Міндаугас Бакас: чому діджиталізація поліпшить фондовий ринок України — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Міндаугас Бакас: чому діджиталізація поліпшить фондовий ринок України

Фондовий ринок
965
На 30 вересня заплановано старт нової IT-системи депозитарного обліку в промисловому режимі. Як вдалося якісно поміняти IT-платформу, щоб створити умови для інтеграції українського фондового ринку в світові ринки капіталу?
Навіщо це потрібно
Одне з головних завдань НДУ – забезпечити фондовий ринок такою інфраструктурою депозитарної системи, яка максимально сприяла б його розвитку – спрощувала бізнес-процеси, створювала умови для появи нових продуктів, допомагала інтеграції в ринки ЄС. Старе ПЗ вже досить тривалий час є в цьому сенсі каменем спотикання, і вельми немаленьким.
Перш за все тому що з якогось моменту продовження співпраці з розробником, необхідне для підтримки і розвитку ПЗ, стало неможливим. Модернізувати стару систему, яка запускалася ще в 2008 році, без його участі неможливо і вже неефективно. А це вкрай необхідно, тому що доступний зараз функціонал обмежує розвиток інфраструктури, яка потрібна для нових завдань, що стоять перед українським фондовим ринком.
Для прикладу – в старій системі неможливо працювати з новими типами рахунків, які з’явилися зараз в нормативній базі депозитарного обліку (рахунок номінального утримувача, індивідуальні сегреговані рахунки тощо), не відповідають міжнародним стандартам способи обробки корпоративних дій і т.д.
Обрати розробника і не помилитися
    
Якщо піднятися над технічними подробицями, нове ПЗ повинно бути максимально гнучким, здатним швидко модифікуватися у відповідь на будь-які зміни, як всередині країни, так і в глобальному контексті. Це має бути надійна технологічна основа для зростання якості і обсягу послуг на фондовому ринку України.
Для її створення був потрібен новий постачальник, і в 2017 році Національний депозитарій почав міжнародний відбір, сформулювавши відповідні вимоги – Request for Proposal (RFP). На першому етапі розглядалися 8 пропозицій від компаній зі світовим ім’ям з США і Західної Європи. 5 з них у вересні пройшли до другого етапу.
У відборі, крім фахівців НДУ, також брали участь представники НБУ і НКЦПФР. У підсумку було обрано британську компанію Percival Software Limited, про що було оголошено в листопаді 2017-го.
Ключовий фактор для нас – запропоноване IT-рішення повинно бути вже успішно впроваджено в інших країнах.
Percival має десятки реалізованих проектів у сфері депозитарного обліку в країнах Балтії, Ісландії, Вірменії, Мальті, Співдружності Багамських Островів та ін.
В ході відбору ми навіть їздили у відрядження, щоб переконатися на власні очі, як деякі з цих систем працюють. Конкуренти пропонували або проекти, які або не були ще ніде впроваджені (це занадто великий ризик), або дорогі системи за кілька мільйонів доларів (що виходило за межі бюджету).
Впровадження DEPEND Q – так називається нова IT-платформа депозитарної системи України – обходиться в $800 тис., і це дуже хороша для нас угода.
Ще один важливий фактор – можливість кастомізації системи під український ринок, який, на жаль, за своїми процедурами і бізнес-процесами поки що тільки на шляху до західних стандартів посттрейдінгу. Як європейська компанія, Percival поставляє IT-рішення для роботи в європейському депозитарії. Але у компанії був успішний досвід впровадження системи і на пострадянському просторі (наприклад, у Вірменії), тож вони були в курсі подібних труднощів.
Детальне технічне завдання
Наші особливості ми деталізували на етапі формування технічного завдання для постачальника. Наприклад, спадщиною постприватизаційного процесу була наявність величезної кількості рахунків у депозитарній системі України – їх кілька мільйонів. Треба було обговорити перенесення їх в систему. Або взяти українську модель розрахунків DVP (поставка проти платежу) – вона дуже відрізняється від прийнятої в фінансовому світі. Це теж потрібно було врахувати.
Розумним рішенням виявилося одну частину існуючих у нас бізнес-практик, які були потрібні для роботи нового ПЗ, змінити за допомогою нормативних актів. Іншу частину, що вимагає більш тривалого перегляду, поки що не чіпати, але змінити саме програмне забезпечення. А вже потім, у міру того, як буде відбуватися трансформація в цій сфері, в міру того, як ми будемо робити наші бізнес-процеси ефективнішими, зміни відображати в новій IT-платформі.
Система поставлялася в міру готовності. У листопаді 2018 року відбулася перша поставка DEPEND Q з основним функціоналом (з цього моменту її почали тестувати співробітники НДУ). Поставка системи з фінальним функціоналом відбулася в квітні 2019 року.
Зміни нормативної бази
Однак, впровадження нової IT-платформи – це, зрозуміло, не тільки технологічна задача.
По-перше, одночасно з початком розробки ПЗ, НДУ звернувся до Нацкомісії щодо зміни низки нормативних документів. Як ми вже сказали, це було потрібно для реалізації нових парадигм роботи, які несло з собой нове ПЗ.
Наприклад, йшлося про забезпечення можливості для депозитарних установ (ДУ) роботи на своєму рівні з альтернативним ПЗ, про використання сегрегованих рахунків тощо.
По-друге, ще з весни 2018 року до участі в процесі впровадження були залучені представники депозитарних установ. Почалося з відкритої дискусії в березні, на якій ми представили наше бачення і почули думку клієнтів.
Дуже позитивно, до речі, була сприйнята можливість використовувати альтернативне програмне забезпечення. ДУ давно хотіли конкурувати один з одним технологічно, а старе ПЗ цього не дозволяло.
Наразі близько 30% вже обрало роботу на альтернативному ПЗ – це частина великих банків і великих брокерів і ін. Але можливість змінити модель зберігається і після старту системи.
Постійний інтерактив з учасниками ринку
З початку роботи над DEPEND інтерактивний режим взаємодії c нашими клієнтами не припинявся. Це була принципова позиція НДУ – якщо ми впроваджуємо європейські технологічні стандарти, не можна робити це старими методами, тобто директивно, рішенням згори.
Спілкувалися через електронну пошту, через групу в Facebook. Нашим офіційним майданчиком для цього була Рада учасників депозитарної системи – представницький орган, який існує давно, і до його думки ми прислухаємося щодо всіх ключових питань. Зокрема, рішення – про перенесення дати введення в промислову експлуатацію DEPEND з 5 серпня 2019 року на 30 вересня 2019 року ми прийняли разом з Радою учасників і Нацкомісією.
Врахувати ризики і оперативно їх мінімізувати
У будь-якому масштабному проекті потрібно бути готовим до всього, в тому числі і перенесення термінів реалізації. Ще з лютого 2019 року ми розпочали знайомити ринок з функціоналом нової IT-платформи. Були сесії-обговорення в Києві, Одесі, Дніпрі та Харкові. Постійно збиралися відгуки, коментарі щодо поліпшення функціоналу, над яким потім велася робота. У травні провели серію з 12 навчальних семінарів по роботі з інтерфейсом DEPEND Q. Ми надавали допомогу по підключенню ДУ до системи і почали з 3 червня процес тестування (він, до речі, буде тривати до моменту пуску).
Але, взявши до відома численні звернення депозитарних установ про недостатній рівень готовності, вирішили мінімізувати ризики перехідного періоду. Так з’явилася нова дата, яка, вважаю, буде оптимальною – 30 вересня 2019 року.
У нас буде Migration weekend з 28 по 29 вересня. За інформацією Нацкомісії зі старої системи в нову потрібно перевести інформацію про 4,33 млн рахунків власників цінних паперів, номінальна вартість яких становить 1,7 трлн. грн.
Результати
Якщо сказати в загальному, то ринок вже в кінці вересня отримає сучасну технологічну платформу депозитарного обліку, що є необхідною умовою інтеграції України в європейський ринок цінних паперів. Завдяки новому ПЗ підвищується якість послуг для власників цінних паперів як резидентів, так і нерезидентів. Ринок отримує цілий набір нових функцій і можливостей. Це і вищий рівень безпеки, і використання альтернативного ПЗ депозитарними установами, і формування повідомлень про корпоративні дії в ISO-стандарті тощо.
Ну, і звісно, багато важливих уроків ми отримали в процесі впровадження. Один з головних полягає в тому, що будь-який успішний проект, реформа та й будь-яке серйозний перетворення сьогодні вимагає мистецтва компромісу. Абсолютно у всіх аспектах впровадження – технологія, тарифи, нормативні документи і т.д. необхідно враховувати інтереси всіх учасників і при цьому не відхилитися від обраної стратегії. Діалог – найдієвіший спосіб отримати об’єктивну картину про поточний стан ринку і настрої його учасників. Але це також спосіб отримати союзників для подальшого розвитку.
Міндаугас Бакас, Голова правління Національного депозитарію України
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас