Українці зароблятимуть на пенсії, інвестуючи в будівництво доріг — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Українці зароблятимуть на пенсії, інвестуючи в будівництво доріг

Технології&Авто
918
У Верховній Раді придумали, де взяти гроші на будівництво мостів, доріг, аеропортів та інших інфраструктурних проектів у глибинці. Для цих цілей пропонують створити в Україні принципово новий інструмент залучення фінансових засобів у регіони – фонди місцевого розвитку.
Відповідні норми містить законопроект №9023 «Про облігації фондів місцевого розвитку», зареєстрований в парламенті групою депутатів від БПП і НФ. Серед авторів документа, крім іншого, значаться заступники фінкомітету Ради Михайло Довбенко і Руслан Демчак.
Його фундаментальними нововведеннями є:
Фонд місцевого розвитку – це юридична особа, створена органом місцевого самоврядування виключно для організації фінансування інфраструктури за рахунок коштів від розміщення облігацій;
Право емісії облігацій розширюється на обласні, районні, селищні і сільські ради (сьогодні таке право мають лише міські ради);
Фонд може «обслуговувати» кілька територіальних громад;
Кошти можуть бути витрачені тільки на будівництво, реконструкцію об’єктів інфраструктури, призначених для задоволення потреб громад;
Фінансова децентралізація
На місцях вже є інструменти залучення фінансування регіональних проектів – випуск облігацій місцевих позик та облігацій підприємств. Але у них є істотний мінус. Корпоративні папери можуть випускати тільки підприємства, а облігації місцевих позик – лише міські ради.
Тим часом, територіальні громади ростуть, як на дріжджах. І вони також потребують інструмент залучення позикових коштів. Ним і повинні стати фонди місцевого розвитку. Законопроект дозволяє емісію облігацій обласним, районним, селищним і сільським радам.
«Законопроект досить прогресивний для нашої держави. Примітно, що проект дає можливість об’єднатися кільком громадам заради реалізації спільних проектів і розпоряджатися «живими» грошима, що теоретично в майбутньому може приносити прибуток, і стане додатковим стимулом для створення сильних територіальних громад», – розповів UBR.ua, керуючий партнер АО «Чудовський та партнери» Ігор Чудовський.
Чіткий механізм
Особливістю документа є чітко прописаний механізм формування та функціонування фонду місцевого розвитку. Фонд – це насамперед юридична особа, яка має право на емісію.
«Право на їх створення пропонується надати відповідним радам. Керувати фондом буде голова ради, при якому створюється такий фонд. А при співпраці декількох рад – голова тієї ради, яка ініціювала таку співпрацю», – розповів UBR.ua партнер юридичної компанії «Волхв» Віктор Дубовик.
При цьому керівник фонду не має права розпоряджатися його коштами, укладати договори з банком, відкривати в ньому поточний та інші рахунки, крім ескроу-рахунку. Непогано прописана і система стримувань і противаг: контроль за витрачанням коштів розділений між наглядовою радою, адміністратором фонду, підрядником, технічним контролером і банком ескроу-агентом. Всі особи, які беруть участь у процесі, повинні бути ніяк не пов’язані між собою, щоб уникнути корупційної складової у діяльності фонду.
Але інвестори не підуть
Однак інвестиційні аналітики сумніваються в ефективності затії. І причина, на жаль, добре відома: в нашій країні закони не виконуються. Навіть ідеальні нормативні акти безсилі перед корупцією на місцях. При цьому кількість законів і практик без реального втілення тільки створюють хаос на місцях.
«Система звітності та обліку в муніципальних фінансах побудована у нас таким чином, що, якщо ви хочете щось вкрасти, то краще за цю систему ви просто нічого не придумаєте. Всі ці надбудови в принципі будуть тільки погіршувати ситуацію і розмивати систему контролю над місцевими фінансами. Спочатку потрібно впорядкувати роботу і звітність муніципалів, а потім ліпити до них Фонди. А то виходить, що ми на запорожець вішаємо фари від порше і пишаємося цією новацією. Нам цей прогнилий ринок не цікавий», – прокоментував UBR.ua інвестор, який побажав залишитися невідомим.
«Наявність проблем при затвердженні місцевих бюджетів радами може негативно вплинути на популярність такого інструменту інвестування», – вважає юрист.
Інвестору важливо отримати гарантії повернення коштів, однак, згідно з документом, держава не несе відповідальності за погашення облігацій фонду місцевого розвитку.
Водночас аналітики інвестиційного ринку відзначають, що, хоча ажіотажу серед інвесторів законопроект і не викличе, у разі активного продовження пенсійної реформи ці зміни можуть створити хороший інвестиційний клімат для територіальних громад.
«В теорії законопроект дає можливість громадам фінансувати в довгострокові проекти, не чекаючи накопичення на рахунках необхідних для їх реалізації сум. Водночас не факт, що такі інструменти стануть популярними серед інвесторів. Поки що ми бачимо, що попит на більш зрозумілі корпоративні та муніципальні облігації дуже скромний. Але в майбутньому, якщо буде запроваджено другий рівень пенсійної системи, попит на такі інструменти може з’явитися», – прогнозує керівник аналітичного відділу Concorde Capital Олександр Паращій.
Другий рівень пенсійної реформи передбачає створення фонду, який буде вкладати пенсійні накопичення громадян в перспективні проекти, і ухвалення законопроекту №9023 може створити широку платформу для інвестицій недержавних пенсійних фондів у розвиток територіальних громад. Іншими словами, майбутні пенсіонери стануть заробляти собі пенсію, інвестуючи в реформу децентралізації.
Олексій Ярмоленко
За матеріалами:
УБР
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас