47
Голова ФДМУ Олександр Бондар:"Головними об‘єктами 2002 р. будуть енергокомпанії та "Укртелеком"
— Олександр Миколайович, як, на Вашу думку, чи удався 2001 приватизаційний рік?
— Упевнений, що так. У першу чергу, продажем шести обленерго і Запорізького алюмінієвого комбінату. На ці підприємства прийшли промислові інвестори, завдяки яким їхні проблеми досить успішно зважуються. Крім того, відбулося ще більш 60 конкурсів. Це гарний результат, з огляду на і те, що в держбюджет надійшло понад 2 млрд. грн. До речі, згідно з укладеними договорами, передбачені інвестиції на суму, небагато меншу, чим та, котра надійшла в бюджет — близько 1,7 млрд. Так що загальний фінансовий результат року складає майже 4 млрд. грн. Це без обліку тієї вартості майна, що нам удалося уберегти від продажу тіньовими способами. По наших підрахунках, сума там не менше 2 млрд. грн. Фонд цього року дійсно відрізнився не тільки як орган, що продає державну власність, але і як орган, що захищає її від розбазарювання. От свіжий приклад: проведена Фондом експертна оцінка «Росави» після її продажу через примусове відчуження дозволила повернути пакет у державну власність.
— Упевнений, що так. У першу чергу, продажем шести обленерго і Запорізького алюмінієвого комбінату. На ці підприємства прийшли промислові інвестори, завдяки яким їхні проблеми досить успішно зважуються. Крім того, відбулося ще більш 60 конкурсів. Це гарний результат, з огляду на і те, що в держбюджет надійшло понад 2 млрд. грн. До речі, згідно з укладеними договорами, передбачені інвестиції на суму, небагато меншу, чим та, котра надійшла в бюджет — близько 1,7 млрд. Так що загальний фінансовий результат року складає майже 4 млрд. грн. Це без обліку тієї вартості майна, що нам удалося уберегти від продажу тіньовими способами. По наших підрахунках, сума там не менше 2 млрд. грн. Фонд цього року дійсно відрізнився не тільки як орган, що продає державну власність, але і як орган, що захищає її від розбазарювання. От свіжий приклад: проведена Фондом експертна оцінка «Росави» після її продажу через примусове відчуження дозволила повернути пакет у державну власність.
— Але у Фонді неодноразово підкреслювали, що процес приватизації сьогодні, як ніколи раніше, гальмується внаслідок численних судових справ. Чому виникла така ситуація і як Ви мають намір з цим бороти?
— У суди сьогодні йдуть структури, що не відповідають поняттю «промисловий інвестор» і тим вимогам до майбутніх покупців, що передбачені програмою приватизації на три роки. Вони не можуть виграти в конкурсах і згодитися з цим також не можуть. Тоді і був винайдений дуже простий спосіб гальмування приватизації, коли приватні особи подають позови в народні суди, і ті припиняють продажу. Думаю, звання першопрохідника в цій справі цілком належить групі «Фінанси і кредит», але до цього почали удаються й інші. І це вже, відзначу, проблеми не тільки Фонду. Коли не надходять кошти в бюджет і на підприємства, не з'являються ефективні власники, — це вже загальнодержавна проблема. От тільки невеликий перелік підприємств, де проходять суди: «Мотор Січ», Харцизький трубний завод, «Балцем», «Рівнеазот», «Луганськтепловоз». Тим більше, що ці механізми використовуються не тільки при приватизації, але й у корпоративних відносинах. Однак боротися з цим можна. Сьогодні ми робимо це силами своїх юристів, але проблему варто вирішувати кардинально. Потрібно піти за прикладом Росії — після двох років подібної метушні там просто заборонили народним судам розглядати господарські справи. Фонд уже підготував подібні пропозиції щодо зміни нашого законодавства. Але необхідно, щоб у державі було розуміння того, що це проблема не тільки Фонду.
— У суди сьогодні йдуть структури, що не відповідають поняттю «промисловий інвестор» і тим вимогам до майбутніх покупців, що передбачені програмою приватизації на три роки. Вони не можуть виграти в конкурсах і згодитися з цим також не можуть. Тоді і був винайдений дуже простий спосіб гальмування приватизації, коли приватні особи подають позови в народні суди, і ті припиняють продажу. Думаю, звання першопрохідника в цій справі цілком належить групі «Фінанси і кредит», але до цього почали удаються й інші. І це вже, відзначу, проблеми не тільки Фонду. Коли не надходять кошти в бюджет і на підприємства, не з'являються ефективні власники, — це вже загальнодержавна проблема. От тільки невеликий перелік підприємств, де проходять суди: «Мотор Січ», Харцизький трубний завод, «Балцем», «Рівнеазот», «Луганськтепловоз». Тим більше, що ці механізми використовуються не тільки при приватизації, але й у корпоративних відносинах. Однак боротися з цим можна. Сьогодні ми робимо це силами своїх юристів, але проблему варто вирішувати кардинально. Потрібно піти за прикладом Росії — після двох років подібної метушні там просто заборонили народним судам розглядати господарські справи. Фонд уже підготував подібні пропозиції щодо зміни нашого законодавства. Але необхідно, щоб у державі було розуміння того, що це проблема не тільки Фонду.
— Які приватизаційні перспективи на найближчі три місяці? Недавно прем'єр-міністр заявив про те, що до виборів не варто виставляти на продаж привабливі об'єкти. Виходить, ніяких перспектив?
— Основні наші сьогоднішні плани — завершити конкурси, початі торік. Найважливіші з них — це конкурси з продажу «Автозаза», «Оранти». Сьогодні проводиться експертна оцінка цих підприємств, і якщо учасники конкурсів, а їх, як ви знаєте, по одному, погодяться з нею, то ми підпишемо договори закупівлі-продажу. До речі, це великий успіх, що «Автозазом» нарешті зацікавилися покупці. Крім того, завершуються конкурси ще по декількох об'єктах, а ми працюємо над зміною умов продажу підприємств, що ми не змогли продати раніш, і будемо їх виставляти на продаж. Звичайно, самим цікавим з них є «Азовсталь». Коли конкурсна комісія прийме рішення про зменшення ціни, ми будемо повідомляти повторний конкурс. Ясно, що об’являть конкурси з продажу енергокомпаній до закінчення виборів ніхто не буде, і це політично вірний крок. Але ми вже сьогодні займаємося підготовкою цих компаній до приватизації і надали в Кабінет Міністрів частина своїх пропозицій. По цих документах уже можна готувати до продажу 9 обленерго з 12. Щодо інших, то там ще необхідно вирішити деякі майнові питання, щоб можна було їх продавати. І, звичайно, необхідно визначитися, як саме продавати залишки державних пакетів енергокомпаній. Пропозиція Фонду полягає в тому, щоб продати їх на біржових торгах, і швидше за усе, так і буде зроблено. Безсумнівно, головними об'єктами року будуть енергокомпанії і «Укртелеком». І якщо перед нами стоїть задача заробити від приватизації 5,8 млрд. грн., то досягти цього можна тільки продажем цих стратегічних підприємств.
— Основні наші сьогоднішні плани — завершити конкурси, початі торік. Найважливіші з них — це конкурси з продажу «Автозаза», «Оранти». Сьогодні проводиться експертна оцінка цих підприємств, і якщо учасники конкурсів, а їх, як ви знаєте, по одному, погодяться з нею, то ми підпишемо договори закупівлі-продажу. До речі, це великий успіх, що «Автозазом» нарешті зацікавилися покупці. Крім того, завершуються конкурси ще по декількох об'єктах, а ми працюємо над зміною умов продажу підприємств, що ми не змогли продати раніш, і будемо їх виставляти на продаж. Звичайно, самим цікавим з них є «Азовсталь». Коли конкурсна комісія прийме рішення про зменшення ціни, ми будемо повідомляти повторний конкурс. Ясно, що об’являть конкурси з продажу енергокомпаній до закінчення виборів ніхто не буде, і це політично вірний крок. Але ми вже сьогодні займаємося підготовкою цих компаній до приватизації і надали в Кабінет Міністрів частина своїх пропозицій. По цих документах уже можна готувати до продажу 9 обленерго з 12. Щодо інших, то там ще необхідно вирішити деякі майнові питання, щоб можна було їх продавати. І, звичайно, необхідно визначитися, як саме продавати залишки державних пакетів енергокомпаній. Пропозиція Фонду полягає в тому, щоб продати їх на біржових торгах, і швидше за усе, так і буде зроблено. Безсумнівно, головними об'єктами року будуть енергокомпанії і «Укртелеком». І якщо перед нами стоїть задача заробити від приватизації 5,8 млрд. грн., то досягти цього можна тільки продажем цих стратегічних підприємств.
— У 2002 році закінчується термін дії трирічної програми приватизації. Незабаром, напевно, Фонду прийдеться готувати новий документ. Які принципові зміни Ви передбачаєте вже зараз?
— Думаю, всі основні нововведення себе виправдали. Самі зміни до кращого на приватизованих за новими правилами підприємствах показали, що орієнтація на індивідуальний продаж, прозорість приватизації, на залучення промислового інвестора має великий позитивний ефект. І енергокомпанії, і «Океан», і Малинська паперова фабрика, і той же Залк — усі вони працюють успішніше після приходу промислового інвестора, що має серйозні інвестиційні плани і можливості керувати ними в ринковому середовищі. А сам рівень проведення конкурсів, їхня прозорість, яку досяг Фонд, заслужили високі оцінки іноземних інвесторів. За два роки приватизації по новій програмі нам удалося залучити стільки іноземних інвесторів, скільки не удалося за перші вісім років її проведення. Тому відмовлятися від цього ми не будемо. А принципова проблема, що вимагала рішення — вилучення приватизаційних коштів з дохідної частини бюджету — уже вирішена. Так що не думаю, що приватизаційна програма на наступні роки буде дуже відрізнятися від тієї, котра діє зараз. Головне — щоб було менше перешкод.
— Думаю, всі основні нововведення себе виправдали. Самі зміни до кращого на приватизованих за новими правилами підприємствах показали, що орієнтація на індивідуальний продаж, прозорість приватизації, на залучення промислового інвестора має великий позитивний ефект. І енергокомпанії, і «Океан», і Малинська паперова фабрика, і той же Залк — усі вони працюють успішніше після приходу промислового інвестора, що має серйозні інвестиційні плани і можливості керувати ними в ринковому середовищі. А сам рівень проведення конкурсів, їхня прозорість, яку досяг Фонд, заслужили високі оцінки іноземних інвесторів. За два роки приватизації по новій програмі нам удалося залучити стільки іноземних інвесторів, скільки не удалося за перші вісім років її проведення. Тому відмовлятися від цього ми не будемо. А принципова проблема, що вимагала рішення — вилучення приватизаційних коштів з дохідної частини бюджету — уже вирішена. Так що не думаю, що приватизаційна програма на наступні роки буде дуже відрізнятися від тієї, котра діє зараз. Головне — щоб було менше перешкод.
За матеріалами: ФДМУ
Поділитися новиною