Яків Воронін: податкова амністія для фізосіб. Особливості та недоліки законопроекту №1232-1


Яків Воронін: податкова амністія для фізосіб. Особливості та недоліки законопроекту №1232-1

Українцям потрібно бути уважнішими: в політичних колах знову заговорили про податкову амністію. І цього разу – для фізосіб. На конвеєр Верховної Ради навіть подали відповідний законопроект під номером 1232-1. Якщо його приймуть – а шанси великі – нові правила торкнуться широких верств населення, в тому числі бізнесу. Тому розібратися в питанні варто вже зараз.

Що являє собою податкова амністія?

В широкому розумінні податкова амністія – це звільнення від відповідальності за порушення податкового законодавства. Щоб її отримати, платник податків повинен повністю легалізувати свої доходи і надати відповідні звіти державі. В Україні вже були спроби впровадження податкової амністії, з її допомогою уряд сподівався скоротити обсяг «тіньового» бізнесу.

Тепер подібне пропонується зробити і для приватних осіб. Адже багато громадян, крім офіційної зарплати, мають і інші заробітки, податок з яких не виплачується.

Що пропонує законопроект №1232-1?

Законопроект вводить поняття «спеціального декларування». Платники податків повинні заповнити податкові декларації, вказавши в них всі свої доходи, отримані до кінця 2018 року.

Примітно, що законопроект не вимагає зазначати джерела заробітку. Але тоді податкова має право викликати платника податків на «співбесіду». У разі неявки або ненадання запитуваних документів вся інформація в спецдекларації автоматично вважається недостовірною. Відповідно амністія теж не надається.

Після подачі декларації необхідно виплатити податок за спрощеною ставкою: 5% від суми задекларованого доходу або активів. Крім того, всі незадекларовані раніше фінансові кошти доведеться на рік розмістити в національному банку (починаючи з 1 квітня 2020 р.). Але тут, втім, надається вибір: якщо ви не хочете зв’язуватися з банком – платіть не 5, а 10% податку і зберігайте де хочете.

Кому можна подати декларацію для податкової амністії?

Всім, хто має стабільні джерела доходу, які не обкладалися раніше податком, або активи, придбані за рахунок таких доходів. Тут треба уточнити. Якщо ви, наприклад, купили квартиру за раніше відкладені з «білої» зарплати гроші – подавати декларацію немає сенсу. Адже джерело доходу, за рахунок якого куплена квартира, і так легальне. Але якщо ви цю квартиру здаєте в оренду і отримані кошти ніде ніяк не відображаєте – інша справа. Також, наприклад, декларацію необхідно заповнювати тим, хто займається бізнесом, не будучи зареєстрованим як підприємець.

Корупціонери – мимо?

Багато моїх колег вважають, що введення податкової амністії для фізосіб призведе до «відбілювання» доходів чиновників-корупціонерів, які, тільки-но закон набере чинності, тут же відкопають свої банки з заощадженнями і понесуть їх амністувати. Така позиція не зовсім правильна.

У самому законопроекті прямо вказано, в яких випадках амністія не призначена. Йдеться про:

  • фіктивне підприємництво,
  • ухилення від сплати податків і зборів;
  • службове підроблення (і тільки в частині складання, видачі, внесення завідомо неправдивих відомостей, інше підроблення документів податкової та/або фінансової звітності, митних декларацій, податкових накладних, первинних документів, іншої звітності щодо податків, зборів, обов’язкових платежів);
  • службову недбалість (і тільки в разі якщо злочин пов’язаний з порушенням вимог податкового, митного, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи).

Але якщо сам законопроект №1232-1 досить чітко формулює позицію щодо отримання амністії, це не означає, що не знайдуться бажаючі «перетасувати карти». Напевно будуть спроби чорного капіталу скористатися цією можливістю і показати значний дохід на певній групі людей.

Про інші нестиковки

Сумнівними є форми контролю за проведенням податкової амністії. Вони просто не прописані чітко. Є лише згадки про те, що гарантами виконання нових норм є слідчий або прокурор, які будуть проводити перевірки спецдекларацій. Але чи будуть вони відстежувати тих, хто повинен подавати декларації, вести облік тих, хто не подав, мотивувати населення до співпраці? Щодо цього конкретики немає. Все це викликає побоювання того, що після прийняття законопроекту на практиці реально нічого не зміниться. Так, з’явиться новий інструмент, але хто ним буде користуватися, якщо не буде адекватного контролю виконання?

У законопроекті №1232-1 також є відсилання до статті 205 (фіктивне підприємництво) Кримінального кодексу України. При цьому днями Верховна Рада прийняла Закон №1020, яким виключила статтю 205 з Кримінального кодексу. Є й нестиковки і при визначенні суми податку. Наприклад, в пояснювальній записці до документа сказано, що при інвестуванні незадекларованих коштів в ОВДП, податок на купівлю в такому випадку становить 2,5%. А в самому тексті законопроекту – 5%.

Ці помилки доводять, що поточний варіант законопроекту вимагає доопрацювання, і суттєвого. Залишається сподіватися, що у Верховній Раді це зрозуміють і перейдуть від кількості до якості.

Яків Воронін, адвокат, доктор юридичних наук, доцент, власник “Адвокатського бюро Якова Вороніна”

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

  • !

    Колонка відображає виключно точку зору автора, та може не збігатися з думкою редакції. Публікація колонок здійснються згідно Правил, а Finance.ua виконує лише роль носія. Копіювати ці авторські матеріали можна лише за наявності посилання на автора та Finance.ua.

Також з цієї теми: Казна та Політика
Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
Топ новини
Обговорюють

Читають

В Контексті Finance.ua