Олена Гаврилова: як фрілансеру юридично грамотно оформити правовідносини з замовником?


Олена Гаврилова: як фрілансеру юридично грамотно оформити правовідносини з замовником?

Причини відмови від оплати бувають різні: від неякісного і/або неповного, несвоєчасного виконання роботи до несумлінності замовника (роботодавця), який просто не хоче платити.

І тут все залежить від того, як юридично грамотно оформлені правовідносини між фрілансером і замовником (роботодавцем). Якщо це, звичайно ж, договір (трудовий про надомну роботу, цивільно-правовий, підряду, послуг), – це один варіант, в якому все зводиться до доведення якісного своєчасного виконання роботи і обов’язки замовника оплатити виконану роботу.

Але, в разі, коли ми говоримо про неоформлені правовідносини за договором – тут складніше, фрілансер повинен доводити факт самого замовлення роботи, виконання роботи, її передачі замовнику і обов’язки замовника оплатити виконану роботу.

В цьому випадку, спасибі новій редакції Господарського та Цивільного процесуальних кодексів – у нас з’явилися нові способи доведення, такі як електронні докази. Тому збираємо всі листи по e-mail, повідомлення в смс, месенджери і формуємо наш «договір» по шматочках, хоча і це не гарантує легкої перемоги, адже ще потрібно як мінімум довести, що саме ця електронна адреса або номер телефону належить нашому замовнику.

Що стосується правильного оформлення договору – відразу хочу зазначити, що немає шаблонів. Якщо хтось використовує шаблони з інтернету, то він автоматично додає адвокатам роботи.

В якості рекомендацій, можна тільки скласти невеликий список (традиційний для всіх договорів) умов, на які фрілансеру варто звернути увагу перед укладенням договору, це:

  • предмет (замовлення): що саме хоче бачити замовник в кінцевому результаті, що він замовляє у фрілансера. Тут головне деталі, узгодження в письмовому вигляді;
  • терміни виконання роботи: коли потрібно приступити до роботи і коли її потрібно передати замовнику;
  • звичайно ж, оплата: порядок, терміни. Тут варіантів декілька: передоплата, поетапна оплата, оплата після прийняття робіт. Головне точно обумовити термін оплати;
  • порядок передачі роботи замовнику: бажано оформляти це актом прийому-передачі з припискою – претензій до якості у замовника немає;
  • терміни пред’явлення претензій щодо якості виконаних робіт/наданих послуг;
  • передача/збереження авторських прав на роботу. Це цікаво для IT-сфери, копірайтерів, дизайнерів тощо;
  • штрафні санкції за невиконання умов договору;
  • порядок розірвання договору, тобто, в яких випадках фрілансер може відмовитися виконувати замовлення, і в яких замовник може відмовитися від послуг фрілансера.

Тут знову ж таки важливі терміни і порядок відправлення повідомлення, терміни і порядок припинення договору, а також наслідки – оплата за частину роботи, штрафи за завдані відмовою збитки.

Все це – базовий перелік умов, який може доповнюватися в залежності від ситуації і потреб тієї чи іншої роботи/послуг.

І наостанок, не менш важлива рекомендація для фрілансерів – перевіряйте свого замовника (роботодавця) перед укладенням договору на предмет відгуків про нього, наявність суперечок про стягнення заборгованості по оплаті за роботи/послуги.

Все це може в майбутньому мінімізувати ризики.

Олена Гаврилова, адвокат корпоративної практики Адвокатського об’єднання «Вдовичен і партнери»

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

  • !

    Колонка відображає виключно точку зору автора, та може не збігатися з думкою редакції. Публікація колонок здійснються згідно Правил, а Finance.ua виконує лише роль носія. Копіювати ці авторські матеріали можна лише за наявності посилання на автора та Finance.ua.

Дивись також
Весь ринок:Особисті фінанси
Архiви:2018 2017 2016 2015
В Контексті Finance.ua
Опитування