Новий шанс для українського бізнесу — повернення ліцензій сильно спростять — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Новий шанс для українського бізнесу — повернення ліцензій сильно спростять

Казна та Політика
488
Бізнесу знову доведеться підлаштовуватися під нові правила. Кабмін пропонує змінити порядок видачі і відкликання ліцензій в Україні. Відповідний проект закону розміщений на сайті Міністерства економічного розвитку і торгівлі України (МЕРТ). Зміни стосуватимуться не тільки самого закону про ліцензування видів госпдіяльності, але і практично всіх профільних законів, де передбачається видача ліцензій різними органами і за різними видами діяльності.
Серед основних новацій:
впровадження нового виду санкцій — часткового або повного призупинення дії ліцензії;
уніфікація штрафів за порушення ліцензійного законодавства;
уточнення строків та порядку скасування ліцензій, а також оскарження рішень держорганів щодо анулювання ліцензій.
Призупинення ліцензій
Чинний закон про ліцензування передбачає тільки процедуру анулювання дозволу на ведення певного виду діяльності. А процедури призупинення ліцензії немає.
Водночас деякі закони, зокрема «Про ринок електричної енергії», «Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії», «Про ринок природного газу» передбачають можливість органу ліцензування зупиняти дію ліцензії за правопорушення у цих сферах.
В результаті, як зазначають автори законопроекту, органи ліцензування позбавлені можливості застосовувати на практиці такий вид санкції, а ліцензіат втрачає можливість усунути порушення і виправитися протягом певного терміну.
Крім того, закон про держреєстрацію юросіб і фізосіб-підприємців не передбачає внесення до Єдиного державного реєстру відомостей про припинення і відновлення дії ліцензії.
Тому ст. 9 згаданого закону пропонується доповнити можливістю розширення інформації про ліцензування виду діяльності підприємства.
В уряді вважають, що призупинення ліцензії може бути більш ефективним заходом впливу, ніж анулювання документа. Оскільки ця дія спрямована на недопущення подальших порушень, має профілактичний характер і позбавляє ліцензіата права на провадження конкретного виду діяльності тільки на певний термін.
Тобто не потрібно буде знову проходити процедуру отримання ліцензії, а лише подати заяву і представити документи, що підтверджують факт виправлення порушень.
«Кожен вид діяльності має свої особливості ліцензування як за термінами, так і за вартістю. Але якщо туристичну ліцензію або у сфері освіти отримати відносно просто, то в таких сферах як будівництво або видобуток корисних копалин буде простіше відновити дію старої», — прокоментувала UBR.ua ситуацію податковий консультант Київського центру підтримки і розвитку бізнесу Олександра Томашевська.
Мало того, в законах про ліцензування та держреєстрацію пропонується прописати можливість часткового зупинення дії ліцензії. Наприклад, щодо здійснення певних операцій.
Відповідно, вводиться порядок призупинення та відновлення ліцензії (повністю або частково), а також порядок оскарження ліцензіатом рішення про призупинення.
Наприклад, у разі оскарження компанією рішення органу ліцензування про скасування або призупинення дії дозволу, ліцензія залишається дійсною протягом усього часу розгляду скарги в Експертно-апеляційній раді. Аж до дня внесення до Єдиного держреєстру підприємств відповідного запису про скасування ліцензії (якщо у задоволенні скарги відмовлено).
«Це дуже прогресивний захід, особливо для видобувних компаній. Наприклад, у нашого клієнта перевіряючі анулювали ліцензію на видобуток піску тільки тому, що він не допустив перевіряючого до перевірки. А тільки нова експертиза для отримання ліцензії коштує близько 200 тис. грн», — розповів UBR.ua керуючий партнер, адвокат ЮФ «Можаєв і партнери» Михайло Можаєв.
Другий, не менш важливий блок змін — уніфікація штрафів, яка на практиці виллється в підвищення розміру санкцій.
Штрафи зростуть
Щоправда, ця уніфікація не означає автоматичне вирівнювання санкцій за всіма видами порушень. За деякими їх видами покарання залишиться незмінним, як, наприклад, адмінштраф за продаж алкогольних і тютюнових виробів без акцизних марок або з підробленими марками (850-3400 грн з конфіскацією товару та виручки).
Зате за проведення операцій на фондовому ринку без ліцензії замість нинішніх 8500-17000 грн посадових осіб підприємства будуть карати штрафом у 42500-51000 грн. За великі фінансові порушення сума штрафу може зрости до 85 тис. грн.
Аналогічне покарання у 2500-3000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (42,5-51 тис. грн) чекає всіх підприємців, якщо вони ведуть діяльність без ліцензії або під час її призупинення.
Вводяться нові штрафи. За порушення строків інформування дозвільного органу про всі зміни даних, які подавалися при отриманні ліцензії, наприклад, загрожує покарання у 4250-8500 грн. А за невиконання розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов — відразу 8500-25500 грн.
І якщо для великих компаній або фінансових організацій це буде неприємно, але не смертельно, то для дрібного бізнесу такі суми за помилки можуть виявитися фатальними.
Як компенсацію за ці строгості в МЕРТ пропонують скоротити кількість випадків, коли бізнес змушений з’ясовувати відносини з органами ліцензування в судовому порядку.
Уточнення процедур
Як показало практичне застосування положень закону про ліцензування видів господарської діяльності, існує низка системних проблем, які пропонується вирішити на законодавчому рівні.
Чинні правила передбачають, що ліцензування окремих видів діяльності проводиться з урахуванням особливостей, визначених спеціальними законами. Ось тільки не зазначено, що це за особливості ліцензування. Тому нерідко трапляється подвійне тлумачення органами ліцензування вимог цього закону.
Тому пропонується чітко вказати, що під особливостями ліцензування розуміються вимоги інших законів, що відрізняються від норм закону про ліцензування видів госпдіяльності. При цьому такі вимоги не повинні суперечити принципам ліцензування, які зазначені у ст. 3. профільного закону (єдиний перелік видів діяльності, принцип територіальності дії ліцензії, введення нових видів ліцензій виключно законами, рівність усіх учасників ринку тощо).
З цією метою зазнають правок і конкретні закони про ліцензування певних видів діяльності. Наприклад, у законі про охоронну діяльність виключать цілий перелік дій і правил, які стосуються видачі та анулювання такої ліцензії. Всі процедури повинні просто відповідати нормам закону «Про ліцензування видів діяльності».
Зараз, за словами Михайла Можаєва, компаніям доводиться судитися, якщо не вдається домовитися з перевіряючими. Як зазначає Олександра Томашевська, нечасто, але буває, що відбирають ліцензію, якщо компанію «замовили» конкуренти або хтось із чиновників. Тому більш чіткі правила відкликання ліцензій, порядку оскарження таких дій та інших процедур будуть корисні бізнесу.
Костянтин Симоненко
За матеріалами:
УБР
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас