Кому відмовлять у монетизації субсидії в новому опалювальному сезоні - всі нюанси


Кому відмовлять у монетизації субсидії в новому опалювальному сезоні - всі нюанси

З 1 травня уряд змінив порядок визначення осіб, які мають право на отримання житлових субсидій. Згідно з новими правилами, приблизно 15-20% тих, хто вже отримує державну допомогу на оплату комунальних послуг, будуть змушені знову звернутися в органи соцзабезпечення за переоформленням пільг. Всім іншим субсидіантам перерахунок буде, як і раніше, проведено автоматично.

Як відомо, з цього року почалася монетизація субсидій на рівні постачальників комунальних послуг. Вже цієї осені, з початку нового опалювального сезону, уряд планує закінчити другий етап монетизації – вже на рівні кінцевих споживачів.

Оскільки субсидії будуть видавати «живими» грошима, їх одержувачі можуть залишати собі зекономлені в результаті дбайливого споживання кошти. Тим самим монетизація стане додатковим стимулом для підвищення енергоефективності домогосподарств. Однак уряд не в змозі фінансувати постійно зростаючі витрати на субсидії.

«У 2017 році 9,1 млн домогосподарств України звернулися за отриманням субсидій, а на практиці були призначені субсидії на 500 тис. більше. По суті, 2/3 населення України подало заявки на отримання субсидій і простягнули руки державі. Хоча в 90-тих роках цей показник становив менше 20%», – розповів директор аналітико-дослідницького центру «Інститут міста», експерт у питаннях ЖКГ Олександр Сергієнко.

Втім, згідно з офіційними даними Держстату, в березні цього року субсидії на оплату комунальних послуг отримували 6,6 млн домогосподарств в Україні, що становить 44% від загальної їх кількості в країні.

Що, однак, не скасовує факту збільшення бюджетних субсидій. Нагадаємо, в 2018 році витрати за цією статтею заплановані на рівні 71 млрд грн.

При цьому люди продовжують накопичувати борги за комуналку, що, за словами експерта, вкотре доводить, що населення не здатне платити за такими високими тарифами. Насамперед, за газ і опалення.

Ось влада і намагається будь-якими шляхами скоротити кількість субсидіантів під приводом виявлення тих, хто дійсно потребує допомоги.

Кого скоротять

Першими під ніж потраплять власники машин не старше п’яти років, крім авто, наданих органами соцзахисту. Як повідомив директор Департаменту державної соціальної допомоги Мінсоцполітики Віталій Музиченко, до недавнього часу така покупка не була критерієм для призначення або скасування субсидії. Тепер це буде приводом для відмови у наданні субсидії, про що субсидіанту повідомлять письмово. Але такий підхід, на думку експертів, порушить принципи соціальної справедливості.

«Потрібно враховувати конкретну ситуацію по кожному домогосподарству. Наприклад, є дуже дешеві нові машини китайського виробництва, і говорити, що це предмет розкоші не можна», – розповів UBR.ua аналітик ГО «Публічний аудит» Тарас Галайда.

За словами Олександра Сергієнка, може статися так, що сім’я втратила годувальника, але в ній є відносно новий автомобіль. У такому випадку вона не отримає пільгу і не зможе позбутися «дорогого» активу, щоб претендувати на субсидії, оскільки підпаде під інший критерій – отримання доходу понад 50 тис. грн.

Так само позбудуться пільг сім’ї, які проживають у квартирах площею понад 120 кв. м. або будинках площею понад 200 кв. м (крім дитячих будинків сімейного типу і прийомних сімей).

«Звичайний будинок розміром 7 на 10 метрів з підвалом та мансардним поверхом вже підпадає під критерії «розкоші». Крім того, при призначенні субсидій і так використовується норма житлової площі на одну людину в 19 кв. м. плюс 20 кв. метрів на сім’ю. Так що це обмеження не має сенсу», – вважає Олександр Сергієнко.

У Мінсоцполітики кажуть, що тим самим припиняють спроби прописати одиноких пенсіонерів у нерухомості преміум-класу. Такий пенсіонер звертається до спеціальної комісії при органах місцевої влади, щоб йому призначили субсидію на всі наднормативні метри.

За даними чиновників, почастішали випадки здачі в оренду квартир з додатковим «бонусом» – оформленою субсидією. В результаті, сім’я живе в іншому місці, а з цієї квартири отримує додатковий дохід.

Тому в декларації, що додається до заяви про призначення субсидії, треба вказувати доходи від оренди в графі «інші доходи». Якщо при цьому сумарний дохід сім’ї не дотягне до граничного, субсидію-таки призначать. От тільки неясно, як зафіксувати факт оренди, якщо вона не оформлена офіційно.

Ймовірно, цим займуться соціальні інспектори, які зобов’язані контролювати матеріально-побутові умови сім’ї.

В цьому сенсі буде дещо легше переселенцям, які за новими правилами зможуть оформити субсидію без договору оренди житла, а лише на підставі заяви та декларації із зазначенням складу сім’ї. Інспектори проведуть обстеження матеріально-побутових умов, складуть акт, а вже він стане підставою для призначення субсидії.

За новими порядками стало простіше і жителям об’єднаних територіальних громад. Їхні органи управління (за аналогією з практикою звернень у сільські та селищні ради) зможуть збирати від громадян документи для оформлення субсидії та передавати їх місцевим підрозділам соцзахисту.

При цьому треба пам’ятати, що у субсидії можуть відмовити, якщо в сім’ї є особи, які можуть працювати, але ніде офіційно не значаться і не зареєстровані як безробітні.

Тепер, щоб претендувати на субсидію, треба або стати на облік у центрі зайнятості, або офіційно працевлаштуватися. В іншому випадку органи соцзахисту будуть вважати, що такі особи отримують тіньові, тобто незадекларовані доходи (за кордоном або в Україні) і нараховуватимуть їм автоматично три умовні прожиткові мінімуми – 5286 грн.

Константин Симонененко

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
В Контексті Finance.ua
Опитування