1308
Максим Пархоменко: монетизація субсидій. Навіщо це Україні?
— Казна та Політика
У 2019 році на субсидії з держбюджету запланували витратити 55,1 млрд грн. При цьому роздають субсидії вже й готівкою.
На мій погляд, зараз для того, щоб обмежити корупційну складову і додаткову бюрократію, важливо адресно видавати субсидії. У випадку з монетизацією це найпростіший варіант роботи, оскільки Кабмін додатково перераховує потрібну суму, виключаючи різні міжбюджетні трансфери компаніями.
З урахуванням цієї динаміки буде зменшуватися і навантаження на самі міністерства у вигляді додаткової тяганини з їх нарахуванням. І що найважливіше – ми виключимо облгази з системи отримання субсидій, які дуже часто маніпулюють кількістю субсидіантів, що і збільшує можливі витрати в майбутньому.
Важливим кроком стане і той факт, що побачимо реальну кількість отримувачів субсидії, а з урахуванням бюрократії і складності її отримання, я думаю, з кожним роком кількість таких бажаючих буде поступово знижуватися до більш низьких значень.
Нарахування у грошовій формі з грантом дозволить багатьом домогосподарствам оплачувати закупівлі не тільки природного газу, а й інші види палива (брикети, дрова, вугілля), які в реальності при поточній ціні газу набагато дешевше використовувати в порівнянні з газом.
У свою чергу цей захід дозволить знизити споживання природного газу з поточних 15 млрд кубометрів на рік (стільки приблизно споживає вся Польща). Таким чином вже в новому опалювальному сезоні 2019-2020 ми зможемо побачити зміни структури споживання палива.
Якщо говорити про міське населення, то монетизація субсидій може допомогти у встановленні квартирного теплового лічильника і допомагатиме людям оплачувати його вартість. Це дозволить вийти на більш точне обчислення обсягу споживаної енергії і знизити її споживання і плату за неї в моменти, коли вона не потрібна, замість відкриття кватирок вікон для охолодження приміщення.
Таким чином, розподіл субсидій безпосередньо дозволить більш якісно оцінювати їх реальні обсяги, а також знизити можливе споживання газу.
Водночас сама монетизація субсидій не має негативних моментів. Дехто твердить про розгін інфляції після її ведення. Але, по факту, це не призведе до змін інфляції і не може на неї впливати.
По-перше, сума, яка виділяється, вкрай невелика, по-друге, не формуються нові витрати або нові бюджетні трансфери, а по суті перекладаємо кошти з одного міністерства в руки населення замість облгазів. Це не сформує додаткові витрати, а просто знизить кількість корупційних схем в нашій країні.
Якщо підсумувати, можна констатувати, що субсидії в такій формі будуть відповідати європейській практиці адресних субсидій, оскільки за своєю суттю вони тотожні.
Наш уряд пішов найбільш швидким і оптимальним шляхом, хоч і під кінець своєї каденції. Таким чином, існують досить високі ризики повернення всього до старих позицій, вже при новому уряді, який і буде визначатися з субсидіями в новому опалювальному сезоні.
Максим Пархоменко, аналітик Альпарі
За матеріалами: Finance.ua
Поділитися новиною