10206
Нафта стрімко дешевшає. Україна буде змушена знизити тарифи на газ
— Енергетика
Нафтові котирування впали за останні 3 місяці на 25%. Якщо на початку вересня діжка марки Brent торгувалася біля річних максимумів на рівні $86, то до 27 листопада її ціна впала до трохи більше $60. В останній раз такі ціни фіксувалися в жовтні 2017 року. Правда, тоді котирування зростали. З одного боку, це незабаром приведе до зниження цін на автомобільне пальне. З іншого, поставить український уряд перед складною дилемою.
Річ у тім, що світові ціни на нафту побічно пов’язані з вартістю трубопровідного газу. А нинішній ціновий крах несе нестабільність Україні, влада якої задумала в кілька етапів підвищити роздрібні газові та електричні тарифи. У 2019-2020 роках їх планують збільшити ще на 5-8% і 14% відповідно. При цьому тариф на електроенергію для населення в наступні 3 роки мають намір підвищувати зі швидкістю 25% на рік.
Але якщо таке підвищення раніше виправдовувалося світовою кон’юнктурою, то в світлі стрімкого падіння цін на енергоресурси воно все більше схоже на абсурд. Якщо нафтові ціни сповзуть ще нижче або навіть залишаться на нинішньому рівні, вже наступного року комусь в Києві доведеться переглянути плани підвищення. Тим часом, хороша на перший погляд новина здатна призвести до серйозних неприємностей. І потребуватиме перераховувати бюджет і знову придумувати, як закрити нові фінансові діри. Наприклад, тільки завдяки планованому зростанню газових цін уряд розраховує заробити в 2019 році додаткові 9 млрд. грн. на рентних платежах.
А поки в Україні вагаються з вибором інструментів гармонізації внутрішніх цін зі світовими, найбільші економіки світу занурилися в черговий затяжний період низьких цін на нафту. А країни-експортери розгорнули запеклу демпінгову боротьбу за ринки збуту.
До чого тут Канада
Величезний внесок у нинішнє падіння нафтових котирувань внесла Канада, яка восени нинішнього року в боротьбі за китайський ринок почала відвантажувати з терміналів у Ванкувері нафту бітумного гатунку за ціною $10/бар. Спекулянти, які роблять погоду на світовому ринку, не змогли витримати такого удару, і ціни більш дорогих марок нафти різко пішли вниз.
Межею падіння стала позначка $59/бар за суміш Brent. Потім котирування скорегувалися до $61, але рости поки не думають. Інші марки нафти впали ще сильніше: WTI на піку торгувався біля $50/бар. Що дало підстави експертам говорити про наближення цінового краху масштабів 2014-16 років.
Причина канадського цінового випаду побічно стала частиною глобальної торговельної війни, яку розв’язав американський президент Дональд Трамп. Ще навесні 2018 року уряд Канади витратив $6 млрд на викуп з приватних рук «експортного» нафтопроводу TransMountaine, маючи намір вкласти в націоналізовану трубу ще близько $3 млрд, а потім продати.
Всі ці витіюваті махінації тільки на перший погляд виглядають абсурдними. Справа в тому, що нафтопровід мав подвоїти свою потужність ще 5 років тому. Однак американська компанія, що володіє трубою, затягувала роботи. То лісові пожежі заважали, то екологи виставляли пікети по 10-20 осіб, то кредити оформлялися неправильно. Так могло б тривати і далі, але до середини 2018 року ці зволікання почали грати з Канадою злий жарт.
США вийшли на фінішну пряму в будівництві з’єднаних з Канадою нафтопроводів Keystone XL і Dakota Acces – їх мають намір ввести в дію в 2019-2020 роках. Якщо канадці не встигнуть з розширенням потужностей власного експортного трубопроводу, пристойну частину валютної виручки від продажу канадської нафти кілька років стане отримувати американський Техас, а не Ванкувер.
Побічно всі ці будівельні трубопровідні перипетії між США і Канадою дають підставу говорити про перспективу експортного нафтового демпінгу між країнами в віддаленому майбутньому. Хто запропонує покупцям кращі ціни, той і продасть більше.
Втім, поки у Канади і без цього вистачає причин торгувати своєю нафтою по $10/бар. У 2016 році Дональд Трамп анулював пакт вільної торгівлі NAFTA – на зміну йому прийшла нова канадсько-мексикансько-американська торговельна угода USMCA. Реакцією КНР на цей договір стало введення загального 10%-го мита на імпорт з США. В результаті чого у вересні експорт американської нафти в Китай повністю припинився.
Американська нафта пішла сусіднім з КНР Японії і Південній Кореї, але на китайському нафтовому ринку утворився величезний вакуум об’ємом в десятки мільйонів тонн. Саме цю діру і поспішили заповнити канадці своєю важкою нафтою. Користуючись нерозторопністю російських і арабських конкурентів, вони опустили ціни до мінімуму. Канадська спритність особливо добре спрацювала на тлі зростаючого в Китаї попиту на автодорожній бітум.
Санкції проти Ірану
У нинішнього цінового обвалу є і ще одна причина. Це американський Винятковий список, який доповнив прийняті в листопаді санкції США проти Ірану. До недавнього часу саме загроза американських санкцій проти Тегерана штовхала ціни сорту Brent до позначок $73-80/бар. Аналітики очікували, що обмеження викличуть нафтовий дефіцит. Але після того, як Вашингтон зробив виняток для 7 держав, в тому числі для КНР, Тайваню, Південної Кореї і Японії, цей фактор тривоги перестав працювати.
А прогнози трейдерів Glencore і Gunvor, які перепродують російську нафту, що обіцяли ринку ще на початку осені котирування на позначці $100/бар за Brent до кінця 2018 року, не справдилися. Зате оцінки інших великих торговців, таких, наприклад, як Vitol, які обіцяли нафту по $60/бар, почали справджуватися.
Звісно, канадська нафта, хоч вона і має хороший потенціал зниження собівартості видобутку, не зможе обвалити ринок і потягнути за собою інші сорти. Попит на них буде стійким хоча б тому, що вони необхідні, щоб розбавляти в’язку бітумну нафту Канади і Венесуели в спеціальну суміш, зручну для транспортування.
Михайло Старостін
За матеріалами: УБР
Поділитися новиною
Також за темою
Для опалювального сезону Україні потрібно ще до 1 млрд доларів на газ — Reuters
Україна вже закачала у сховища більше газу, ніж на ті самі дати 2024 року
США ввели санкції проти міжнародної мережі, яка допомагає Ірану продавати нафту
США планують збільшити стратегічні запаси урану для розвитку ядерної енергетики
Сховища газу у ЄС заповнені рекордно низько за останні 3,5 роки
Україна з 1 жовтня обмежить імпорт індійського пального