Максим Пархоменко: американські локомотиви для України. Чи варта шкурка вичинки? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Максим Пархоменко: американські локомотиви для України. Чи варта шкурка вичинки?

Казна та Політика
1525
Україна уклала договір про співпрацю з американською корпорацією «General Electric» на постачання та обслуговування тепловозів на загальну суму в 1 млрд доларів.
Перший тепловоз із заводу в Пенсільванії вже пливе в Україну і незабаром буде перевозити українські вантажі.
Спочатку планувалося, що локомотиви цього типу, які будуть поставлятися в Україну, привезуть з дочірнього підприємства в Казахстані. Але через те, що половиною заводу володіє одна з російських компаній, поставка не була схвалена.
Загалом, цей завод розпочав свою роботу в 2009 році. Він був побудований з нуля. Казахи в партнерстві з «General Electric» налагодили випуск тепловозів, локомотивів і випустили близько 280 моделей.
Ситуація в Казахстані була дуже схожа на ту, яка зараз в Україні. Рухомий склад виходив з ладу, і в цілому країна потребувала його повної заміни. У зв’язку з цим казахи не закуповували рухомий склад, а локалізували виробництво разом з американськими партнерами і їхніми технологіямиу себе в країні.
Наразі країна експортує локомотиви в сусідні країни – Азербайджан, Таджикистан, Узбекистан, у яких такого виробництва немає. Це партнерство дало можливість Казахстану стати виробником рухомих складів, чого не було раніше.
Україна в цілому намагається добитися того самого. У нас вже є кілька таких заводів, але вони перебувають у вкрай жалюгідному стані. На їх базі виробляти нові локомотиви можливо тільки за допомогою багатомільйонних інвестицій, яких у нас немає.
Держава обрала один з найшвидших шляхів оновлення нашого парку локомотивів, частина якого стала непридатною через закінчення терміну експлуатації. Ще частина залишилася на окупованих територіях.
Таким чином, до 2020 року “Укрзалізниця” без поточного контракту з американцями залишиться без придатного до роботи тягового рухомого складу. У зв’язку з цим уряд терміно закупив тепловози в Америці.
На жаль, в такому темпі реінкарнувати втрачене виробництво на території України – непосильне завдання. Перша частина контракту націлена на підтримку операційної діяльності УЗ у сфері вантажних перевезень на найближчий період.
В силу того, що наші чиновники вчасно не зайнялися процесом заміни рухомого складу залізниці, а дотягли до моменту – ми вже не встигаємо налагодити виробництво на території України і цим забезпечити належну операційну діяльність УЗ.
Зараз у нас в країні є Львівський локомотиворемонтний, Дніпровський електровозобудівний і Запорізький електровозоремонтний заводи. Їх продуктивність дозволяє проводити капітальний ремонт і модернізацію 200 електровозів і 100 тепловозів щорічно.
Зокрема, у Дніпрі на початку нульових у партнерстві з Siemens було налагоджено виробництво електровозів ДС3, запчастини на які виробляються в основному в Україні. Цілком реально, щоб він замінив частину старих машин і замінив більшість електровозів при поточних налагоджених процесах і готовій до збірки моделі.
Два інші заводи в основному орієнтовані на ремонт і модернізацію старих поїздів. При цьому основні потужності зі створення дизельних тепловозів залишилися в Луганську, які потім були розграбовані або знищені.
Тобто Україна може на базі єдиного заводу, який знаходиться в Дніпрі, налагодити своє виробництво елетролокомотивів. Але виробництво дизельних машин на сьогодні в нашій країні нереальне. Для цього потрібен новий завод. Ось чому поки що простіше укласти контакт з американцями.
В рамках першого етапу контракту Україні буде поставлено близько 30 дизельних тепловозів. Локалізація виробництва буде становити 10%.
При вартості однієї одиниці в 4,6 млн доларів, наші підприємства можуть отримати тільки 460 тисяч доларів. З урахуванням загальної партії обсяг доходу складе 13 млн доларів.
Іншими словами, сума в 117 млн доларів буде йти в іноземну кишеню. Як заявили в Міністерстві інфраструктури, нам потрібно проводити заміну техніки в обсязі 100 локомотивів на рік протягом 5 років. Обсяг потреби вкрай високий. З таким попитом цілком реально запустити хоча б один завод.
При другому етапі контракту, обсяг локалізації складе вже 40% і буде виконаний на Крюківському вагонобудівному заводі. Важливо відзначити, що на сьогодні цей завод не володіє технологіями виробництва вантажних локомотивів. Після цього контракту лінійку продуктів його виробництва буде збільшено.
У підсумку решта замовлення у 270 тепловозів буде частково зібрано\відремонтовано в Україні. Загальний обсяг доходу для українських підприємств складе 496 млн доларів, для іноземних партнерів – 795 млн доларів.
Водночас уряд міг піти іншим шляхом і поліпшити виробництво у нас в країні. Так, за рахунок української сторони можна було сформувати замовлення для наших національних заводів. При поточному контракті в 300 локомотивів його можна було розширити до потрібних 500, локалізувати виробництво в Україні більшою мірою і передати частину акцій наших державних заводів у власність GE.
Це дозволило би залучити більше технологій і в майбутньому продавати нашу продукцію у сусідні країни. Загальний дохід підприємства збільшився б у рази. І, що найважливіше, Україна б не витрачала свої валютні резерви, а проводила операції на внутрішньому ринку в рамках замовлення виключно у гривні.
Крім цього, кожна гривня, інвестована в таке підприємство, приносила б набагато більшу віддачу у вигляді доходу, а також нових робочих місцях у Львові, Дніпрі або Запоріжжі.
Максим Пархоменко, аналітик Альпарі
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас