Яків Воронін: як Україні наповнити бюджет за часів COVID-19


Яків Воронін: як Україні наповнити бюджет за часів COVID-19

Всі обговорюють законопроєкт №3220 («Про внесення змін до Податкового кодексу України») та інші закони України щодо підтримки платників податків у період дії в країні карантинних заходів. Ці законодавчі ініціативи, з одного боку, частково полегшують життя платникам податків.

З іншого боку, урізуючи і так невеликі доходи бюджету, державі потрібно вже зараз вживати заходів, які дозволять не тільки компенсувати збитки через недоотримані податкові відрахування, а й додатково наповнити бюджет. Державі слід дивитися на ситуацію ширше і шукати можливості і точки зростання для бюджету. Тим більше вони є і знаходяться під самим носом.

Поміркуймо: який урок ми можемо винести з ситуації з карантином? Коли більшість офісів перейшли на віддалену роботу?

Все просто: ми стали більше споживати цифрових продуктів і надалі, після того, як ситуація з пандемією буде вирішена, загальносвітова тенденція розгорнеться в повне зростання в бік ще більшої цифровізації нашої роботи і життя.

Основи і життєві звички після самоізоляції назавжди зафіксуються в нашій підсвідомості, і ми будемо посилено готувати себе до наступної подібної ситуації. А значить, зростання споживання цифрових продуктів прискориться багаторазово.

Держава може і повинна цим скористатися. Як? Правильно, ухвалити закон про оподаткування доходів великих цифрових компаній, які ще називаються GAFA (Google, Amazon, Facebook, Apple).

Безумовно, переліком цих компаній не обмежуються цифрові продукти таких корпорацій, як Microsoft, Wargaming, Booking.com.

Подібні закони, так званий «податок на Google», запроваджений в різних країнах світу, включаючи Францію, Італію, Чехію, Білорусь.

Наприклад, Франція в 2019 році ухвалила закон, згідно з яким компанія підпадає під дію місцевого закону про податок на продукти і послуги IT, якщо загальний обсяг прибутку становить щонайменше 750 млн євро, з яких 25 млн євро отримані від реалізації у Франції. Така компанія платить 3% від доходів місцевого підрозділу.

Республіка Білорусь пішла іншим шляхом. Там на цифрові продукти і послуги, придбані в межах країни, додається 20% ПДВ. За офіційними даними, на обліку в податкових органах країни перебувають 53 цифрові компанії, які реалізують свої продукти на території Республіки Білорусь.

В Україні також був зареєстрований законопроєкт №2634 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування податком на додану вартість електронних послуг, що поставляються нерезидентами фізичним особам, місце постачання яких розташоване на митній території України».

На жаль, далі за реєстрацію справа не зрушила. Закон лежить без руху з грудня 2019 року. І дарма, якщо врахувати, що зараз всі намагаються вирішити, як наповнити бюджет!

Хтось скаже, що коли горить будинок, будувати інший безглуздо. Але саме ця стратегія і дозволить відновлюватися після того, як пожежа буде погашена.

Зараз час для того, щоб переглянути всі можливі рішення під призмою ситуації, що склалася. Час зняти гори і масштабувати можливі варіанти наповнення бюджету.

Ще одне актуальне запитання: яким все ж таки шляхом піти Україні в питанні введення цифрового податку?

Варіанти два: введення ПДВ на цифрові продукти та послуги або ж оплата податку з доходів, отриманих іноземними цифровими компаніями.

Думаю, що ввести від 3 до 7 відсотків з доходів іноземних компаній буде краще, як мінімум виходячи з того, що:

  • адмініструвати ПДВ буде набагато складніше, а значить – дорожче;
  • ПДВ є податком, який фактично оплачує кінцевий покупець, тобто населення, що автоматично призведе до подорожчання вартості цифрових продуктів на 20%;
  • 3-7% буде тим рішенням, яке влаштує всіх гравців (не стверджую, але сподіваюся на це) і, крім цього, не проглядається прямий причинно-наслідковий зв’язок між введенням податку і подорожчанням цифрового продукту для населення.

І завершити хочу цифрами, які повинні переконати всіх у своєчасності і правильності викладеного підходу.

Перше. Пропоную вивчити фінансову звітність компанії Google за 2019 р., щоб зрозуміти загальносвітову тенденцію фінансового пирога, від якого Україна не отримує нічого.

Друге. Це статистика доходів Google в Україні, які в 2018 році склали 3,5 млрд грн. Цифра, в середньому, зростає на 75% на рік. А зараз покаже і більш стрімке зростання.

Висновок: дивитися на речі потрібно ширше. Не всі повинні концентруватися тільки на гасінні пожежі COVID-19.

Яків Воронін, адвокат, доктор юридичних наук, доцент, власник “Адвокатського бюро Якова Вороніна”

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

  • !

    Колонка відображає виключно точку зору автора, та може не збігатися з думкою редакції. Публікація колонок здійснються згідно Правил, а Finance.ua виконує лише роль носія. Копіювати ці авторські матеріали можна лише за наявності посилання на автора та Finance.ua.

Дивись також
Архiви:2020 2019 2018 2017 2016 2015
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
Топ новини
Обговорюють

Читають

В Контексті Finance.ua