Олег Добровольський: боротьба з тіньовою економікою чи боротьба з малим бізнесом?


Олег Добровольський: боротьба з тіньовою економікою чи боротьба з малим бізнесом?

Два депутати від Блоку Петра Порошенка зареєстрували у Верховній Раді України законопроект про внесення змін до Податкового кодексу України. Основні ідеї законопроекту – зниження ставки податку на додану вартість (ПДВ) з 20% до 16%, ліквідація третьої групи «єдиного податку», а також обмеження використання першої і другої групи «єдиного податку» для суб’єктів підприємницької діяльності (СПД), які займаються оптовою торгівлею і посередництвом в оптовій торгівлі.

Разберемо по блоках всі за і проти пропонованих змін.

Істотна новація законопроекту – зміна ставки ПДВ з 20% до 16%. Це однозначно позитив, але тільки при дотриманні певних умов. В першу чергу, повинна якісно запрацювати система ризиків по ПДВ (система блокування податкових накладних). Так само розв’язання нагальної проблеми продажу імпортного кредиту, кредиту від виробників тощо. І має бути ліквідований процес «закриття очей» на деякі групи СПД.

В сьогоднішніх реаліях ціна придбання схемного кредиту коливається від 7% до 12%. Відповідно при ставці податку в 20% – ефект економії очевидний.

Якщо буде розв’язана основна задача по ПДВ – що економніше заплатити в бюджет, ніж використовувати схеми з придбання кредиту з метою оптимізації платежів до бюджету – то це дасть подвійний ефект.

На макроекономічному рівні – вихід грошових потоків з тіні і, відповідно, зростання надходжень від ПДВ. На мікроекономічному – полегшить фінансові втрати на сплату податків підприємств і направить вивільнені грошові потоки в інше русло. Тільки ось в яке? Про це треба подумати заздалегідь, щоб не боротися потім.

Що стосується єдиного податку третьої групи, то він здебільшого використовується для оптимізації податків при виплаті заробітної плати співробітникам компаній – це ставка 5% з обороту. Ставкою 3% + ПДВ – мало хто користується як схемою оптимізації. Добре це чи погано в сьогоднішніх реаліях?

Вважаю, що на даному етапі розвитку нашої економіки – це нормально. Тим більше, якщо зменшити ставку ПДВ з 20% до 16%, то частина звільнених потоків якраз і може піти на виплати заробітних плат, в тому числі і через «єдинників».

З одного боку, це дасть ефект звикання до легалізації ПДВ, з іншого – можливість спрямувати частину зекономлених фінансів на заробітні плати.

Так, через ФОП на 3 групі і зі сплатою 5% з обороту, але ми розуміємо, що податкове навантаження на фонд заробітної плати на сьогоднішній день немаленьке. Необхідно також розуміти, що ці гроші, в свою чергу, знову повернуться в загальнодержавний оборот через придбання товарів, робіт і послуг населенням і, відповідно, дадуть як додатковий оборот для торгових підприємств, так і збільшать купівельну спроможність населення.

Скасування єдиного податку має піти наступним етапом такої реформи. Причому паралельно зі зниженням навантаження на фонд заробітної плати і передбаченням простого механізму податкового обліку для малого бізнесу.

Такий покроковий механізм, на мою думку, дасть потрібний ефект як для держави в цілому, так і для бізнесу зокрема.

Що стосується «єдинників» юридичних осіб, які перебувають на 3 групі, то це в більшій частині підприємства сфери послуг і, якщо порахувати їхнє податкове навантаження (як це любить робити ДФС), то до навантаження «єдинників» в 5% дотягується не так багато підприємств, які перебувають на загальній системі оподаткування.

Додамо, що на загальній системі можна і збитки декларувати, і ПДВ не платити за рахунок від’ємного значення, а ще можна відшкодовувати з бюджету і т.д. Напрошується простий логічний висновок, що «єдиноподатники», в питомій вазі, платять до бюджету набагато більше, ніж ті, хто перебуває на загальній системі оподаткування. І, відповідно, більш вигідні державі як з економічної точки зору, так і з точки зору контролю.

Законопроектом пропонується скасувати обмеження використання першої і другої групи «єдиного податку» для суб’єктів підприємницької діяльності, які займаються оптовою торгівлею і посередництвом в оптовій торгівлі. Постає питання доцільності: який економічний ефект від цього вийде, якщо, наприклад, у другої групи обмеження щодо обсягів становлять до 1,5 млн грн на рік?

Законопроект пропонує також введення РРО для «єдинників» 2 групи. Але, знову постає питання ефективності – якщо 2 група не прив’язана до сплати в бюджет від обороту? Проблема перевищення лімітованого обороту в рік розв’язується шляхом реєстрації ще одного або кількох ФОПів.

Підбиваємо підсумок. Найцінніше в законопроекті 8089, я гадаю, це зменшення ставки ПДВ до 16%. Але обов’язково за умови суворого, правильного і єдиного контролю за системою реєстрації податкових накладних.

Що стосується «єдинників», то до цієї групи треба підходити поступово і підготовлено, бо здебільшого це реальний малий бізнес, який зараз виживає в реаліях нашої економіки з неадекватним курсом валюти і ставками по кредитах. Так, поступово відійти від цієї системи треба, але для цього треба створити правильну платформу для малого бізнесу, щоб платити податки в нашій країні стало вигідно і почесно.

Олег Добровольський, партнер юридичного об’єднання ID Legal Group

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

  • !

    Колонка відображає виключно точку зору автора, та може не збігатися з думкою редакції. Публікація колонок здійснються згідно Правил, а Finance.ua виконує лише роль носія. Копіювати ці авторські матеріали можна лише за наявності посилання на автора та Finance.ua.

Дивись також
Архiви:2018 2017 2016 2015
В Контексті Finance.ua