Максим Пархоменко: Україна і МВФ. Що пообіцяла наша країна Фонду в тексті меморандуму? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Максим Пархоменко: Україна і МВФ. Що пообіцяла наша країна Фонду в тексті меморандуму?

Казна та Політика
1137
Напередодні 2019 року Україна отримала новий транш від МВФ. Ця подія була пов’язана з однією з головних умов щодо підвищення цін на газ для населення. Також вона запускає програму до 2020 року, яка буде пов’язана з додатковими вимогами, зазначеними в меморандумі роботи з МВФ.
Деякі політики, прочитавши його, вже встигли охрестити це поразкою уряду, яка виражається в обмеженні зростання економіки України в майбутньому. В цілому, ці заяви тотожні з будь-якими гаслами популістів в ЄС, які говорять про тиск Брюсселя на економіку країни. І в цілому це пов’язано з тим, що нові вимоги МВФ, як і бюджетні правила в ЄС, не дозволяють мати великі “дефіцити бюджетів” і вести вкрай марнотратну політику.
Отже, найбільш важливою вимогою МВФ, яка буде максимально швидко відчуватися населенням, – це зростання тарифів.
У передвиборних обіцянках політиків регламентується зниження цін на ресурси, але в реальності це міф, який неможливо буде досягти, поки ми імпортуємо ресурси ззовні. Також до наступного року ціна газу досягне 12 000 гривень за тисячу кубометрів. Таким чином, вже в платіжках наступного року можна очікувати збільшення вартості тепла приблизно на третину.
В рамках домовленостей з МВФ вказується не підвищення вартості газу до 12 тисяч гривень, а саме ринкова ціна. Це означає, що якщо на ринку ціни на газ знизяться до 10 тис., це і буде ринкова ціна, або зростуть до 15 тис. за рахунок девальвації курсу.
Таким чином, МВФ створює в Україні ринок газу і формує умови для нього. Але реалізувати його можливо тільки за відсутності монополіста на ринку. У цьому має допомогти друга умова, а саме поділ Нафтогазу на дві частини, в результаті чого з’явиться транспортна компанія під назвою “Магістральні газопроводи України”. Саме вона обслуговуватиме інфраструктуру і компанію, яка генерує сировину, тобто сам Нафтогаз.
Це показує, що законодавство пишеться відповідно до Третього енергопакету ЄС. Такий підхід дозволить сформувати ринок, на якому в майбутньому можуть з’явиться продавці газу, крім Нафтогазу, які можуть продавати газ покупцям безпосередньо, минаючи облгази і посередників.
В ідеалі повинна з’явитися нова система, наприклад, як зараз ви підключаєтеся до інтернету. Це може бути хаб на заході України на кшталт тих, що існують в Німеччині або Австрії, на якому між покупцями та продавцями і буде визначатися майбутня ціна, а не в кабінетах чиновників.
В подальшому це може дозволити створити прозору інфраструктуру ціноутворення і знизити вартість газу, при цьому підвищивши його якість.
Найкраще орієнтуватися на європейську модель ціноутворення, яка виходить не з розрахунку витрачених кубів газу, а з витраченої енергії, яка виражається в калоріях або ватах. Це дозволить українцям платити за реальну енергію, а не за газову суміш незрозумілого складу, яку роблять з метою економії самого газу, теплоємність якого на практиці неможливо оцінити, а оплачувати потрібно повною мірою.
Історія з приватизацією триває вже не першу каденцію різних парламентів і президентів, але не дає результату. У підсумку ми маємо неринкові ціни, за якими йдуть у приватну власність підприємства, або взагалі не продаються. Також з урахуванням останніх приватизацій, коли власність повертається назад на баланс держави, навряд чи буде легко знайти нових інвесторів для реалізації цієї вимоги.
При цьому ці зміни все одно не спричинять системних процесів в економіці, тому фактор приватизації не стоїть на першому місці.
Важливіший антикорупційний суд і його робота з червня 2019 року, що і прописано в Меморандумі. Це питання можна вирішити вкрай швидко, але водночас воно може ускладнитися через вибори, які незабаром будуть проходити. В цілому реалізація цього положення залежатиме від нового президента.
Підбиваючи підсумки, можна сміливо сказати, що реформи, які пропонує МВФ, реальні для України і потрібні. Попри болючість їх реалізації.
Як відомо, лікування не завжди є приємним, особливо для сфер, які впритул обросли корупцією.
Підсумком може вважатися більш ринкова економіка з більш високим рівнем захисту капіталу, який надалі буде інтегрований у світові ринки.
Максим Пархоменко, аналітик Альпарі
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас