Фінансовий спецназ - нацбанківським ревізорам дозволять все — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Фінансовий спецназ - нацбанківським ревізорам дозволять все

Казна та Політика
1249
Незабаром в Україні може з’явитися ще один спецпідрозділ. Правда, не силовий, а фінансовий. Нардепи взялися реформувати чинну систему нацбанківського нагляду над підопічними, щоб чиновники не гасили банківські пожежі, а запобігали їм. Домогтися амбітного завдання пропонують просто – наділити контролерів надповноваженнями. Відповідні ініціативи містить проект закону №9067, зареєстрований в Раді керівниками і членами фінансового комітету парламенту 7 вересня.
Затію автори документа пояснюють так: якщо НБУ не може забезпечити якісний моніторинг роботи банків, що «випливає зі сформованої практики» (очевидно, депутати мають на увазі сумну статистку банкопаду), його потрібно наділити додатковими наглядовим інструментарієм. Так, щоб той міг ще на ранньому етапі виявляти негативні тенденції в фінустанові і вживати заходів до того, як справа запахне смаженим.
Що зміниться
З цією метою депутати пропонують наділити НБУ правом уповноважувати своїх співробітників здійснювати нагляд за діяльністю фінустанови без прив’язки до будь-яких подій на ринку або в самому банку – просто в рамках рутинного щоденного контролю. По суті, парламентарії мають намір створити всередині Нацбанку спецпідрозділ. А щоб досягти максимального ефекту, рядовий склад наділять воістину безмежними можливостями. Так, згідно із законом наглядачі отримають:
  • Вільний доступ в робочий час у всі приміщення банку;
  • Вільний доступ до інформації банку про його діяльність і про проведення ним будь-яких операцій, а також всіх документів банку, в тому числі що містять інформацію з обмеженим доступом, як в паперовому, так і в електронному вигляді;
  • Вільного доступу до систем автоматизації банківських операцій;
  • Вилучати (виносити за межі банку) копії документів, в тому числі копії документів, які свідчать про порушення законодавства України, нормативно-правових актів Національного банку України;
  • Бути присутнім на загальних зборах учасників банку, засіданнях ради, правління і комітетів банку.
Причому такому наглядачу банк повинен буде надати всебічну підтримку, а також завчасно повідомляти його про майбутні збори учасників банку, засідання ради, правління і комітетів банку. Та ще й прикладати до таких листів детальний порядок денний.
Фінансисти не впевнені, що такий підхід принесе очікуваний результат, зате не сумніваються, що нові правила нагляду істотно ускладнять життя банкам.
Багато в чому проект просто виводить на наступний рівень законності багато заходів, які Нацбанк так чи інакше використовував в рамках інституту кураторства. Та ще й дозволяє застосовувати їх до банків без ознак «проблемності». Якщо використовувати пропоновані повноваження на благо, користь від них може бути, кажуть банкіри. Однак в будь-якому випадку вони призведуть до істотного затягування цілком рутинних банківських процедур, на кшталт відкриття рахунків клієнтам і проведення тарифних комітетів.
«Чого варта тільки вимога надавати уповноваженому НБУ консультаційну підтримку: замість того, щоб робити свою роботу, співробітник банку буде цілими днями розтлумачувати чиновнику, як що влаштовано», – скаржиться фінансист, який побажав залишитися неназваним.
В кінцевому підсумку, припускає він, новації можуть обернутися парадом «самогубств» – рентабельність банківського бізнесу нині і без того невисока, а джерел заробітку не так вже й багато. Особливо гостро проблема стоятиме для невеликих банків, яким вкрай важко конкурувати з монстрами фінансового ринку.
«Йдеться зовсім не про грубі порушення, які можуть призвести до проблем у банку, а про невеликі відступи від чинних процедур. Наприклад, банки нерідко йдуть назустріч клієнту, дають можливість донести якісь документи. Та й взагалі, виявляють лояльність. Якщо проект приймуть, навіть дрібні помарки будуть пов’язані з істотним ризиком. Це зробить нестерпним життя і банкірів, і їхніх клієнтів. А в світлі глобальних змін, який чекають ринок в найближчі місяці (розрахунок нормативу LCR, запуск кредитного реєстру) і зажадають докапіталізації, нові наглядові правила можуть підштовхнути невеликі фінустанови до рішення здати ліцензію», – вважає аналітик.
Банківська таємниця і зомбі-банки
Ще один нюанс, про який не говорять автори проекту, полягає в остаточному знищенні банківської таємниці. В останні роки це поняття і так сильно схудло, тепер же на ньому можна буде остаточно ставити хрест, впевнені банкіри.
Мало того, що від співробітника НБУ за законопроектом у банку не може бути взагалі ніяких секретів. Так, депутати хочуть наділити його правом виносити копії будь-яких паперових і електронних документів за першим бажанням. Причому сам проект не визначає способи захисту цих даних від протиправних дій. Залишається лише сподіватися, що їх чиновники пропишуть в підзаконних актах, а потім будуть строго дотримуватися. В іншому випадку, уникнути зловживань не вдасться.
Бентежить банкірів і норма, що дозволяє Нацбанку в рамках проведення безвиїзних перевірок і задіяння спеціальних уповноважених користуватися послугами сторонніх юридичних та фізичних осіб. Причому не тільки українських, а й закордонних.
А ось вирішувати долю зомбі-банків відкрито і прозоро законодавці не зважилися. В основній частині законопроекту, який, до слова, вносить зміни до чинного закону «Про банки і банківську діяльність», відповідати на запитання Нацбанку, що робити з фінустановами, які оскаржили свою неплатоспроможність, вони не стали.
Замість цього виписали зобов’язання Фонду гарантування вкладів продовжувати розпочаті процедури тимчасової адміністрації та/або роботу з ліквідації визнаних неплатоспроможними фінустанов незважаючи на рішення судів. Причому, стосовно навіть тих банків, за якими судове рішення про визнання незаконним відкликання ліцензії набрало чинності раніше від самого закону.
Простіше кажучи, депутати не стали робити ніяких оцінок справедливості судових рішень або виписувати процедуру їх виконання (Нацбанк не відновлює ліцензії таким банкам, посилаючись на відсутність відповідних норм у законодавстві), а просто запропонували чиновникам ігнорувати позицію суддів.
Згідно з прикінцевими положеннями, норми законопроекту наберуть чинності на наступний день після його публікації. Підготувати всю необхідну нормативку НБУ повинен буде протягомм терміну до 6 місяців. Втім, судячи з тону законопроекту, нацбанківці і самі доклали руку до його написання. А значить, виписати всі необхідні постанови зможуть набагато швидше.
Юрій Павлов
За матеріалами:
УБР
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас