Андрій Зінченко: норми споживання газу без лічильника. Лютневий двобій двох йокодзун (частина 3) — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Андрій Зінченко: норми споживання газу без лічильника. Лютневий двобій двох йокодзун (частина 3)

Енергетика
2061
Зовсім несподівано протистояння КМУ і газівників отримало новий розвиток.
28.02.2019 абсолютно несподівано КМУ оновив норми споживання газу для населення. Норма для випадку газової плити за відсутності лічильника знижена з 3,29 м. куб. на людину до 3,28! Традиційно ніякої мотивувальної частини цифрам немає. Але ми спробуємо розібратися в причинах події.
30.01.2019 КМУ встановив змінену вже 28.02.2019 базову норму в 3,29 м. куб., оскільки до цього програв низку судів газовому бізнесу у зв’язку з недотриманням процедури ухвалення постанов. Детальна історія конфлікту за посиланнями: частина 1, частина 2.
Якщо коротко, то газовий бізнес був не згоден з встановленими КМУ нормами споживання газу споживачами без лічильників. Проблема посилювалася тим, що в Україні за час розпаду СРСР так і не була створена зрозуміла методика обґрунтування таких норм, і тому оскаржити цифри було важко.
У зв’язку з чим газовики пішли іншим шляхом – вони оскаржили в адміністративному суді сам процес ухвалення постанови з суперечливими нормами, угледівши в ньому порушення.
По суті позивачі юридично натякнули КМУ, що там не вміють правильно ухвалювати постанови і не знають власного регламенту. І було б таке звинувачення безглуздим курйозом, якби адміністративні суди всіх інстанцій спільно з Верховним Судом не скасували всі постанови про встановлення норм споживання газу без лічильників саме на підставі порушення регламенту КМУ.
Раніше описане було майже немислимим і могло бути розцінено як особлива зухвалість, але часи і особистості змінюються. Рішення набули законної сили, і у КМУ не було іншої можливості, окрім як виконати рішення судів. В ході хитросплетінь виконання зазначених рішень газівники отримали близьконульовий результат, і на цьому тлі 30 січня 2019 року Кабмін традиційно натякнув газовикам, що норми в цій країні встановлює поки ще КМУ, і проголосив нову норму за схемою «3,29-5,39-10,49», по суті анулювавши всі високі досягнення газівників в судах! Антагонізм правової держави (рішення судів треба виконувати) з соціально-орієнтованою (споживачам газ дорогий, а їм ще голосувати) вийшов на новий рівень.
Тут би саме час згадати заповіти Ільфа і Петрова про специфіку азартних ігор з державою і пошукати інший – більш конструктивний шлях взаємодії, але ейфорія газового бізнесу за фактом виграних раніше судів, мабуть, надихнула продовжити сутичку, і вже через кілька тижнів в Окружний адміністративний суд Києва надходить новий позов про скасування постанови КМУ від 30.01.2019!
Провадження відкрито 21.02.2019, але за 2 дні до цього позивач – цього разу газовий бізнес представляє Кременчукгаз – подав до суду заяву про забезпечення позову … шляхом зупинення дії оскаржуваної постанови КМУ №63 про «3,29 кубометра». Суд заяву вже 21.02.2019 задовольнив.
Юридично це означає, що до закінчення розгляду справи по суті постанова начебто і є, але рахувати за нею не можна, а слухатися справа може досить довго. Вибори при цьому наближаються зі швидкістю 24 години на добу і 7 днів на тиждень, що не може не натякати.
Примітно, що підстави вимагати скасування постанови КМУ від 30.01.2019 аналогічні до попередніх вимог газового бізнесу, а саме – порушення регламенту і відсутність публікації проекту в тому вигляді, в якому він був ухвалений.
Якщо коротко, то з урахуванням попередньої практики судів з КМУ з цих підстав справу КМУ, найімовірніше, знову програє, тому що порушення, що висуваються, аналогічні таким, за якими судами всіх інстанцій були скасовані минулі постанови. Виграш газівників – лише питання часу розгляду нової справи судами, і це не можуть не розуміти в КМУ.
Саме тому 28.02.2019 було ухвалено нову постанову з нормою в «3,28», але вся проблема полягає в тому, що і її ніхто не публікував до ухвалення. Ухвалювалася вона фактично в пожежному порядку, тобто регламент КМУ знову очевидно порушений на догоду соціально-політичної доцільності, і з цього приводу наступного тижня відразу після фактичної публікації нової постанови варто очікувати нового ж позову газівників до КМУ із заявою знову ж про забезпечення позову шляхом зупинки дії нової ж постанови “3,28”. Кільцева, де КМУ перебуває не в найкращій юридичній позицій, що підтверджено минулими рішеннями судів, які набрали чинності.
Таким чином, озвучене нами в минулому матеріалі припущення про те, що «…В будь-якому випадку обставини однозначно і недвозначно вказують, що до вирішення внутрішнього газового конфлікту ще далеко, і двобій фінансово-політичних йокодзун у цій сфері неодмінно продовжиться…» отримало фактичне документальне підтвердження.
Більше того, коли газові бізнесмени вичерпають можливості оскаржити формальний бік процесу ухвалення постанов КМУ, вони з високою часткою ймовірності перейдуть в наступ на безпосередньо самі встановлювані норми. Як ми встановили раніше, вони в сьогоднішньому вигляді не мають під собою конкретної методики розрахунків з боку уряду, а ось газовики певні хоч якось обґрунтовані розрахунки в попередніх судових засіданнях вже озвучували.
З іншого боку – чи не порушують якісь чинні закони самі газовики, особливо в частині забезпечення споживачів лічильниками, цілком можливо належить дізнатися вже профільним державним органам.
Андрій Зінченко, доктор філософії в галузі економіки, доцент кафедри фінансів Національного університету суднобудування, магістр державного управління (MPA)
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас