Галина Катамай: «трудовий» контроль бізнесу в Україні


Галина Катамай: «трудовий» контроль бізнесу в Україні

Законом України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (із змінами, внесеними згідно із Законом від 07.12.2017 №2246-VIIІ) (далі – Закон) встановлено обмеження щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, а саме, до 31 грудня 2018 року встановлено мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (стаття 2 Закону) та встановлено обмеження проведення відповідних позапланових заходів.

При цьому Кабінет Міністрів України оприлюднив затверджений постановою від 18 грудня 2017 року № 1104 перелік органів державного нагляду (контролю), на які не поширюється дія Закону.

Зазначається, що під дію мораторію не підпадає діяльність, зокрема Держпраці та її територіальних органів.

Також виводяться з-під дії мораторію ДФС, Мінприроди, Антимонопольний комітет, Держспецзв’язок, Держлікслужба, Держгеонадра, Держгеокадастр, НКРЕКП, НКЦПФР, Державіаслужба, Держаудитслужба, Держекоінспекція, частково — ДСНС та ін.

Враховуючи зазначене, у 2018 році сферу трудових відносин віднесено до найбільш вразливих та ризикованих сфер суспільних відносин та надано право відповідним органам на здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю.

Які штрафи і за що загрожують роботодавцю?

Відповідальність за порушення законодавства про працю визначене статтею 265 КЗпПУ, відповідно до якої юридичні та фізичні особи-підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу, а саме:

ПОРУШЕННЯ:

  • Фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту);
  • оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві;
  • виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків;
  • за такі порушення встановлюється штраф у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати (11 169 грн.);
  • порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному обсязі, тягнуть ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ у вигляді штрафу у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати (111 690 грн.) за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення;
  • недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці, тягне ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ у вигляді штрафу у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати (37 230 грн.) за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення;
  • недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов’язків, передбачених законами України «Про військовий обов’язок і військову службу», «Про альтернативну (невійськову) службу», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», тягне ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ у вигляді штрафу у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати (37 230 грн.) за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення;
  • недопущення до проведення інспектування з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у його проведенні, тягне ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ у вигляді штрафу у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати (11 169 грн);
  • за недопущення до проведення інспектування, пов’язаного з виявленням таких фактів:

• допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту);
• оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві;
• виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску та податків,
тягне ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ у вигляді штрафу у стократному розмірі мінімальної заробітної плати (372 300 грн.);

  • порушення інших вимог трудового законодавства, тягне ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ у вигляді штрафу у розмірі мінімальної заробітної плати (3 723 грн.).

Поряд з цим, можливе застосування адміністративної відповідальності, передбаченої статтею 41 КУпАП, та накладення штрафу:

- на керівника підприємства від тридцяти до ста неоподаткованих мінімумів доходів громадян (від 510 грн. до 1 700 грн.) за порушення встановлених термінів виплати заробітної плати, виплати їх не в повному обсязі, інші порушення законодавства про працю;

- на посадову особу підприємства в розмірі від п’ятисот до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 8 500 грн. до 17 000 грн.) може бути накладено за фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), допуск до роботи іноземця або особи без громадянства та осіб, стосовно яких прийнято рішення про оформлення документів для вирішення питання щодо надання статусу біженця, на умовах трудового договору (контракту) без дозволу на застосування праці іноземця або особи без громадянства.

Таким чином, варто обачно ставитись до дотримання вимог трудового законодавства, адже інспектори праці володіють достатньо широким колом прав, штрафи за порушення трудового законодавства істотні, а судова практика свідчить, що для доведення протиправності рішень інспекторів праці, зазвичай, необхідно «добре попотіти».

І, наостанок, декілька практичних рекомендацій:

1. Варто пам’ятати, що візит інспектора праці не є «щось фантастичне» навіть для роботодавця, який впевнений, що дотримується вимог трудового законодавства на всі сто відсотків. Не слід забувати, зокрема, про суб’єктивний фактор з боку працівників, що може як сприяти Вашому бізнесу, так і бути «палкою у його колесах». А отже, необхідно бути завжди напоготові, працювати зі штатом на упередження конфліктних ситуацій та вироблення алгоритму взаємодії при візиті інспектора праці, залучаючи при цьому фахову правову допомогу.

2. Якщо ж інспектор праці «на порозі», першочергово перевірити наявність у нього службового посвідчення та допустимість строків проведення інспекційного відвідування.

3. У разі, якщо за результатами інспекційного відвідування винесено акт, варто зразу ж внести до нього всі зауваження, які вважаєте за необхідне.

4. Враховувати необхідність дотримання строків оскарження дій та рішень Держпраці в адміністративному та судовому порядку.

Галина Катамай, юрист практики податкового права АО “Вдовичен та партнери”

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

  • !

    Колонка відображає виключно точку зору автора, та може не збігатися з думкою редакції. Публікація колонок здійснються згідно Правил, а Finance.ua виконує лише роль носія. Копіювати ці авторські матеріали можна лише за наявності посилання на автора та Finance.ua.

Дивись також
Весь ринок:Фондовий ринок
Архiви:2018 2017 2016 2015
В Контексті Finance.ua