Розмитнення "єврономерів": проблем вистачає, а пільговий акциз можуть продовжити


Розмитнення "єврономерів": проблем вистачає, а пільговий акциз можуть продовжити

В Україні перебуває близько 1,5 млн авто на єврономерах. У листопаді парламент ухвалив закон, який повинен легалізувати їх, – звільнив від відповідальності за порушення законодавства і дав тимчасову знижку на розмитнення. До кінця “акції” залишився тиждень. Але за три місяці тільки 161 тисяча авто пройшла розмитнення.

Щоб прискорити процес, в уряді вирішили спростити розмитнення, а в парламенті з’явився законопроект, який пропонує продовжити знижку ще на три місяці.

Пільговий період можуть продовжити

Пільговий період закінчується 22 лютого. Але є ймовірність, що його продовжать. У парламенті зареєстрований проект №9522, який може продовжити 50% -у знижку на розмитнення автотранспорту ще на три місяці.

Молдова свого часу теж зробила схожу акцію для власників авто на єврономерах. Там ставку акцизів на розмитнення уряд знизив на 70%. Акція діяла півроку, за цей час машини потрібно було розмитнити і зареєструвати. В іншому випадку авто видворяють з країни. Амністія “євроблях” тривала з 1 січня до 1 квітня 2017 року, але через велику кількість бажаючих легалізувати свої авто термін був продовжений до 1 липня. Пільгова розмитнення (“легалізація”) проводилося за ставками акцизу 2016 року.

В Україні на 14 лютого 2019 року розмитнено тільки 161 тисяч євроблях. А їх, за різними даними, від півмільйона до півтора мільйона. Тобто у них у всіх залишився тиждень. Найімовірніше, пільговий період доведеться продовжити, оскільки з 24 травня набудуть нові міри покарання для українців за кермом авто на іноземній реєстрації.

Наразі для того, щоб прискорити процес розмитнення, уряд тимчасово скоротив список документів, які треба подати на митницю. Щоб спростити підтвердження відповідності такого автомобіля екологічним нормам при митному оформленні та першій реєстрації на одному рівні з сертифікатами відповідності тепер використовуватимуть технічний паспорт країни останньої реєстрації.

Простіше стане не всім, зазначає співзасновник організації “Доступне авто” Михайло Катрук. Постанова Кабміну відноситься тільки до авто, євроклас яких вказано в техпаспорті. Така позначка є, наприклад, в шведському техпаспорті, але її немає в польському або литовському, звідки більша частина “євроблях”.

“Тобто уряд тільки врегулював колізію, коли авто, яке пройшло сертифікацію в ЄС, проходило її ще раз в Україні. І тепер ось питання – а чи повернуть гроші тим власникам авто, які вже заплатили за сертифікацію через цю колізію?” – зазначає Катрук.

На розмитненні наживаються посередники

Є різні схеми, за якими “євробляхи” потрапили до України. Найпопулярніша – через посередників. Працює це так: є ділки, які пропонують українцям знайти авто в Литві і пригнати до України. Машину посередники реєструють на фіктивну компанію в Литві, оформляють українця своїм співробітником і видають йому доручення на авто. Так українець може їздити по країні рік; потім йому треба перетнути кордон.

Це вигідний бізнес. Для порівняння, в Україні Ford Fiesta 2006 року коштує 4800 євро, а в Литві – 1500 євро плюс 1000 євро посереднику за послуги. Але за фактом автомобіль належить посередникам, а не покупцеві. А щоб його розмитнити, треба просити фірму переоформити машину. На цьому перегонники і отримали додатковий заробіток.

Після ухвалення законів про “євробляхи” частина власників авто початку зв’язуватися зі своїми посередниками, щоб легалізувати свій транспорт. Ті відразу виставили свої розцінки – 300-500 євро. Деякі обіцяють повністю розмитнити автомобіль “під ключ”.

З такою ситуацією зіткнувся Ігор Тимофєєв. Він купив автомобіль 2,5 року тому через компанію в Дніпрі. І ось, в листопаді 2018 року Ігор звернувся до фірми, щоб розмитнити свій автомобіль – компанія вже мала іншу назву.

