Ольга Додух: скільки коштують дні, проведені в аеропорту?


Ольга Додух: скільки коштують дні, проведені в аеропорту?

Задовго до літнього сезону ми готуємо до відпустки фінанси, тіло, на роботі заздалегідь домовляємося про дати, і з нетерпінням чекаємо того самого періоду. Але мало хто розраховує на відпустку, проведену в аеропорту. А як показує практика – до цього теж варто готуватися.

Правила перевезення пасажирів і багажу регулюються низкою міжнародних норм, перелік яких буде надано в кінці статті.

В Україні, щодо перевезення «в» і «з» України діють Правила повітряних перевезень пасажирів і багажу, затверджені Наказом Мінінфраструктури № 735 від 30.11.2012.

При цьому кожен перевізник має свої правила, де більш детально можуть бути розписані процедури врегулювання претензій і позовів пасажирів.

Але обсяг прав і гарантій пасажира не може бути вужчим, ніж вимоги зазначеного нормативного акту.

Пасажирський квиток та багажна квитанція є підтвердженням укладеного договору і основним документом, який визначає детальні умови перевезення.

Ці документи варто зберігати протягом усього рейсу, відпустки, повернення додому і тим більше впродовж всього терміну наявності неврегульованої претензії з авіакомпанією. Адже у випадку конфлікту з перевізником, пасажир або його юрист будуть виходити з вимог зазначених Правил та укладеного договору.

Алгоритм дій у разі затримок або скасування рейсу

Перше, про що варто говорити, це те, що перевізник зобов’язаний забезпечувати в аеропорту візуальною або акустичною інформацією про затримки/скасування рейсів, так само як і про причини таких збоїв у розкладі.

Звертаю увагу, що це не право, а обов’язок авіакомпанії або її агентів.

Правила визначають дві категорії причин затримки або скасування рейсу – з вини перевізника або через непередбачені обставини. Саме з вини авіаперевізника можна розраховувати на відшкодування.

У всіх випадках, крім настання надзвичайних обставин, перевізник повинен повідомити про затримку або скасування рейсу мінімум за 3 години до початку реєстрації.

При затримці рейсу більше ніж на 2 години перевізник зобов’язаний надати пасажирам письмове повідомлення про правила компенсації і допомоги пасажирам.

Якщо вам таке повідомлення не видають, фіксуйте це порушення. Будь-які факти порушень матимуть значення у всіх випадках, коли домовитися мирно не вдасться. Кожні 30 хвилин затримки рейсу перевізник повинен інформувати про орієнтовний термін затримки і часу відправлення.

Будь-які відмовки авіаперевізника або його агента, так само як і туроператора про незнання долі рейсу повинні фіксуватися як окремі порушення правил.

Фотографуйте, знімайте відео. Головне попередьте, що ви ведете фото- або відеозйомку.

Всі допущені перевізником порушення допоможуть надалі стягнути не тільки компенсацію за Правилами, а й отримати відшкодування збитку, про який ми будемо говорити далі.

На що можна розраховувати пасажиру

Правила дають можливість отримати компенсацію тим пасажирам, рейс яких був затриманий або скасований, вони мають відповідний квиток або бронь на рейс, і пройшли своєчасно реєстрацію (за 45 хвилин до планованого часу вильоту).

Коли перевізник знає, що буде змушений відмовити в посадці на запланований рейс, він зобов’язаний знайти добровольців, готових за винагороду відмовитися від поїздки.

Розмір винагороди обмовляється вже по ситуації між перевізником і пасажирами. У цьому випадку, крім винагороди перевізник повинен запропонувати пасажиру на вибір:

1. Відшкодування вартості перевезення в розмірі сплаченої ціни квитка або його частини, а при необхідності забезпечити зворотний рейс до пункту первинного відправлення.

Якщо пасажири вибирають цей варіант, то компенсація виплачується протягом 7 днів, а варіанти можуть бути різні – від повернення грошей до заміни вартості квитка дорожніми чеками. І тут законодавство не обмежує можливість перевізникові запропонувати один варіант, без альтернативи для пасажира.

2. Зміна маршруту, якщо це можливо: або в пункт відправлення пасажира – при першій нагоді, або в кінцевий пункт – при наявності вільних місць в більш пізній термін.

Якщо запропоновані варіанти влаштовують, але вони вимагають трансферу між аеропортами, то всі наземні транспортні витрати для доставки в аеропорт відбуття або в аеропорт прибуття, запланований на початку поїздки, оплачуються перевізником.

На цьому конфлікт може бути вичерпаний, якщо перевізник домовиться по суті з більшістю пасажирів рейсу.

Якщо ж таких добровольців, готових за винагороду на описаних вище умовах не виявиться або їх виявиться недостатньо, перевізник має право відмовити пасажиру в перевезенні і виплатити встановлену компенсацію. Правилами встановлюють такі розміри:

  • 250 євро – для рейсів дальністю до 1500 км;
  • 400 євро – для рейсів дальністю до від 1500 до 3500 км;
  • 600 євро – для рейсів дальністю понад 3500 км.

І навіть така компенсація може бути зменшена вдвічі, якщо пасажиру пропонується заміна рейсу на альтернативний і затримка в пункт прибуття складе не більше 2 годин для подорожей на 1500 км, трьох годин – від 1500 до 3000 км і більше 4 годин для всіх інших раніше запланованих рейсів.

Виплата компенсації не звільняє перевізника від обов’язку запропонувати пасажиру послуги пошуку рейсу в пункт відправлення або призначення, і оплатити витрати на транспортування між аеропортами, якщо такі будуть.

Терміни виплати компенсації не встановлені законом. Тому навіть у разі прийнятого рішення про оплату компенсації часто пасажиру доводиться власним коштом вирішувати питання подальшої поїздки.

Якщо рейс скасовується, але пасажир продовжує свою подорож іншим рейсом, перевізник за свій кошт повинен запропонувати і забезпечити напої та їжу виходячи з часу очікування, а при очікуванні протягом ночі або декількох ночей – номер в готелі, всі наземні трансфери аеропорт-готель, 2 дзвінки або відправлення повідомлень, при наявності в аеропорту відповідних умов.

При скасуванні рейсу, якщо про таке скасування стало відомо до прибуття пасажира в аеропорт, пасажир має право на компенсацію, якщо:

1. Перевізник його не повідомив за 2 тижні до відправлення.

2. Перевізник не повідомив в період від 14 до 7 днів до дати відправлення і не запропонував зміну маршруту таким чином, щоб пасажир вилетів не пізніше як за 2 години до запланованого часу і прибув не пізніше, ніж за 4 години до запланованого.

3. Перевізник не повідомив за 7 днів до відправлення і не запропонував зміну маршруту таким чином, щоб пасажир вилетів не пізніше, ніж за 1 годину до відправлення і прибув не пізніше двох годин до запланованого раніше прибуття.

Якщо рейс затримують

Правила говорять про градацію затримки по часу в залежності від дальності запланованого рейсу. Перші дві години очікування не вважаються порушеннями з боку перевізника. Тому плануйте свій час з урахуванням цієї маленької особливості.

Затримка рейсу на 2 і більше години при дальності 1500 км, на три і більше години при дальності від 1500 км до 3000 км і затримка більш ніж на 4 години по всіх інших рейсах зобов’язує перевізника забезпечити пасажирів напоями та їжею виходячи з часу очікування.

Також при технічній можливості аеропорту надається право на кілька дзвінків або повідомлень електронними засобами. За рахунок авіакомпанії.

Якщо рейс переноситься на наступний день, перевізник власним коштом має забезпечити номер у готелі, харчування та трансфер по шляху аеропорт-готель-аеропорт.

Зниження класу обслуговування також дає право на компенсацію, а саме: 30% тарифу при перельотах до 1500 км, 50% – від 1500 до 3000 км і 70% для більш далеких відстаней.

Затримка багажу не стане перевізнику більше 50 доларів США і за умови, що ви прибули не за місцем свого постійного проживання.

Відшкодування шкоди, заподіяної затримкою або скасуванням рейсу

Виплата компенсації не звільняє авіакомпанію від відповідальності за збитки пасажира, якщо він поніс витрати понад заплановані.

Правила говорять, що перевізник відповідає за шкоду, заподіяну затримкою в перевезенні, якщо не доведе, що зробив всі можливі дії для уникнення шкоди або що він не мав можливості зробити такі дії.

Пам’ятайте, ми говорили про фіксацію всіх порушень, допущених перевізником. Так ось ця норма дає потенційну можливість вимагати відшкодувати і збитки, яких пасажир зазнав у зв’язку з такими затримками.

Це і харчування, і вартість додаткових квитків, трансферів тощо. Головне скрупульозно зібрати і зберегти всі докази. В українських реаліях отримати таку компенсацію складно, але реально.

І чим більше пасажирів буде звертатися і отримувати відшкодування збитку понад виплачену компенсацію, тим більше дисциплінованими будуть авіаперевізники, вищою буде якість послуг і авіакомпанії більше уваги почнуть приділяти пасажирам при збоях в перельотах, буде простіше домогтися врегулювання таких випадків.

Максимальна сума, яку виплатить за затримку рейсу перевізник, не може перевищувати 4694 СПЗ, що складає орієнтовно зараз 173 000 грн. І включає всі виплати, які належать пасажиру.

Термін розгляду претензій перевізником складає 3 місяці, якщо тільки одна авіакомпанія здійснювала перевезення, і 6 місяців за участю декількох перевізників. Хоча пред’явлення претензії не є обов’язковим перед подачею до суду.

Українські та європейські реалії

Українські перевізники, як правило, добровільно не виплачують компенсації. Питання навіть не в контролюючих органах. Саме бездіяльність пасажирів, які бояться бюрократичної процедури претензійно-позовного провадження, в більшості своїй призводять до систематичного порушення прав пасажирів.

Не можна сказати, що українське законодавство істотно відрізняється від країн Європейського союзу або Америки в питаннях врегулювання претензій по затримок або скасування рейсів.

Міжнародні оператори також далеко не завжди «автоматично» виплачують компенсації пасажирам. Можна зустріти неодноразові випадки, коли пасажирам доводилося пройти не тільки всі інстанції національних судів, а й дійти до Європейського суду із захисту прав людини.

Тобто європейці вже протоптали собі доріжку в боротьбі з авіаперевізниками, і тому останні більш охоче платять клієнтам до суду. Хоча в судах такі справи не дивина.

Україна не вигадала велосипед і практично один в один переписала європейське законодавство щодо компенсацій за затримки в авіаперевезеннях. Але досвід впровадження в практику ще не перейняла. В Європі краще працюють органи із захисту прав споживачів і швидше розглядають справи суди.

Також на європейському ринку представлено багато онлайн сервісів, через які пасажир може звернутися до фахівців по допомогу, які до етапу отримання грошей можуть працювати без оплати. Пасажир послуги консультантів таких сервісів оплачує вже по факту отримання компенсації. В Україні таких сервісів одиниці.

Не варто відпускати такі ситуації і все-таки рухатися за компенсацією і відшкодуванням збитку. Ще легше це зробити, якщо пасажири затриманого рейсу об’єднають свої зусилля і висунуть колективну претензію перевізнику.

У практиці європейських і американських адвокатів збирати пул постраждалих пасажирів і йти з колективним зверненням працює досить успішно, що часто лякає авіакомпанії. Ми поки від цього далекі.

У липні 2018 року було створено петицію Президенту України про внесення відповідних змін до законодавства України щодо захисту прав пасажирів авіакомпаній. Ознайомитися і підписати таку петицію можна за посиланням. Це ще один альтернативний варіант винести проблему в публічність і привернути до неї увагу перших осіб держави.

А це список нормативних актів, який регулює захист прав пасажирів при авіаперевезеннях, на які пасажир може посилатися при підготовці претензії: Регламент (ЄС) Європейського Парламенту та Ради від 5 липня 2006 року № 1107/2006 про права інвалідів та осіб з обмеженою рухливістю при використанні повітряного простору, Регламент (ЄС) Європейського Парламенту та Ради від 11 лютого 2004 року № 261/2004 про введення загальних правил компенсації та допомоги пасажирам у разі відмови в перевезенні та скасування чи тривалої затримки рейсів, Регламент Ради (ЄС) від 9 жовтня 1997 року № 2027/97 про відповідальність перевізника у випадку інциденту зі змінами, в Есен Регламентом (ЄС) Європейського Парламенту та Ради від 13 травня 2002 року № 889/2002, Монреальська конвенція 1999 року, Загальні умови перевезень пасажирів і багажу, встановлених Міжнародною асоціацією повітряного транспорту (“General Conditions of Carriage (passenger and baggage”, IATA), і резолюція і практика Міжнародної асоціації повітряного транспорту (IATA).

Ольга Додух, адвокат

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

  • !

    Колонка відображає виключно точку зору автора, та може не збігатися з думкою редакції. Публікація колонок здійснються згідно Правил, а Finance.ua виконує лише роль носія. Копіювати ці авторські матеріали можна лише за наявності посилання на автора та Finance.ua.

Також з цієї теми: Особисті фінанси
Дивись також
Весь ринок:Особисті фінанси
Архiви:2018 2017 2016 2015
В Контексті Finance.ua