Абонплата за тепло. Що зміниться в «комуналці» для українців


Абонплата за тепло. Що зміниться в «комуналці» для українців

2019 року планується впровадити абонплату за теплопостачання. Це, за запевненнями чиновників, знизить фінансове навантаження на споживачів в опалювальний сезон, а також зробить галузь більш досконалою. Експерти вважають впровадження абонплати логічним кроком, але попереджають: у сфері теплопостачання нічого не зміниться, проблеми, які досі ніхто навіть не намагався вирішити, будуть тільки наростати. Українців наступного року чекають нововведення в оплаті житлово-комунальних послуг. Основне з них – введення абонплати за теплопостачання.

Платіжку розділять на дві складові. Перша – фіксована, яка і є абонплатою. Вона покриватиме частину витрат постачальників тепла на ремонт і обслуговування мереж, виплату заробітних плат співробітникам і так далі. Друга складова – змінна, це оплата обсягу використаної послуги за лічильником. Абонплата стягуватиметься цілий рік, змінний тариф – виключно в опалювальний сезон. Сам принцип мовою чиновників називається двоставковим тарифом.

Зараз абонплата входить в основний тариф на теплопостачання, оплачується тільки в період подачі тепла. Оплата опалення скоротиться на розмір виведеного в окремий рядок фіксованого тарифу. Абонплата вводиться згідно із законами про житлово-комунальні послуги та ринок газу, які ухвалені відповідно до Угоди про асоціацію з ЄС. Це нововведення передбачено і в Меморандумі про співпрацю з Міжнародним валютним фондом і запрацювати мало ще в 2017 році.

Але через рішення Національної комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг (НКРЕКП), в завдання якої входить визначення методики розрахунку абонплати, процес був заморожений. Справа в тому, що Нацкомісія спочатку запропонувала розраховувати абонплату за максимальною пропускною здатністю лічильника, що викликало бурю обурення як в експертному середовищі, так і серед споживачів. Такий варіант розрахунку збільшував би платежі в рази. Методику переглянули, а введення абонплати відстрочили на 2018 рік. Тепер термін вступу в силу фіксованого тарифу перенесений на 2019-й. Попередньо вирішено, що максимальний розмір абонплати буде встановлювати Кабмін, причому він прив’язаний до мінімальної зарплати на момент оплати. Формула розрахунку тарифу залишається “на совісті” НКРЕКП.

Тариф же на місцях буде встановлюватися місцевою владою в діалозі з підприємствами теплокомуненерго. У Нацкомісії вже заявили, що нововведення знизить фінансове навантаження на споживачів в опалювальний сезон, в майбутньому буде сприяти створенню конкуренції на ринку комунальних послуг, а також вирішить проблеми підприємств теплопостачання і зробить їх роботу більш прогнозованою. “Для підприємств теплопостачання, на нашу думку, вирішенням проблем є введення двоставкового тарифу. Двоставковий тариф – це коли частина енергетичних витрат виражається в умовно-змінній частині, залежно від того, скільки теплової енергії споживає споживач. Умовно постійні витрати, які не залежать від споживання, – заробітна плата, ремонти, обслуговування мереж, підготовка до зими – розподіляються рівними частинами протягом усього року», – пояснив член НКРЕКП Євген Магльований.

За його словами, проблемами в галузі є висока зношеність мереж і низька ефективність роботи підприємств. У теплопостачанні витрати на паливо і газ становлять 85% в структурі тарифу. Тому для підприємств теплопостачання найбільш вагомим є питання підвищення їх енергоефективності.

«Проблемою для підприємств стає постійне скорочення обсягів споживання, адже споживачі утеплюються і всіляко намагаються скоротити вартість теплопостачання. За рахунок цього процесу умовно постійні витрати підприємств зростають. Важливо саме за рахунок правильної інвестиційної та операційної політики збалансувати зростання витрат і не привести до значного підвищення тарифів”, – підкреслив чиновник. В принципі, абонплата в Україні діє давно в більшості міст Західної України. Родоначальником цього став Львів ще в 2006 році. Потім за ним пішли Івано-Франківськ, Вінниця та інші населені пункти регіону.

Експерти вважають введення двоставкового тарифу логічним і правильним кроком, але при цьому підкреслюють, що абонплата не розв’яже головні проблеми галузі – модернізація мереж, якість послуги і її оплата продовжать залишатися в зоні особливого ризику. Крім того, з умовою того, що кожен рік вартість ремонтних робіт, енергоресурсів і розмір мінімальної зарплати зростають, то і абонплата буде тільки збільшуватися.

На думку директора аналітично-дослідницького центру «Інститут міста» Олександра Сергієнка, двоставковий тариф, який не є новизною для України, бо давно діє у багатьох областях, має повне право на існування, але проблеми він не вирішує. У сфері теплопостачання вони пов’язані зовсім з іншим – тарифи витратні, монопольні, тому і неадекватні щодо розміру доходу населення, про що свідчить статистика рівнів платежів. “Минулого року рівень платежів за всіма комунальними послугами опустився до 83%, хоча останні п’ятнадцять років він завжди був 94-98%. Зараз борги за централізоване опалення та постачання гарячої води, як і за газ, становлять левову частку всієї заборгованості. При цьому за холодну воду, каналізацію, прибудинкову територію рівень платежів становить приблизно 100%. Все це говорить про те, що тарифи – неадекватні.

І головна проблема не в абонплаті. В першу чергу, потрібно скасувати нинішній витратний метод формування тарифів. Всі житлово-комунальні тарифи, за винятком утримання прибудинкової території та вивезення сміття, є монопольними. Населення позбавлене вибору. Воно не може відмовитися від послуг, наприклад, «Київтеплоенерго», і купити прямо послуги у Дарницької ТЕЦ. У цій сфері має діяти антимонопольне законодавство, яке створить конкуренцію на ринку і знищить витратний метод формування тарифів», – сказав експерт. За його словами, на сьогодні підприємство зацікавлене “роздувати” тариф – чим більші його витрати, тим більший прибуток, його частка у витратах вже становить 20-25%. «Цю хибну практику необхідно припинити.

У цивілізованому світі діє антимонопольне обмеження на такі тарифи. Ще необхідний жорсткий контроль ситуації», – підкреслив експерт. Його думку поділяє директор спеціальних проектів Науково-технічного центру «Психея» Геннадій Рябцев: «Введення абонплати не рятує мережі, бо немає ніяких стимулів у компаній до того, щоб скорочувати власні витрати і втрати. Ідеологія тарифу залишається витратною – чим вищі витрати, тим вищий тариф. Крім того, чинне законодавство не зобов’язує і не стимулює теплокомуненерго здійснювати модернізацію теплових мереж, котлів, яким би високим не був тариф». Крім того, як підкреслив Рябцев, міжнародними зобов’язаннями України не передбачалося впровадження абонплати на опалення в тому вигляді, який пропонує НКРЕКП. «У меморандумі, який підписав уряд з МВФ, йдеться зовсім про іншу методику тарифоутворення.

У зобов’язаннях перед Фондом сказано, що тарифи на постачання газу та опалення будуть вираховуватися на основі потужності. Це має повністю змінити всю ідеологію нарахування тарифів для теплової генерації. Це не двоставковий тариф в тому розумінні, в якому він зараз пропонується”, – зазначив експерт. За його словами, система тарифоутворення на опалення, закріплена в меморандумі з МВФ, передбачає створення конкурентного ринку теплової енергії шляхом її поділу на окремі сегменти: генерація – ТЕС, ТЕЦ, окремі котельні, оператори мереж і трейдери, тоді як зараз всі ці функції, в більшості випадків, виконує одна компанія.

«Для цього не створені жодні передумови, тому що в законі «Про житлово-комунальні послуги» йдеться про індивідуальні контракти, які повинні підписувати кожне домогосподарство з постачальником теплової енергії», – сказав експерт. Координатор житлових програм «Опори» Тетяна Бойко вважає, що з економічної точки зору двоставковий тариф – правильне рішення, тому що підприємства теплокомуненерго несуть частину витрат постійно, щоб забезпечити надійність системи теплопостачання, а не лише в опалювальний період. Але двоставкові тарифи не вирішать глобальних проблем сфери теплопостачання. “Що робить бізнес, коли зменшується обсяг споживання? Оптимізує свою роботу, замінює обладнання на більш ефективне. Але є ризик, що всі витрати будуть штучно роздуті замість того, щоб проводити справжню модернізацію», – сказала Бойко. Ще експерти акцентують увагу на тому, що українцям так і не надана можливість економити у сфері теплопостачання. “Зараз заощадити на послузі централізованого опалення не можна. Розрахунок ведеться виключно за квадратними метрами. Навіть якщо стоїть загальнобудинковий лічильник, то на всіх мешканців розбивається показник і, знову ж таки, з урахуванням квадратних метрів. Ви не можете прикрутити свою батарею і відчути від цього економію.

Необхідно тотальне, стовідсоткове забезпечення всіх квартир лічильниками і регуляторами. Але, на жаль, у новій редакції закону про житлово-комунальні послуги лише «прокукурікали» про встановлення квартирних лічильників, але це – декларація, в якій відсутня конкретика. Зате щодо загальнобудинкових лічильників все скрупульозно прописано», – зазначила експерт. Остаточне рішення, коли і в якому розмірі буде введена абонплата, поки що не ухвалено. Але те, що двоставковий тариф запрацює, не викликає сумнівів через міжнародні зобов’язання України. І ще одне абсолютно ясно – проблеми у сфері теплопостачання з введенням абонплати не вирішаться. Хоча реалії вимагають зворотного і негайно.

Нана Чорна

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

  • !

    Передрук, копіювання або відтворення інформації, яка містить посилання на агентство "УНІАН", в будь-якому вигляді суворо заборонено.

Дивись також
В Контексті Finance.ua
Опитування