За 1000 євро за авто і вивезення за місцем реєстрації: які шляхи відкриті перед єврономерами в Україні


За 1000 євро за авто і вивезення за місцем реєстрації: які шляхи відкриті перед єврономерами в Україні

В Україні збираються легалізувати «євробляхи», тобто авто на європейських номерах. Їхні власники пішли в обхід закону і ухиляються від сплати податків. А тепер змушують державу знайти спосіб узаконити свої автомобілі. І влада готова піти на поступки. Глава парламентського комітету з податкової і митної політики Ніна Южаніна запропонувала молдовський варіант легалізації «євроблях». Два роки тому Молдова дозволила громадянам розмитнити авто на єврономерах зі знижкою 70%.

В Україні 425 тис. авто з іноземною реєстрацією. Більше половини з них перебувають в країні незаконно – це за офіційними даними. Активісти називають цифру в рази більшу – півтора мільйони авто на єврономер.

Платиш 1000 євро – і авто з Литви в Коростені.

«Тут єдиний нюанс – на вас можуть виписати одноразовий штраф 8,5 тис. гривень, – попереджає перегонник євроблях. – Через п’ять років потрібно поїхати саме в Литву і пройти техогляд. Інакше машина просто зніметься з обліку, і тоді будуть проблеми».

Купити авто на єврономерах простіше, ніж зробити біометричний паспорт. Вводиш в пошуковик запит, і він видасть кілька десятків компаній. Всі вони працюють відкрито, обзавелися своїми сайтами і, схоже, ні від кого не ховаються.

Я подзвонив в одну з них, нібито купити автомобіль на литовських номерах. Мені запропонували Ford Fiesta 2006 року за 1500 євро. Плюс послуги фірми – ще 1000. Але спочатку, говорить перегонник, потрібна передоплата 500 євро. Потім мене додадуть в чат Viber, куди будуть скидати фото і відео відповідних машин.

Це вигідний бізнес. В Україні такий же Ford Fiesta коштує 4800 євро. Але у нас розмитнити машину старше 2010 року забороняє екологічний стандарт Євро-5. Закон українці навчилися обходити.

«Якщо автомобіль вам підходить, ми приганяємо його в Коростень – це Житомирська область. Можете розпоряджатися цим автомобілем як хочете, – запевняє перегонник. – Машина оформляється на нашу литовську компанію, і ви в’їжджаєте в Україну за дорученням. Якщо зупинить поліція – показуєте техпаспорт, українську страховку і ваші права».

Але по факту автомобіль буде належати перегонникам. Якщо фірму накриють – машину конфіскують.

На литовських номерах я зможу їздити п’ять років, говорить ділок. В крайньому випадку, оштрафують разок за те, що не перетнув кордон через 10 днів після ввезення. Штраф можуть вручити при виїзді з України на митниці.

«І то він може не прийти. У нас є клієнти, які вже і за кордон їздили, і нікому штраф не приходив», – заспокоює євробляхер.

П’ять років без виїзду можна перебувати за рахунок техогляду, з’ясовую пізніше. Два роки – це термін дії литовського ТО. Плюс на три роки його можна «заморозити». Якщо вчасно не пройти техогляд, то в Литві машина автоматично зніметься з реєстрації.

Щоб запевнити мене в надійності своєї компанії, додає – працюють вони з 2011-го і на них зареєстровано 2,5 тис. машин.

Через подібні схеми в Україну потрапили півтори мільйони автомобілів. Не без участі митників. Півроку тому поліція і прокуратура викрили працівників митниці. Вони брали по 200 доларів за ввезення кожної «євробляхи».

«Я не знаю, як пояснити людям, за що ми даємо вам таку знижку», – звертається народний депутат, голова комітету Ради з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна до активістів «АвтоЄвроСили» в залі комітету.

Мова про знижку в 70% від розміру акцизу. Комітет з питань податкової та митної політики вже напрацьовує проект закону. Він буде складатися з двох частин: знижки і репресивних заходів. Якщо його приймуть, власники «євроблях» зможуть розмитнити свої машини, незалежно від їх віку.

Правда, це одноразова акція. Вона повинна легалізувати вже ввезені євробляхи і перекрити їх ввезення в майбутньому. На подібний крок рік тому пішла Молдова. Республіка дозволила своїм громадянам розмитнити машини на румунських номерах. Одна умова: вони повинні бути завезені до 1 листопада 2016-го.

У Молдові знижка діяла півроку. За цей час машини потрібно було розмитнити і зареєструвати. В іншому випадку авто видворяють з країни. Витрати на евакуацію автомобіля ніс його власник – 0,15 євро за кожен кілометр. Як тільки акція закінчилася, поліції дали право зупиняти машини з єврономерах і перевіряти документи. А громадянин Молдови тепер не може бути за кермом автомобіля з іноземною реєстрацією, зазначає Южаніна.

Друга частина закону в Україні буде такою ж. А ось з умовами знижки не все так просто.

«Нам потрібно зрозуміти, що робити з екологічною вимогою», – говорить Южаніна.

Екостандартом Євро-5, швидше за все, доведеться пожертвувати. За словами активістів «АвтоЄвроСили», в обхід розмитнення в Україну ввозяться машини стандарту Євро-3. Тобто машини, випущені 18 років тому.

І, на відміну від Молдови, у нас немає техогляду. Він вводиться тільки з 2020 року за умовами угоди про асоціацію з ЄС.

«Щоб не затягувати, ми зробимо акцію для автомобілів, які в’їхали, скажімо, до 1 січня 2018 року. Але щоб їх розмитнити, вам потрібно бути власниками автомобіля. Вам потрібно виїхати і пройти всі митні процедури. Вам потрібно стати на облік в Україні, пройти першу реєстрацію», – попереджає Ніна Южаніна.

А це буде непросто, враховуючи, що машини на єврономерах за фактом належать фіктивним фірмам. У телефонній розмові я запитав перегонника: що, якщо з’явиться можливість розмитнити автомобіль? Він невпевнено відповів, що компанія «напевно, зможе зробити окрему довіреність на розмитнення».

Ще Южаніна запропонувала ввести коефіцієнти, щоб власники «євроблях» не розмитнювали зовсім старі автомобілі.

«Я думаю, для автомобілів старше 2000 року випуску потрібно ввести підвищувальний коефіцієнт. Тоді ми мотивуємо людей здавати такі машини на розбирання, а не їздити по дорогах України. Вони ж все-таки будуть у нас без техогляду їздити до 2020 року», – говорить глава комітету.

Але навіть при 70%-й знижці все одно вийде велика сума розмитнення, зауважує Южаніна. Крім акцизу, потрібно заплатити ввізне мито, збір до пенсійного фонду і ПДВ. Тому молдовський варіант будуть адаптувати, щоб отримати в середньому 1000 євро за розмитнення машини.

«Вам це не сподобається, але я б таку пільгу дала людям, які можуть дати довідку, що вони отримали дохід на території України в 2-4 тисячі євро, за які купили машину. Я не хочу, щоб люди, які взагалі нічого не заплатили в бюджет, скористалися цією нормою. Це не правильно. Знаєте, навіщо б я це зробила? Щоб інша частина суспільства не вимагала через суд повернути собі вже сплачені податки в бюджет», – додала Южаніна.

Молдовський варіант влаштував активістів «АвтоЄвроСили». Принаймні, на обговоренні в комітеті вони не заперечували і пообіцяли через два тижні внести в норми свої правки.

Чи потрібно легалізувати «євробляхи»

Молдовський варіант не вирішить проблему в цілому, вважає Ярослав Сокуров, старший юрист Практики оподаткування та бізнес-ефективності Juscutum. Пільги отримає окрема група людей. Всі інші повинні дотримуватися старих правил.

«Без істотних змін митного законодавства ввезення в Україну «євроблях» з порушенням митних правил продовжиться», – говорить юрист.

Начебто, вирішивши одну проблему, отримуємо іншу. Ті, хто завезли свої авто і повністю оплатили податки, звісно, будуть незадоволені. Це буде стосуватися навіть тих, хто може без проблем оплатити всі платежі.

«Вони не позбавлені права вимагати справедливості. Підставою може бути, наприклад, норма Конституції України, яка передбачає зворотну дію закону в часі у випадках пом’якшення відповідальності. У нашому випадку, зменшення митних платежів, або навіть та, яка декларує рівність громадян перед законом», – додає Сокуров.

Але ніхто компенсувати гроші з бюджету не буде, вважає юрист. Нововведення стосуватимуться саме порушників, яким дадуть шанс узаконити свої автомобілі, сплативши мито за пільговими ставками.

Андрій Чубик, виконавчий директор Центру глобалістики «Стратегія ХХІ», пропонує доповнити закон №3251. Це закон про пільгові умови розмитнення б/у машин, які відповідають нормам Євро-5. Він діє до кінця 2018 року.

Ставки акцизу в законі потрібно зробити безстроковими і поширити на всі автомобілі, а не тільки на старі. А всі обмеження потрібно зняти, вважає експерт. Плюс ввести екологічний податок на всі автомобілі, що ввозяться в Україну. Для машин стандарту Євро-6 нульова ставка, по Євро-5 – мінімальний збір, Євро-4 – п’ятикратний, Євро-3 – десятикратний, Євро-2 – двадцятикратний.

«У перехідні положення внести статтю про річний період для легалізації авто іноземної реєстрації з такими обмеженнями: автомобілі повинні бути не нижче Євро-3 і не старше 15 років. Митні платежі пропонується сплатити у вигляді щорічного внеску в 10% їх обсягу для кожного конкретного автомобіля», – вважає аналітик.

Легалізовувати «євробляхи» не варто взагалі, вважає Максим Іванцов, автомобільний експерт і менеджер з підбору авто в сервісі CarFinder. Головний аргумент – такі машини, як правило, вже виїздили свій ресурс. Оскільки в Україну завозять найдешевші автомобілі, вироблені на початку нульових – в кінці дев’яностих років.

«Люди, які обрали постійним засобом пересування по Україні авто на єврономерах, просто порушують Закон. На місці законодавців я б не займався легалізацією таких авто, а продумав найбільш ефективні схеми їх вивезення в країни реєстрації», – говорить Іванцов.

Василь Голян, доктор економічних наук, директор Європейського аналітичного центру пропонує реєструвати і ставити на облік всі машини на «єврономерах». За платню.

«Сума таких послуг повинна бути адекватною і відповідати середній заробітній платі українця. Тобто, ввести одноразовий збір 200-300 євро, і плюс річний податок на експлуатацію такого автомобіля, який повинен бути не вище 10% від мінімальної заробітної плати. Це автоматично приведе до знищення корупційних схем і наповнення казни. Така новація не повинна стосуватися нових автомобілів», – говорить він.

Але всі зміни повинні йти через консультації між громадськими та професійними організаціями, представниками влади. Інакше нова процедура розмитнення призведе до того, що законослухняні імпортери автомобілів почнуть «майданити», додає Голян.

Ігор Григор’єв
  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
В Контексті Finance.ua