Давид Тетруашвілі: Цифрова трансформація і її вплив на ведення бізнесу


Давид Тетруашвілі: Цифрова трансформація і її вплив на ведення бізнесу

З настанням 21 століття світ не просто вступив в епоху глобалізації. Завдяки цифровим технологіям, розвитку мобільного зв’язку та соціальних мереж світова економіка трансформується з неймовірною швидкістю.

За останні 18 років з’явилися цілі галузі, про які в кінці минулого століття ніхто не чув. Інновації, розвиток інжинірингу та інформаційних технологій прийшли на зміну традиційним бізнес моделям, побудованим на значних інвестиціях у виробничу інфраструктуру.

В результаті ми бачимо абсолютно нових лідерів серед провідних світових гравців. Якщо ще 8 років тому до топ-5 найдорожчих брендів світу входили виробничі гіганти з більш ніж сторічною історією, то до 2018 року до топ-5 лідерами стали молоді компанії, які розробляють або активно використовують в своєму бізнесі інформаційні технології.


Лідерство інноваційних компаній – не випадкове, на сьогодні інтернет є ключовим каналом для «донесення» інформації про свою продукції до кінцевого споживача. По суті, до топ-5 світових брендів входять компанії, які активно використовують свої сервіси або продукти як спосіб комунікації з кінцевими споживачами через інтернет. Швидкість проникнення інтернету і зростання користувачів мобільного зв’язку, як і раніше, досить високі і тільки сприяють зміцненню їхнього успіху. Так, звіти We Are Social і Hootsuite, свдчать про таке:

  • У 2019 аудиторія інтернету налічує 4,39 мільярда осіб, що на 366 мільйонів (9%) більше, ніж в січні 2018 року.
  • В соціальних мережах зареєстровано 3,48 мільярда користувачів. У порівнянні з даними на початок 2018 року цей показник зріс на 288 мільйонів (9%).
  • Станом на початок 2019 року в світі 5,11 мільярда унікальних мобільних користувачів, що на 100 мільйонів (2%) більше, ніж торік.
  • 3,26 мільярда осіб заходять в соціальні мережі з мобільних пристроїв. Це на 10% більше, ніж минулого року, коли з мобільних в соцмережах сиділо на 297 мільйонів осіб менше.

Сьогоднішня цифра в 4,39 мільярда інтернет-користувачів вдвічі вища від показника 2012 року, який дорівнював 2,08 мільярда. Знадобилося 16 років, щоб досягти першого мільярда інтернет-користувачів.

Наступний мільярд приєднався до мережі всього за 6 років. Сьогодні ж інтернет зростає зі швидкістю 1 мільярд нових користувачів в 2,7 року. Також статистика говорить про щорічне підвищення швидкості інтернету. Середня швидкість мобільного з’єднання за рік зросла на 18% (до 54,3 Мбіт/с), а середня швидкість фіксованого інтернет-зв’язку на 30% (до 25,1 Мбіт/с).

Зростання швидкості мобільного інтернету спричинило збільшення часу в інтернеті з мобільних пристроїв. Сьогодні з 6,5 годин загального онлайн-часу 3 години 14 хвилин середньостатистичний інтернет-користувач проводить з мобільних телефонів і планшетів.

Таким чином виходить, що більше половини населення планети, тобто потенційних покупців – споживачів продукції чверть часу проводять в мережі, з них половина – через мобільні пристрої.

E-commerce

Така цифрова трансформація, безумовно, абсолютно змінила вигляд світової економіки і спосіб комунікації компаній зі своїми споживачами, так само як і купівельні звички останніх. Зокрема, останні 8 років інтернет-торгівля зростає в середньому на 30%. Компанії, що використовують бізнес-модель B2C, яка є найпоширенішою бізнес-моделлю в світі, також змушені пройти цифрову трансформацію.

Статистика говорить про постійне зростання популярності торгових онлайн-майданчиків. Минулий рік не став винятком. За даними Alexa, в рейтингу 20 найбільш відвідуваних ресурсів на початок 2019 року п’ять місць дісталося e-commerce сайтам.

Потрібно зазначити, що цьогоріч китайські платформи представлені в ТОП-20 особливо широко. Наприклад, Taobao і Tmall за обсягом глобального трафіку обійшли такого гіганта, як Amazon. Китай взагалі вийшов на стійке 1 місце за рівнем Інтернет-торгівлі.


Business.com

Український сегмент e-commerce також активно розвивається. Незважаючи на те, обсяг продажів товарів і послуг склав 2,41 млрд дол. США (65 млрд грн. Дані evo.business), що істотно менше, ніж в топ-10, але темпи зростання (30% за 2018 рік) кажуть самі за себе.

Якщо говорити про топ-20 сайтів, які відвідують українські користувачі інтернету, то серед них є в тому числі 4 торгові онлайн-майданчики (olx.ua, rozetka.сom.ua, prom.ua, а також aliexpress.com). Таким чином можна говорити про високу популярність e-commerce в українському сегменті інтернет. І така тенденція триватиме і далі. Причому, якщо раніше товари шукали через пошукові сайти, то зараз тенденція зміщується в бік прямого пошуку через маркетплейс. Цю статистику також підтверджує EVO.

Цифрова трансформація крім розвитку електронної та мобільної комерції багато в чому визначила ще кілька трендів, характерних в другому десятилітті 21 століття:

Аgile-філософія. Проникнення інформаційних технологій в усі аспекти життєдіяльності людського суспільства, його цифрова трансформація привели до того, що швидкість розвитку і зміни ринку стала вищою за швидкість традиційних методів управління. Завдяки цьому на початку 21 століття виникала так звана Аgile-філософія. Основні ідеї Аgile:

  • Взаємодія важливіша від процесів;
  • Готовий продукт важливіший від документації;
  • Співпраця з клієнтом важливіша від узгодженості умов контракту;
  • Готовність до змін важливіша від проходження за попередньо складеним планом.

Гнучкість і адаптивність, привнесені Аgile, полягають у тому, що тепер замовник намічає мету, а Agile-команда думає, як цю задачу розв’язати. Команда може змінювати шлях до мети і займатися реалізацією планів клієнта будь-яким зручним для себе способом.

Методології, закладені в Аgile-філософії, зародилися в сфері виробництва програмного продукту як альтернатива традиційним методам управління. А зі сфери ІТ agile-методології поширилися на всі індустрії, де використовуються принципи проектного управління, починаючи від будівництва, і закінчуючи консалтингом. Agile-модель управління дала новий поштовх розвитку аутсорсингової моделі в сфері ІТ технологій. Команда повинна бути злагоджена, кваліфікована і компетентна, а цифрові технології дозволяють досягати мети, при цьому виконуючи роботу, перебуваючи на різних кінцях земної кулі.

Відмова від інвестицій в основні фонди, у необоротні активи і виробничі потужності. Зараз на перше місце виходить інжиніринг, дослідження і розробка технологій, створення конкурентного на міжнародному ринку продукту. Можливість використовувати виробничі потужності, розташовані в південно-східній Азії і, зокрема, в Китаї дозволяє практично повністю відмовитися від дорогих інвестицій у власне виробництво.

Більше того, йде активна відмова не тільки від власних виробничих, а й від адміністративних потужностей. Цьому сприяє розвиток так званих гнучких-офісів: HUBоб, «просторів», коворкінгів. Гнучкі офіси, до речі, також абсолютно новий тренд і бізнес-модель, яка отримала розвиток завдяки цифровій трансформації міжнародної економіки.

Завдяки діджиталізації основне, що необхідно для ведення бізнесу – це доступ в інтернет і наявність пристрою, що дозволяє до нього підключитися. Саме цей сервіс, а також рівень зручності, достатній для якісного виконання роботи, створює стійку тенденцію відмови бізнесу від власного «жорсткого» офісу і переїзду в коворкінги.

Розвиток Бізнес-інкубаторів та акселераторів. Бізнес-інкубатор – це спеціалізована організація, яка надає підтримку підприємцям-початківцям допомагає виростити успішний проект. Зазвичай вони працюють зі стартапами. Стартап – це, перш за все, компанія, націлена на високі темпи зростання. Головне завдання команди – знайти бізнес-модель, яку можна буде легко і швидко масштабувати. А мета бізнес-інкубатора – допомогти стартапу міцно стати на ноги.

Основне, що дає бізнес-інкубатор підприємцям – це приміщення під офіс (знову ж схема гнучкого офісу), поштово-секретарські послуги, бізнес-консультації, сприяння в залученні інвестицій, інформаційну підтримку, а також підтримку при участі в тендерах і залученні грантів з різних джерел. Фактично функція бізнес-інкубатора – це надання послуг зі створення та просування нових компаній.

Кардинальна зміна ролі логістики в ланцюжку поставок. Логістична функція вже давно перетворилася на окремий самостійний бізнес, але саме цифрова трансформація і відмова від інвестиції в основні фонди, в тому числі і складські, а також значне зростання електронної комерції призвело до того, що швидкість доставки стала одним з ключових факторів у сьогоднішньому висококонкурентному середовищі.

Побудова власної високоефективної логістичної функції – досить витратний і тривалий процес, з іншого боку, як було сказано вище, без неї можна швидко втратити свої позиціяї на ринку. Саме тому ринок логістичних послуг і технології, пов’язаних з логістикою, сьогодні так активно розвивається.

Багато в чому завдяки розвитку роботизованих технологій Amazon, який ще 8 років тому не входив навіть до ТОП 20 найбільших компаній, сьогодні міцно посідає 3 місце за капіталізацією в світі. Більше того, демонструє фантастичне зростання в абсолютних значеннях, яке за минулий рік склало 56%.

Завдяки зміні парадигми поведінки споживачів і як наслідок зростання інтернет торгівлі спостерігається тенденція щодо розвитку кур’єрських служб. Тепер для покупців зручне місце, де вони могли б забрати куплений товар – це поріг їхнього власного будинку. І підприємці вже зрозуміли це.

Перше покоління компаній, які здійснюють кур’єрську доставку, було пов’язане з виникненням маркетплейсів, і набуло особливої ​​популярності в США і країнах Західної Європи. Саме ці компанії формували споживчу звичку замовляти їжу додому. Наприклад, компанія GrubHub, заснована в 2004 році в США, до 2018 року є однією з найбільших в світі web-платформ на замовлення і доставки їжі додому. За 2018 рік прибуток компанії склав 288 млн. доларів США, а обсяг замовлень, реалізованих через платформу, зріс на 21% до 1,4 млрд дол. США. Компанія має 14,5 мільйона активних користувачів і виконує понад 13 мільйонів замовлень на місяць в США. Компанія є публічною і її акції котируються на нью-йоркській фондовій біржі. При цьому США є основним ринком, на якому оперує ця компанія.

Але якщо в 2013 році ринок кур’єрської доставки становив 1,3 млрд. дол. США (90% з яких належали GrubHub), то до 2019 року він зріс до 9,5 млрд. дол. США. Багато в чому це сталося через другу хвилю компаній-стартапів, що з’явилися на ринку за останні 5 років. Вони змінили ринок, перш за все через розвиток власної кур’єрської служби та підвищення швидкості доставки. Таким, наприклад, як Uber Eats, що зайняла майже 20% ринку на кінець 2018 року.

Ця тенденція отримала істотний відгук в тому числі і в Україні. Іспанський стартап Glovo, який тільки в другій половині 2018 року відкрив своє представництво в Києві, на сьогодні є, напевно, одним з найбільш швидко зростаючих бізнесів в країні. Заснована в 2016 році компанія має представництво 24 країнах, понад 1,3 мільйона замовлень на місяць. До травня 2019 року в Україні онлайн сервіс працює вже в 5 містах, співпрацює з більш ніж 1000 локацій і має понад 500 тисяч завантажень мобільного додатка.

Цифрова трансформація дає можливість істотно підвищити операційну ефективність будь-якої компанії. Підвищується прозорість процесів, швидкість прийняття рішень, доступність і повнота інформації для аналізу. Можливість прямої комунікації зі споживачами, відстеження і реакція на зміни на ринку в режимі реального часу. Крім того, можливість безпосереднього впливу на споживчу поведінку, формування трендів і тенденцій і їх повноцінна монетизація – все це ті явища, які завдяки цифровій трансформації визначають успіх при веденні бізнесу в сучасному світі.

Давид Тетруашвілі, Керівник відділу управлінського консалтингу EBS

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

  • !

    Колонка відображає виключно точку зору автора, та може не збігатися з думкою редакції. Публікація колонок здійснються згідно Правил, а Finance.ua виконує лише роль носія. Копіювати ці авторські матеріали можна лише за наявності посилання на автора та Finance.ua.

Також з цієї теми: Фінтех і Картки
Дивись також
Весь ринок:Фінтех і Картки
Архiви:2019 2018 2017 2016 2015
В Контексті Finance.ua
Опитування