і керівників, а значить, є шанс особисто поспілкуватися з ними і запропонувати свою кандидатуру. Краще це робити, коли є відкрита вакансія, але, з іншого боку, принцип «стукай – і тобі відчинять» теж ніхто не скасовував.
До того ж, не завжди компанії відкрито розміщують вакансії. Деякі шукають тільки точково, розглядаючи відповідні резюме з бази сайтів з пошуку роботи або Лінку, після чого безпосередньо звертаються до відповідних кандидатів. Тому має сенс розмістити своє резюме в відкритому доступі.
Але тут головне не перестаратися. Є кандидати, які завжди в пошуку. І це насторожує. Якщо людина регулярно оновлює своє резюме (є такі, хто роками робить це, при цьому не перебуваючи в активному пошуку роботи). З боку здається, що людина постійно без роботи, і це викликає питання. Що не так? Роботодавці погані чи кандидат не ефективний?
Також не варто розміщувати десяток своїх резюме на одному ресурсі. Краще вкажіть в одному резюме кілька посад, на які претендуєте, наприклад, Sales and Marketing manager.
2. Правильне резюме – це як? Для початку переконайтеся, що воно у вас в принципі є. Всі роботодавці вимагають резюме, незалежно від посади, на яку претендує людина. Це даність. Але ми досі стикаємося з тим, що деякі люди взагалі не мають подібного документа. Наприклад, тому, що завжди шукали роботу через знайомих, за рекомендацією.
Не всі работодавціь довіряють рекомендаціям. Та й для до того, щоб зрозуміти, чи варто кликати людину на особисту зустріч, зручніше спочатку переглянути, чим вона займалася, чи точно її досвід відповідає бажаному рівню. Чи, може, в іншій компанії у неї був зовсім інший функціонал, незважаючи на одну і ту ж назву посади. Так, і таке буває. Крім того, при складанні резюме:
  • Зосередьтеся на ключовому. Більшість рекрутерів сходяться на думці, що резюме повинно складати 2 сторінки, незалежно від того, на якому кар’єрному етапі ви перебуваєте. Рекрутер в середньому витрачає 10 секунд для прийняття рішення про розгляд вас на вакансію, тому має сенс зробити резюме максимально інформативним з перших рядків.
Подаючись на певну вакансію, зробіть правильні акценти в резюме. Якщо в вакансії, що зацікавила вас, дуже важливий високий рівень володіння англійською мовою – виділіть відповідний навик в першу чергу. Так вас швидше помітять.
  • Дотримуйтесь хронології. Описуючи досвід, починайте з поточного (останнього) місця роботи і далі в форматі убування.
  • Пишіть про результати. Якщо вас підвищили, ви оволоділи новими навичками або домоглися ще чогось на роботі – вкажіть. Рекрутеру важливо бачити ваше зростання, це показник того, що ви мотивований і ефективний співробітник.
  • Видаляйте зайве. Видаліть слова, які не несуть смислового навантаження. В оформленні резюме дотримуйтеся стандартних правил використання малих і великих літер. Не потрібно викладати всю інформацію з великої літери. Також не рекомендую використовувати знаки оклику, навіть якщо хочете привернути увагу. Краще використовуйте жирний шрифт, якщо хочете виділити певну інформацію.
  • Уникайте трикрапок. Резюме – не місце для недомовленості або роздумів. Актуалізуйте інформацію. Не полінуйтеся оновити резюме і вказати останнє місце роботи, тому що пробіл в досвіді в кілька років з позаминулого місця роботи може розцінюватися як відсутність зайнятості.
Те ж саме стосується фото – краще використовувати актуальні. Бували випадки, коли людина, яка прийшла на співбесіду і людина на фото – разюче відрізнялися. Якщо немає свіжих фото – краще без зображень взагалі. Уникайте фото в купальнику на пляжі, групових фото.
  • Заробітна плата – вказувати чи ні? Якщо ви точно впевнені, що бажана вами сума посильна роботодавцю і абсолютно адекватна в поточних умовах – можна вказати. Але найчастіше люди погано орієнтуються в цих цифрах. Одні надмірно завищують, інші, навпаки, знижують (особливо ті, кому зараз дуже потрібна робота, такі люди готові розглядати пропозиції з рівнем оплати на 10-20% нижче від заявленого спершу, а іноді і ще нижче). Тому краще залишити питання заробітної плати відкритим і коригувати свої переваги, в залежності від конкретної вакансії і компанії, яка її пропонує.
  • Дотримуйтеся зручного формату. Не зберігайте резюме у вигляді фотографії. Його не завжди зручно читати, неможливо зберегти в базі, а значить, немає можливості повернутися до вас незабаром в разі відповідних пропозицій.
Стежте за тим, щоб в резюме використовувався один шрифт. Не використовуйте кольорові шрифти або різні поєднання кольорів шрифтів і виділень. Більш ергономічні такі шрифти, як Calibri, Calibri Light, Trebuchet MS і Arial Narrow, а ось Times New Roman, Verdana і Arial, навпаки, займають більше місця. Не навантажуйте картинками, логотипами. Якщо ви працюєте в творчій сфері і душа вимагає креативу, краще прикладіть яскраве портфоліо, але в самому резюме дотримуйтеся стриманості.
Нарешті, не завадить також і запам’ятати те, що ви записали в своєму резюме. Був випадок, коли на співбесіду на серйозну посаду в міжнародну фармацевтичну компанію прийшла кандидатка з правильним резюме і хорошим досвідом в великих компаніях-лідерах галузі. Але під час співбесіди вона весь час підглядала в своїй екземпляр роздрукованого свого ж резюме, а на запитання щодо функціоналу відповідала, що «це було давно і вже не пам’ятаю». Така поведінка не викликає довіри і шанси на успіх у кандидата різко падають. Тому будьте пильні і краще потренируйте пам’ять перед співбесідою.
Світлана Майборода, провідний рекрутер HR-провайдера Smart Solutions
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас