Марія Столбова: «дочка» чи представництво? Який варіант обрати нерезиденту для бізнесу в Україні


Марія Столбова: «дочка» чи представництво? Який варіант обрати нерезиденту для бізнесу в Україні

Українське законодавство дозволяє нерезидентам обирати, як вони будуть вести бізнес. Можна зареєструвати дочірню компанію, а можна працювати через представництво.

Якщо з дочірньою компанією не виникає особливих труднощів, то визначення того, що ж таке представництво, хвилює і державу, і бізнес.

Приміром, Велика Британія звинуватила низку великих компаній – Starbucks, Amazon, Google та ін. – в тому, що вони, прикриваючись веденням некомерційної діяльності, недоплатили істотні суми у її бюджет. Росія зобов’язала представництво Bloomberg сплатити 119,9 мільйона рублів. На міжнародній арені ОЕСР не припиняє порушувати питання, як вдосконалити визначення представництва, щоб нарешті припинилося використання цього механізму для ухилення від сплати податків.

За даними Міністерства економічного розвитку і торгівлі, в Україні з грудня 1991 р. 5380 нерезидентів працюють саме через представництво. Для цих нерезидентів питання донарахування податкових зобов’язань – не рідкість.

Представництво від представництва різниться

Представництво функціонує як специфічна організаційно-правова форма – без створення юридичної особи.

З точки зору законодавства України є два типи представництва нерезидента. Критерій поділу – чи веде нерезидент комерційну діяльність. Некомерційне представництво в національному законодавстві відомо просто як «представництво нерезидента». Якщо-таки мета нерезидента – отримання прибутку, представництво стає постійним. У кожного з цих типів є свої особливості.

Постійним представництвом вважається постійне місце, через яке нерезидент повністю або частково веде господарську діяльність на території України. І тут з’являється ще один поділ (в залежності від форми функціонування) – фізичне та агентське постійне представництво.

Фізичне найчастіше ототожнюють з ТОВ. Дійсно, у такого типу організації має бути постійне фізичне місце, де вона веде діяльність. Як приклади таких місць розглядають і офіси, фабрики, склади, і сервери, і навіть гірські кар’єри (незважаючи на видиму «мобільність» такого місця).

З агентським типом набагато незвичніше. Агентське постійне представництво може утворити одна людина. Достатньо, щоб вона мала право укладати угоди, які створюють наслідки для нерезидента, і була залежною (і юридично, і економічно).

Для двох типів ще однією обов’язковою умовою є тривалість їхньої роботи – вона повинна бути не менше ніж 6 місяців.

Далі Податковий кодекс наводить перелік винятків, яка діяльність не веде до утворення постійного представництва. Таких випадків кілька, але в них усіх загальна вимога – діяльність є допоміжною або підготовчою по відношенню до основної діяльності материнської компанії. Йдучи від зворотного, закон дає зрозуміти, що є представництвом. І якщо в українській термінології є невелика складність через «гру слів», то в міжнародній практиці все простіше: представництво нерезидента, яке не веде комерційної діяльності, називають representative office.

Мабуть, виникає запитання: яке значення для бізнесу мають ці термінологічні та класифікаційні поділи? Суттєве: чи буде нерезидент платити податки. І два слова – підготовчий і допоміжний – перестають здаватися незначними.

Скільки будемо платити в бюджет?

Постійне представництво з точки зору податкового законодавства – це таке саме ТОВ. Тобто все, що звично для ТОВ, буде і тут.

Найскладніше – зрозуміти, з чого сплачувати податок. І хоча бажання держави наповнювати бюджет велике, її повноваження не можуть бути безмежними. Вона може оподатковувати тільки те, що бізнес заробив на її території. Тому й існують конкретні способи віднесення прибутку до комерційного представництва. Їх загальна ідея обмежується тезою «до постійного представництва має відноситися той прибуток, який воно могло б одержати, якби функціонувало самостійно».

В Україні можна визначати прибуток представництва методом окремого балансу, методом прямого підрахунку і методом коефіцієнта.

А от у некомерційного представництва немає такого податкового тягаря. Щоправда, якщо представництво захоче найняти співробітників, це не виключає обов’язку виступати податковим агентом з ПДФО, ЄСВ та військового збору.

Ще трохи про фінанси

У більшості випадків материнські компанії «утримують» свої представництва: вони можуть надавати кошти для покриття видатків на оренду приміщення, оплату праці.

У той час як комерційне представництво буде платити всі податки, які сплачувало б ТОВ при транскордонних операціях (наприклад, виплата дивідендів або відсотків за позикою), просто представництво будуть розцінювати як «єдину економічну реальність» з материнською компанією. Так, справді, податків не буде. Навіть якщо фінансування буде в матеріальній формі.

Не до кінця «допоміжна» та «додаткова»

В Україні бізнес знає, що потрібно уважно читати закон. На самому початку ми згадали про титанів міжнародного бізнесу, які свого часу мали необережність не врахувати всі дрібниці. Наприклад, не приділили належної уваги двом словам. Національна судова практика говорить, що і у нас не всі були скрупульозні.

На собі «радощі» донарахування податкових зобов’язань відчули свого часу Газпром (Постанова ВСУ у Справі № 826/14127/14) і Евофарма (Постанова Окружного Суду міста Києва у Справі 826/4810/16). І паралельно з додатковими витратами бізнес з представництва перекваліфікують у його комерційний аналог.

В цілому, визначаючи, чи є діяльність представництва допоміжною або додатковою (а значить, чи буде представництво постійним і чи (не)платити податок), фіскали дивляться, зокрема, на такі аспекти:

- зміст установчих документів. Якщо в Положенні про представництво, яке складає материнська компанія, щось свідчить про те, що діяльність представництва збігається з діяльністю материнської компанії, то вона не може вважатися допоміжною або підготовчою (на це попалося представництво Газпрому);

- фактичну діяльність представництва. Якщо представництво за документами має збирати інформацію, а за фактом продає автомобілі, то це також підстава для перекваліфікації у постійне представництво (основні засоби продавало представництво Евофарма, хоча повинно було досліджувати кон’юнктуру ринку);

- грошові потоки. Представництва, звичайно, в повному обсязі фінансуються материнською компанією. Якщо трапляється так, що представництво перераховує в головний офіс великі суми, то виникає питання, звідки вони. Правомірний варіант – залишилися від отриманого фінансування (наприклад, скорочено штат). Неправомірний – доходи одержані від господарської діяльності;
- організаційну структуру офісу. Якщо при аналізі діяльності представництва будуть виявлені працівники, функціонал яких не узгоджується з концепцією «допоміжна і підготовча діяльність», то легко зробити висновок, що і діяльність представництва в цілому має іншу спрямованість. Наприклад, якщо у представництва є sales manager, логічно, що офіс займається чимось, пов’язаним з продажами.

А може дочірнє підприємство?

Може. Якщо в планах є отримання доходу – це хороший варіант. Плюс це і дешевше, і швидше, ніж зареєструвати представництво. І режим оподаткування, за фактом, ідентичний.

Потрібно пам’ятати про вирішення питань розподілу дивідендів (на них є обмеження за сумами та періодами), фінансування дочірнього підприємства (є низка додаткових процедур і обмежень за ставками відсотків, реєстрацією договорів, сумами виплат відсотків) та інші аспекти, які є невід’ємною частиною роботи такої структури.

Висновок

Представництво – це зручний механізм для нерезидентів, які хочуть працювати в Україні. Але, як і будь-який інший інструмент, він не універсальний.

Перш за все треба зрозуміти, на що розраховує іноземний бізнес. Якщо це – отримання прибутку, то вигідним варіантом буде дочірня компанія. Якщо розвиток бренду без комерційної складової – представницький офіс.

Марія Столбова, молодший юрист юридичної фірми ICF Legal Service

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

  • !

    Колонка відображає виключно точку зору автора, та може не збігатися з думкою редакції. Публікація колонок здійснються згідно Правил, а Finance.ua виконує лише роль носія. Копіювати ці авторські матеріали можна лише за наявності посилання на автора та Finance.ua.

Дивись також
Весь ринок:Фондовий ринок
Архiви:2019 2018 2017 2016 2015
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua