Ольга Нос: капітальний ремонт доріг. Як розподіляють кошти


Ольга Нос: капітальний ремонт доріг. Як розподіляють кошти

Кабінет Міністрів України звітує, що у країні вже протягом кількох років відбувається оновлення інфраструктурних об’єктів, зокрема, доріг. Дійсно, ми бачимо, що останніми роками на багатьох дорогах тривають ремонтні роботи. Проте розподіл коштів на ремонт – нерівномірний.

Так, у 2018 році Вінницька САД уклала договорів з підрядниками на суму 2,5 млрд грн, а Херсонська – лише на 0,3 млрд грн. Аналогічна ситуація спостерігається у кожній області по дорогах місцевого значення.


Джерело: http://portal.costukraine.org/zviti/

Окрім того, є велика диспропорція у розподілів коштів за видами ремонтів. Так, по дорогах державного значення кількість капітальних ремонтів доріг – значно менша, ніж поточних: 3 млрд грн проти 26 млрд грн на поточні середні ремонти у 2018 році по всіх обласних Службах автомобільних доріг.


Джерело: http://portal.costukraine.org/zviti/

Як же відбувається планування на місцях та чому на одних територіях ремонтують більше, ніж на інших?

При плануванні закупівель розпорядники місцевих бюджетів збирають інформацію від громадян та органів місцевого самоврядування. На основі цієї інформації та на основі власних обстежень, формується перелік доріг, які планують ремонтувати наступного року.

Перелік затверджують, та наступного року зазначені у ньому дороги ремонтують залежно від наявного фінансування. В ідеальному випадку перелік на наступний рік готують в середині поточного року. Тому що процес затвердження потребує багато часу.

  • Що робити органам місцевого самоврядування, щоб дороги, які проходять їх територією, потрапили до плану робіт?

Головне – вчасно подати заявку. Якщо ОТГ, районні адміністрації або населені пункти, на території яких проходять дороги місцевого значення, подали відповідні заявки в січні, то, швидше за все, в поточному році вони ремонту не дочекаються. Виключення можливе лише для дрібного ремонту по усуненню вибоїн, які становлять аварійну загрозу для водіїв. Такі недоліки мають бути усунені протягом кількох днів після звернення. Тому тут як ніколи доречне прислів’я «готуй санчата влітку».

Тобто, місцевій владі, якщо вона прагне відремонтувати дороги, варто заздалегідь потурбуватись про їх обстеження власними силами та своєчасне направлення звернення до Служби автомобільних доріг або до Обласної держадміністрації (залежно від того, хто є балансоутримувачем дороги) з зазначенням виявлених недоліків та проханням включити ділянку до переліку доріг, що підлягають ремонту у наступному році.

  • Що робити місцевій владі, якщо в державній адміністрації або у служби доріг не вистачає грошей на ремонт певної дороги?

У випадку, коли потрібні кошти є в бюджеті ОТГ, району або населеного пункту, органи місцевого самоврядування можуть запропонувати балансоутримувачу співфінансування ремонту ділянки. Навіть якщо це 99% вартості. Повідомити про те, що ви (орган місцевої влади) готові до співфінансування, варто заздалегідь, ще до того, як переліки об’єктів подадуть на затвердження.

  • Вид ремонту: капітальний чи поточний? Може, реконструкція? Чи можна вплинути на етапі призначення виду ремонту?

Є випадки, коли ніби нещодавно відремонтована дорога вже має колії, тріщини та вибоїни. Однією з причин цього може бути неправильно призначений вид ремонту. Саме тому важливо знати, наявність яких недоліків може означати недостатню несучу здатність основи дорожнього одягу, насипу чи ґрунтової основи. Тому що згідно діючих норм (п 5.1 ГБН Г.1-218-182:2011), саме недостатня міцність дорожньої конструкції (дорожній одяг та земляне полотно) є критерієм для вибору капітального ремонту. Недоліки, які свідчать про недостатню опорну здатність основи дорожнього одягу, насипу чи ґрунтової основи перелічені у ВБН В.2.3-218-186-2004 (Таблиця 2.4).

Якщо при обстеженні дороги ви виявили недоліки, які вказують на необхідність капітального ремонту, – обов’язково зазначте це у зверненні з посиланням на нормативні документи!

Вид ремонту визначає балансоутримувач після власного обстеження. Найкраще рішення для органів самоврядування – направити на таке обстеження також свого представника. Така взаємодія допоможе максимально правильно визначити необхідний вид ремонту.

Що ще можна зробити?

Звісно, що написанням звернення та спільним з інженером оглядом дороги, робота не закінчується. Для того, аби домогтись ремонту, та ще й якісного, лідерам громад потрібно неабияк попрацювати: лобіювати інтереси громади через депутатів обласних рад та/або депутатів-мажоритарників по округу, стежити за просуванням процесу, долучити громаду до контролю якості ремонту та багато іншого.

Покрокова інструкція для органів місцевого самоврядування – в інфографіці:


Ольга Нос, ГО «Трипільський край», регіональний координатор CoST Ukraine

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

  • !

    Колонка відображає виключно точку зору автора, та може не збігатися з думкою редакції. Публікація колонок здійснються згідно Правил, а Finance.ua виконує лише роль носія. Копіювати ці авторські матеріали можна лише за наявності посилання на автора та Finance.ua.

Дивись також
Архiви:2019 2018 2017 2016 2015
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua