Фінкомпанії подолають наслідки кризи через 2-3 місяці після скасування карантину — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Фінкомпанії подолають наслідки кризи через 2-3 місяці після скасування карантину

Фондовий ринок
645
Фінкомпанії подолають наслідки кризи через 2-3 місяці після скасування карантину
Пандемія коронавірусу COVID-19 внесла свої корективи в бізнес-процеси в Україні. Однак нові технології дозволяють не тільки зберігати професійну комунікацію, а й проводити актуальні галузеві заходи. Однією з таких подій на ринку фінпослуг став проект FinUpdate і перший вебінар «Ринок МФО: реалії, перспективи, прогнози». Учасники обговорили антикризові стратегії та озвучили прогнози розвитку галузі після закінчення карантину.
Відхід в ізоляцію
З карантинними заходами такого масштабу світова спільнота зіткнулася вперше, проте навички кризового менеджменту, особливо в нашій країні, є у багатьох керівників фінансових компаній. Перша і очевидна реакція на запровадження карантину – переведення співробітників на дистанційну роботу. З цим завданням фінансові компанії, з самого спочатку більш гнучкі й орієнтовані на інноваційні підходи, впоралися успішно.
«Ще коли відправили на карантин всіх школярів і вихованців дитячих садків, ми зі свого боку відпустили співробітників, у яких є діти, на віддалену роботу, тобто ми заздалегідь почали організовувати робочі місця з дистанційною роботою», – зазначила CEO Moneyveo Олена Андроннікова. За її словами, в компанії завчасно відпрацювали переведення 470 співробітників на віддалену роботу.
Засновник Mycredit Роман Катеринчик також розповів, що перехід на віддалену роботу пройшов для компанії швидко і легко. Директор Aventus Group Володимир Довгаль у свою чергу зазначив: “Переведення співробітників на віддалену роботу було для нас новим, у нас не було раніше масової практики роботи співробітників віддалено, але протягом 2-3 днів у кілька етапів ми вирішили повністю це питання”. Таким чином, інноваційні підходи, які використовують компанії онлайн-кредитування, дозволили дуже швидко перевести бізнес в новий режим роботи без втрат якості обслуговування клієнтів. “Бізнес-модель онлайн-виправдала себе на 100%», – підкреслила Олена Андроннікова.
При цьому керівники фінансових компаній відзначають, що карантин став стимулом для персоналу. “Команда стає більш ефективною і продуктивною, більш відповідально ставиться до своїх завдань”, – сказав Роман Катеринчик.
Робота з ризиками
Перехід на віддалену роботу далеко не єдине і не головне випробування для галузі фінансових послуг. Учасники ринку відзначають помітне падіння обсягів видач і дедалі більші ризики зростання портфеля проблемної заборгованості. “Всі компанії зіткнуться зі зниженням обсягів видач, особливо ця проблема стосуватиметься офлайну, тут падіння буде мінімум на 50%. На цей показник вплине також поведінка споживачів. Фінансово грамотні люди, які прогнозують зменшення доходів, не братимуть кредити, розуміючи, що не зможуть погасити своєчасно. Наступна велика проблема – зростання проблемної заборгованості через втрату роботи і небажання погашати кредити через непередбачуваність свого майбутнього. Буде падіння зворотності, а значить і прибутковості, виникне дефіцит коштів в компаніях для покриття витрат. Не найкращий сценарій, якщо попит на кредити знизиться так, що погашення будуть перевищувати видачі, тоді ризикують проїсти свою «оборотку»», – сказала голова правління Всеукраїнської асоціації фінансових компаній Ганна Замазєєва.
«Раннє прострочення зросло у 1,5-2 рази. Це призведе до зростання дефолту в 2-3 рази на портфелях, виданих в лютому і на початку березня, таким чином, в квітні-травні всі компанії будуть у збитковому стані», – зазначив Володимир Довгаль.
Прагнучи зберегти якість портфеля, учасники ринку посилюють скорингові моделі. “На сьогодні ми вже бачимо збитки, сильний провал відбувся в перші два тижні карантину <…> Якщо просто говорити, ми в 4 рази закрутили скоринг, відповідно скоротили обсяги кредитування”, – сказала Олена Андроннікова. За її словами, це вимушений захід, оскільки фінансові компанії працюють за власні кошти і обмежені в можливостях залучення капіталу. Moneyveo змінили пропозиції для клієнта, відпрацювали процедури пролонгації та реструктуризації, запропонували послуги юридичного консалтингу для позичальників.
“Частка клієнтів, які виходять на прострочення в карантинний період, значно більша за частку відсотків, які ми нараховуємо, відповідно з першого дня карантину істотно погіршилися ризики. Почала зростати частка клієнтів, які виходять на прострочення. Ми працюємо на попередження”, – каже Роман Катеринчик. Його компанія також переглянула ризик-моделі, скоротила видачі, істотно розширила можливості пролонгації та реструктуризації кредиту. Засновник Mycredit зазначив, що компанія вже отримала 3-4 пропозиції від дрібніших МФО на купівлю портфелів і брендів.
«По сегменту PDL просідання. У нас обслуговується 7 компаній. Їх видачі впали на 60% за кількістю платежів, погашення – мінус 40%. Деякі взагалі зупинили видачі, а хтось продовжує кредитувати, середній чек не змінився, але в цілому обсяги видач скорочуються”, – сказав комерційний директор iPay Антон Косторніченко. Він також прокоментував в цілому ситуацію з безготівковими платежами, які проходять через компанію: «Є невелике падіння, на 7% за кількістю платежів у березні. Чому на нас це не дуже сильно позначилося? Тому що останні роки 3 ми багато працювали над диверсифікацією доходів, прагнули знайти нові сегменти, нові ніші, не концентруватися на дуже маржинальних сегментах або продуктах»
Прогноз
В цілому учасники ринку не піддаються паніці і налаштовані оптимістично. «У перші дні після введення карантину ми відчули збільшення обсягу трафіку, я думаю, багато компаній помітили, що кількість запитів на отримання кредитів збільшилася за рахунок того, що кількість компаній, які видають ці кредити, різко скоротилася. Зараз ситуація вирівнялася. Стратегія роботи з портфелем, який був сформований до карантину, одна, а з тими кредитами, які видаються в нових реаліях – це новий бізнес, по факту це режим стартапу. Бачу плюси. Компанії можуть собі дозволити експерименти. < … > Зараз той час, коли можна пробувати щось нове, нові технології, нові продукти і стежити за результатом”, – поділився спостереженнями директор Aventus Group. Він розповів, що абсолютна більшість партнерів реагує з розумінням на ситуацію, йдуть на поступки фіксують або знижують тарифи.
У компанії Moneyveo впевнені, що ринок фінансових послуг швидко відновиться після зняття обмежень. “При виході з карантину в травні ми припускаємо, що вихід зі збитків буде до вересня. Якщо карантин продовжать на місяць, то вихід зі збитків буде ще плюс два місяці”, – сказала Олена Андроннікова. У компанії Mycredit дають більш обережний прогноз: “Ринок відновиться від моменту закінчення карантину плюс 4 місяці”, – упевнений Роман Катеринчик.
“Згоден з колегами, що протягом 2-3 місяців компанії зможуть увійти в нормальний режим роботи. Що стосується обсягу ринку, я б не був настільки оптимістичний… Зменшиться обсяг ринку за рахунок того, що частина клієнтів піде в прострочення і їх ніхто не зможе прокредитувати. З іншого боку, у “хорошого” клієнта нормальна реакція – не брати кредит в ситуації, коли він не впевнений в доходах або в завтрашньому дні. Відповідно, більша частина клієнтів кредитуватися не будуть. На мій погляд, сьогодні в перших числах квітня дуже чітко видно реально просадку ринку”, – доповнив Володимир Довгаль.
Всі учасники дискусії впевнені, що МФО відновляться швидше, ніж банківський сектор. “Оцінити, які рішення були більш вдалими, які менш вдалими, ми зможемо до кінця року, до цього часу буде зрозуміло, хто виживе, хто примножить свою частку на ринку, тому що для багатьох криза – це можливості», – сказала Ганна Замазєєва.
За матеріалами:
BankOnline
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас