Вероніка Остапенко: як перевірити реальний стан вашого бізнесу — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Вероніка Остапенко: як перевірити реальний стан вашого бізнесу

Фондовий ринок
1992
До мене приходять власники бізнесу з головним питанням: де мої гроші, які результати мого бізнесу? Є простирадла фінансових звітів, гори цифр, але реального розуміння і відчуття зароблених грошей немає.
Пропоную прямо зараз перевірити 4 основні показники, які наочно покажуть вам фінансовий стан бізнесу і результати року, що минає. В авторській колонці розповім, де знайти потрібні цифри, як правильно проаналізувати і зробити висновки, які допоможуть виправити помилки і вийти на новий фінансовий рівень.
Отже, будемо перевіряти:
1. Доходність.
2. Прибутковість.
3. Оборотність.
4. Ліквідність.
Розглянемо все по черзі.
Доходність. Визначаємо місце компанії на ринку
Приріст і падіння доходності важливо постійно тримати під контролем, тому що показник визначає місце компанії на ринку. Доходність – це показник, який відображає здатність бізнесу покривати всі витрати на виробництво і реалізацію продукції і утворювати різницю (прибуток).
Щоб визначити, чи в порядку ваша доходність, дивимося звіти з продажу і валового прибутку. Якщо у вас немає звітів, то інформацію можна взяти з документообігу із замовниками і самостійно скласти зведену таблицю, в якій зібрати і розрахувати такі дані: виручка, собівартість, валовий прибуток, рентабельність по кожному каналу збуту і групі товарів.
При аналізі доходності правильно розглядати окремо кожен канал збуту, а в ньому – групи товарів. Можна побачити:
  • які товари/послуги добре продавалися і які канали збуту краще працювали;
  • який розмір прибутку на одиницю отримає компанія при зростанні продажів, а також поточну маржинальність асортименту.
Якщо виручки вистачає для покриття всіх витрат на виробництво і реалізацію продукції і утворюється різниця (прибуток), то ваше підприємство можна вважати доходним!
Важливо побачити ваші сильні і слабкі сторони, щоб виправити помилки, рухатися в правильному напрямку і через рік отримати ще кращі результати.
Прибутковість. Аналізуємо структуру витрат і чистий грошовий потік
Операційний прибуток – це розрахункова величина. При сучасних віяннях автоматизації і гнучкості облікової політики власнику й інвестору я рекомендую аналізувати витрати і чистий грошовий потік, що генерується операційною діяльністю.
Чистий грошовий потік (Net Cash Flow (NCF)) – це різниця між позитивним грошовим потоком (надходження грошових коштів) і негативним грошовим потоком (витрачання грошових коштів) за певний період, розділений на інтервали.
Інформацію про NCF можна знайти у відомості по руху грошових коштів компанії, або іншому джерелі інформації, де є дані щодо надходжень і оплат.
NCF потрібно аналізувати за кількома показниками:
  • операційна діяльність;
  • фінансова діяльність;
  • інвестиційна діяльність.
Якщо при аналізі отримуємо додатне значення, то розглядаємо його як суму дивідендів, розвитку, інвестицій, а якщо від’ємне – як індикатор для реанімаційних заходів.
Розглянувши NCF в річній динаміці, вам легше ухвалити правильні управлінські рішення, визначити, які зміни потрібні в торговельній та закупівельній політиці, а можливо, і рішення щодо використання кредитних продуктів.
Оборотність. Визначаємо ділову активність підприємства
Оборотність – це інтенсивність використання (швидкість обороту) певних активів або зобов’язань. Коефіцієнти оборотності виступають показниками ділової активності підприємства. Різні коефіцієнти дозволяють прорахувати всі «вузькі місця» в компанії: запасів, прибутку, власного капіталу, дебіторської та кредиторської заборгованості, готової продукції, чистих активів.
Для аналізу оборотності стежимо за оборотністю активів: виручка у звітах з продажу та валового прибутку, управлінський баланс.
Для річного планування важливо розглянути оборотність активів, щоб побачити кількість повних циклів обороту продукції за період аналізу та/або скільки грошових одиниць реалізованої продукції принесла кожна грошова одиниця активів. Показує кількість оборотів однієї гривні активів за аналізований період.
Якщо коефіцієнт вищий ніж нуль – це вже добре! І чим він більший, тим інтенсивніше використовуються активи в діяльності організації, тим вища ділова активність. Важливо зберегти або поліпшити результат і обов’язково порівняти дані через рік.
Ліквідність. Активи перетворюються на гроші
Ліквідність важлива для власника компанії, оскільки показує здатність активів швидко обертатися в грошові кошти. Це показник, який демонструє, яка частка короткострокових ділових зобов’язань може бути покрита за рахунок грошових коштів і їх еквівалентів у вигляді ринкових цінних паперів і депозитів.
Цифри для аналізу можна знайти в балансі (звіті про фінансовий стан).
Щоб визначити, чи все в порядку з ліквідністю, потрібно розрахувати коефіцієнт. Ось формула:
(Грошові кошти + короткострокові фінансові вкладення) / Поточні зобов’язання
Якщо коефіцієнт менший за 0,2:
  • підприємство не може сплатити негайно зобов’язання за рахунок грошових коштів, отриманих від реалізації цінних паперів;
  • потрібен додатковий аналіз платоспроможності.
Якщо коефіцієнт більший за 0,5:
  • нераціональна структура капіталу: занадто висока частка непрацюючих активів у вигляді готівки і коштів на рахунках;
  • потрібен додатковий аналіз використання капіталу.
Якщо ви отримали коефіцієнт від 0,2 до 0,5 – чудово! Залишається тільки тримати цей показник під контролем. Якщо ліквідність нижча або вища за норму, обов’язково проведіть додаткові аналізи і подумайте, як виправити ситуацію.
Багато бізнесменів у пошуках відповідей на професійні запитання витрачають купу сил і часу. Сподіваюся, що у цьому матеріалі ви отримали важливі для вас відповіді, фінансова складова вашого бізнесу прояснилася, і 2020 рік буде успішним і прибутковим.
Вероніка Остапенко, CEO Експертна Група СОВА, лектор міжнародних шкіл для підвищення кваліфікації фінансових фахівців
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас