Приватні поїзди і тарифи: що хочуть зробити з залізницею в Україні — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Приватні поїзди і тарифи: що хочуть зробити з залізницею в Україні

Казна та Політика
2404
Якщо у “Укрзалізниці” з’являться конкуренти, розвиток залізниці в країні отримає новий поштовх. Для цього депутати повинні прийняти новий закон про залізничний транспорт. Наразі “Укрзалізниця” – монополіст у залізничних перевезеннях: компанія сама перевозить пасажирів і вантажі, утримує всю інфраструктуру. Водночас, поодинці держпідприємству складно виконувати всі завдання: так, наприклад, рівень зносу локомотивів і вагонів досяг 90-95%. Про це пише Сегодня.
В кінці січня депутати внесли в парламент законопроект №9512 – він писався спільно з Міністерством інфраструктури.
Що пропонує законопроект
Якщо парламент прийме законопроект, в Україні зможуть працювати приватні залізничні перевізники. Зараз це забороняють чинні норми. Сама ідея не нова – приватних перевізників хочуть пустити на залізницю з 90-х років. А в 2009-му в країні з’явилася Державна цільова програма реформування залізничного транспорту на 2009-2019 рр. У ній також йшлося про створення конкуренції. Однак програма так і залишилася програмою.
Асоціація з Європейським союзом має прискорити реформу. За угодою про Асоціацію, Україна повинна привести залізницю до стандартів ЄС. І ці умови прописані в законопроекті № 9512.
Одна з них – допуск на залізницю приватних перевізників.
“Укрзалізниця” залишиться власником залізниці і перевізником. Просто паралельно з нею зможуть працювати приватні перевізники.
При цьому держава не повинна втручатися в тарифи на перевезення пасажирів або вантажів – зараз їх затверджує Кабмін. Для цього “Укрзалізниця” повинна відмовитися від перехресного субсидування. Сьогодні пасажирські перевезення збиткові через низькі тарифи, які покриваються за рахунок вантажних перевезень. Замість перехресного субсидування перевізник зможе розрахувати беззбитковий тариф. Але це не означає, що пасажир платитиме повну вартість квитка. Уряд укладатиме з залізничною компанією договір на пасажирські перевезення і компенсувати частину тарифу.
А щоб працювати на залізниці, перевізник повинен буде отримати ліцензію. Роботу залізниці контролюватимуть Міністерство інфраструктури і Національна комісія з держрегулювання в сфері транспорту. Саме комісія буде розробляти і затверджувати методику формування тарифу на доступ до колій, плата за користування ними мусить іти на підтримку і розвиток магістралей.
Нові поїзди будуть, якщо…
Парламент уже намагався пустити приватників на залізничні колії. У жовтні 2018 року Верховна Рада намагалася проголосувати за законопроект №7316 – він практично повторює новий законопроект. Але тоді депутати провалили голосування.
Однак того дня в Раді була низька явка, тому законопроект не набрав голосів, пояснює Оксана Затворницька, старший економіст Центру економічної стратегії. Тоді проголосували проти або утрималися чотири депутати, а підтримали законопроект – 202. Щоб відправити проект на доопрацювання, теж не вистачило голосів. Тому довелося писати новий.
“Законопроект про залізничний транспорт може бути проголосований до кінця цього року, і як воно буде – ніхто прогнозувати не може… По залізниці пріоритет №1 – запуск приватної тяги і продовження формульного ціноутворення на пальне”, – заявив міністр інфраструктури Володимир Омелян в американській торговельній палаті.
Однак до прийняття закону в “Укрзалізниці” запустять пілотний проект з приватними перевізниками на неприбуткових ділянках залізниці.
Якщо у “Укрзалізниці” будуть конкуренти, то і держкомпанія, і приватні підприємства будуть боротися за клієнта і пропонувати більш швидкі поїзди і нові вагони. Наприклад, зараз власник вантажу змушений боротися за користування залізницею, бо в “УЗ” не вистачає ні вагонів, ні локомотивів.
“Законопроект №9512 – новий проект, викладений відповідно до Директив ЄС. Серед його переваг – розширення вантажної бази залізничних перевезень, можливість отримати приватні інвестиції в оновлення рухомого складу, конкуренція за власника вантажу і доступ до інфраструктури. Але є і потенційні ризики, пов’язані із забезпеченням рівного доступу перевізників до залізничної інфраструктури: для цього треба буде створити як інструменти для прийняття рішень, так і незалежний транспортний регулятор”, – зазначає Оксана Затворницька.
Конкуренція може бути і на пасажирських перевезеннях. Держрегулятор складе і буде регулювати правила і критерії якості перевезень. З іншого боку, буде чітке зобов’язання держави платити різницю між цінами на квитки і беззбитковим тарифом. Однак компенсація може виявитися непрацюючою. За чинними законами держава мусить компенсувати “Укрзалізниці” перевезення пільговиків – однак держкомпанія нічого не отримує. Також немає і співфінансування купівлі нових електричок місцевими органами влади – хоча в законі все це є. Якщо держава не буде виконувати свої зобов’язання, тоді приватники можуть не зайти в пасажирський сектор.
В “Укрзалізниці” побоюються нерівних умов
Без рівних умов “Укрзалізниця” може програти, впевнений керівник держкомпанії Євген Кравцов. У УЗ вже є негативний досвід з допуском приватних вантажних вагонів. Його наслідки усунули тільки через 15 років.
“У чому була проблема? Була допущена приватна власність на вагони. Але для “Укрзалізниці” залишили державні регульовані тарифи, а приватні тарифи не регулювалися – там була вільна ринкова ціна. В кінці 2017 року ми мали фантастичну ситуацію, коли ціна тарифу використання вагонів “Укрзалізниці” в добу сягала 80 гривень, а той же вагон приватного власника – 800 грн. Компанія дуже істотно недоотримувала за рухомий склад і не могла інвестувати в оновлення. Ми не могли будувати програму з кредитування цього напрямку бізнесу. Тільки в минулому році була скасована ця дискримінація. З ринковою вартістю перевезення вантажного вагона “Укрзалізниця” почала отримувати близько чотирьох мільярдів гривень”, – розповів Євген Кравцов.
Також перед запуском конкуренції на залізниці треба вирішити питання фінансування пасажирських перевезень. Це збитковий тип перевезень, який покривається вантажними. Торік збитки досягли 12 млрд грн.
“У чинному законі “Про залізничний транспорт” передбачено, що держава фінансує всі капітальні витрати на оновлення пасажирського рухомого складу. Але держава виділила за 28 років Незалежності нуль гривень. Формула, прописана в поточному законі, повністю не працює. А ми вимагаємо, щоб в законі були дуже прямі жорсткі умови, за якими держава зобов’язана це робити щороку автоматично і без обговорення”, – додає Кравцов.
Також, перед запуском приватних перевізників повинен бути перехідний період, вважають в “Укрзалізниці”, щоб компанія встигла перебудувати свою модель роботи і правила.
Віталій Андроник
За матеріалами:
Сьогодні
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас