Артем Ковбель: навіщо вашій компанії Compliance, Forensic і RCM


Артем Ковбель: навіщо вашій компанії Compliance, Forensic і RCM

Останнім часом на українському ринку, зокрема серед українських власників, все частіше звучать словосполучення «ефективність бізнесу», «lean management», «Кайдзен», SCRUM, «цикл Демінга» та інші новомодні, навіяні західним досвідом корпоративного управління терміни.

Всі вони, так чи інакше, спрямовані на інтенсифікацію, симпліфікацію, оптимізацію як процесів окремих кластерів бізнесу, так і всієї компанії загалом.

Сьогодні ці методи стали своєрідною ідеологією ведення і побудови бізнесу. Причому люди є суб’єктами імплементації цих ідеологій.

Рівень ефективності всіх вищезгаданих методик визначається системою KPI (від англ. Key performance indicators – ключові показники ефективності). І саме крізь призму цих індикаторів можливо визначити ефект від господарської діяльності компанії.

Якщо ви змогли хоча б частково впровадити одну з описаних вище ідеологій ведення бізнесу – it’s half the pass done (половину шляху пройдено, – ред.).

Іншою ж половиною шляху є інші новомодні терміни, також навіяні Заходом. Вони забезпечують контроль над виконанням згаданих вище методик і допомагають визначити реальні результати, отримані внаслідок їх впровадження.

По суті, такими інструментами є FORENSIC, COMPLIANCE, RCM.

Наведу коротку характеристику всіх трьох термінів для глибшого розуміння їхньої ролі в ефективності компанії. Отже:

Yes Compliance (від англ – to be in comply with sth. – відповідати чемy-небудь). В даному випадку – це сукупність законодавчих норм і внутрішніх розроблених політик і регламентів компанії, яких має дотримуватися кожен співробітник компанії.

Реалізація комплаєнс-ідеології передбачає формування умов, за яких представники компанії при здійсненні певних дій керуються конкретними правилами.

В Україні посада комплаєнс-контролера в штаті компанії часто є дивиною і характерна, як правило, для представників світових транснаціональних компаній і зовсім рідко – локальним компаніям.

На противагу цьому в розвинених західних країнах комплаєнс є “must have policy” в будь-якій з компаній.

Наявність системи комлпаєнс в компаніях там навіть контролюється на законодавчому рівні (FCPA (Закон США про протидію корупційним практикам за кордоном), UKBA (Закон Великобританії про боротьбу з хабарництвом), ISO Compliance standard -37001. Вони ж є основами для складання комплаєнс корпоративних політик.

Якщо говорити про вигоди наявності комплаєнс-процедур, – це, по-перше, посилення системи внутрішніх контролів на підприємстві. По-друге, створення превентивних заходів при виникненні різного роду порушень з боку менеджменту.

Yes Forensic (від лат. forensis). З одного боку, це сукупність експертиз і процедур, які дозволяють сформувати доказову базу для тих чи інших цілей:
- корпоративні суперечки;
- судові та досудові суперечки;
- спростування звинувачень;
- захист інвестицій тощо.

З іншого боку, це – побудова комплексу превентивних заходів у вигляді систем внутрішніх контролів на підприємстві, які дозволяють мінімізувати виникнення шахрайських дій з боку третіх осіб і забезпечити виконання функції контролю бізнес процесів у компанії.

Важливість процедури форензик дуже складно переоцінити, оскільки вона зачіпає всі аспекти контролів у бізнесі. Як матеріальні (наприклад, реальність фінансових показників при виконанні фінансових KPI), так і нематеріальні (наприклад, визначення джерел поширення неправдивих чуток в компанії, які можуть вплинути на її репутацію (goodwill) на ринку і тим самим знизити її капіталізацію, особливо якщо мова йде про публічні компанії).

Yes RCM (від англ – risk control matrix – матриця контролів). Це – частина системи внутрішніх контролів та частина політики комплаєнс.

Такі системи характерні для транснаціональних компаній.

Основною їх метою є функція гармонізації та контролю виконання внутрішньокорпоративних політик.

Висновок

Компанія може стати успішною, не тільки визначивши вектор і ідеологію свого подальшого розвитку, але і забезпечивши контроль над виконанням цієї ідеології, тим самим визначивши баланс між ефективністю і ефектом.
Досягайте ефекту в своєму бізнесі, рецепт зрозумілий: 2/3 ідеології + 1/3 контролю.

Артем Ковбель, партнер Kreston GCG

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

  • !

    Колонка відображає виключно точку зору автора, та може не збігатися з думкою редакції. Публікація колонок здійснються згідно Правил, а Finance.ua виконує лише роль носія. Копіювати ці авторські матеріали можна лише за наявності посилання на автора та Finance.ua.

Дивись також
Весь ринок:Фондовий ринок
Архiви:2019 2018 2017 2016 2015
В Контексті Finance.ua
Опитування