Ігорю пообіцяли розмитнити автомобіль і взяли з нього 300 євро за свої послуги. Плюс порахували вартість розмитнення і відправили реквізити митниці. Два місяці посередники обіцяли розмитнити авто з дня на день. Всього до розмитнення ділки готували 50 автомобілів. І лише 6 лютого адміністратор написав автовласникам в групу Viber готуватися першим 20 в списку на розмитнення. Однак коли ті приїхали на митницю, ні брокера, ні представника компанії на місці не виявилося – він залишився в Дніпрі і спілкувався тільки через Viber.

“У ніч перед розмитненням нам прислали повідомлення – доплатити до бюджету ще 8 тисяч. А коли ці 20 осіб почали з’їжджатися на митницю, виявилося, що у всіх немає митних декларацій, які підтверджують оплату всіх зборів, і договору з брокером, без якого відмовлялися пускати на територію митниці”, – розповідає Ігор.

Митної декларації та договорів з брокером у людей на руках не було – їх пообіцяли скинути на електронну пошту. У підсумку на митниці довелося стояти більше п’яти годин, і то деякі так і не отримали документи.

Ігорю довелося самому розмитнити авто, заплатити іншим брокерам, які вже були на митниці. І там же з’ясувалося, що Ігор переплатив за розмитнення 11 тис. грн. А компанія з Дніпра відмовилася повертати йому гроші за свої невиконані послуги.

Грядуть штрафи і конфіскація автомобілів

У євробляхерів є час до 24 травня 2019 року. З цього дня набувають чинності нові міри покарання.

Штрафи за перевищення терміну перебування авто на іноземній реєстрації підвищили до 170 тис. грн. Так, машина в режимі транзит може перебувати в Україні 10 днів, якщо треба перетнути дві і більше областей; якщо лише одну – п’ять днів. Якщо зараз максимальний штраф за порушення режиму – 8500 грн, то скоро він становитиме 170 тисяч грн. Є ще режим тимчасового ввезення, за ним іноземець може ввезти машину на термін до року. Автомобілю доведеться отримати тимчасову держреєстрацію, якщо людина планує перебувати в країні більше 30 днів.

Якщо сьогодні литовська фірма може приганяти євробляху, припустимо, до Коростеня і передавати її українцеві, то тепер поліція знатиме, коли машина в’їхала і хто її ввіз. За передачу автомобіля іншій людині – штраф 34 тисячі гривень: за нинішніми мірками це половина вартості самої “євробляхи”. Стільки ж доведеться заплатити за “таксування” на авто з єврономерами.

Право ввезти машину на іноземних номерах є і у громадян України, але тільки у тих, які проживають за кордоном. У цьому режимі можна ввезти тільки один автомобіль. За кожний наступний треба заплатити заставу в розмірі вартості розмитнення машини.

Які тепер штрафи:

  • якщо авто в режимі транзиту затримається в Україні на день, штраф буде невеликий – 170 грн;
  • якщо в режимі тимчасового ввезення прострочити виїзд, штраф становитиме 850 грн;
  • від 20 до 30 днів – 85 тис. грн;
  • більше 30 днів – 170 тис. грн і конфіскація автомобіля. Такий же штраф за розбирання євробляхи на запчастини.

Штрафуватимуть заочно. За порушення митних правил фіскали самі надішлють штраф на адресу реєстрації протягом трьох днів після закінчення терміну перебування в Україні. При цьому протокол про адмінпорушення вважається врученим порушнику, навіть якщо людина не живе за адресою, яку вона вказала. Податківці також відразу повідомлять про порушення до поліції.

Поліція тепер автоматично отримуватиме інформацію про всі авто на іноземних номерах. Так правоохоронці зможуть зупиняти машини і перевіряти терміни їх перебування в Україні. До цього єдиної бази у митників і поліції не було.

Віталій Андронік

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

В Контексті Finance.ua
Опитування