Платний проїзд для авто на іноземних номерах: як це зроблено за кордоном і що може вийти в Україні


Платний проїзд для авто на іноземних номерах: як це зроблено за кордоном і що може вийти в Україні

Українським законодавцям запропонували оподаткувати власників автомобілів на іноземній реєстрації, причому мова йде про всіх – і реальних іноземців, і тих, хто їздить на «євробляхах». За задумом глави Всеукраїнської асоціації імпортерів і дилерів (ВААІД) Олега Назаренка, ці гроші повинні поліпшити фінансування ремонту доріг, оскільки закладений у вартості пального акциз покриває тільки 6,9% витрат на будівництво і ремонт доріг. Autonews.ua розбирається в цій пропозиції.

Що говорить іноземний досвід?

Почнемо з того, що існують, умовно кажучи, дві моделі дорожнього збору:

У Молдові беруть плату зі всіх авто на іноземних номерах. Тобто, платять і іноземці, і місцеві «євробляхери».

Вартість «віньєтки» в Молдові – 180 євро за півроку, тобто 1 євро на день. Штраф за відсутність віньєтки – від 2272 до 9090 леїв (від 3 822 до 15 289 гривень).

У Латвії беруть плату тільки з місцевих автомобілістів, які їздять на авто з іноземною реєстрацією. Тобто, господар «євробляхи» умовно на німецьких номерах, який приїхав з Литви або Польщі, платити нічого не буде.

З 1 січня 2017 року податок розраховується за такою сіткою:

1) за одну добу – 10 євро,
2) за місяць – 250 євро;
3) за півроку – 600 євро;
4) за рік – 1000 євро.

Штраф за несплату – до 400 євро щоразу, коли таку машину ловить поліція.

При цьому уряд Латвії залишив своїм громадянам легальну можливість платити істотно менше 1000 євро на рік. Місцева Дирекція безпеки дорожнього руху (CSSD) повідомила, що для цього авто потрібно поставити в Латвії на тимчасову реєстрацію. «Тимчасова реєстрація коштує близько 80 євро, а потім сплачується також податок, близько 200 євро, якщо ми говоримо про середню машину. Якщо це машина класу люкс, джип або з мотором 6.0, то там податок може обійтися і в 700 євро. Тут кожен вибирає для себе – платити податок 1000 євро чи робити тимчасову реєстрацію. В принципі, набагато вигідніше зробити тимчасову реєстрацію», – повідомив місцевим ЗМІ член правління CSSD Яніс Голубєв.

Цікаво, що латвійці, злякавшись штрафів, буквально за перші чотири дні заплатили 100 тис. євро цього податку!

В експертному середовищі думки з цього приводу висловлюються різні.

«По-перше, потрібно розуміти, чи входить в Латвії дорожній акциз у вартість пального? У нас-то цей збір включений. А взагалі я вважаю, що не потрібно винаходити велосипед: у нас є акциз, який включений у вартість пального, запчастин, автошин, який повинен йти на утримання доріг. Інше питання, що у нас Дорожній фонд виник тільки з 2018 року, хоча закон існує з 2006 року – куди всі ці роки йшли ці гроші, чому вони не направлялися на дороги? Та й якщо говорити про те, хто насправді руйнує дороги, то легкові автомобілі на «євробляхах» аж ніяк не впливають на якість доріг, а фон дорожній вони наповнюють поза всяким сумнівом. А ось якраз вантажівки вагою з навантаженням по 45 тонн якраз дороги руйнують. Зауважте, всі вони їздять на українських номерах! І це у нас проблема №1, і вирішення їй поки немає. І тут треба шукати вирішення проблеми, а не як боротися з «євробляхами», – сказав autobews.ua експерт з питань законодавчого забезпечення безпеки дорожнього руху Володимир Караваєв.

«А я вважаю, що латвійський варіант нам підходить найбільше. Це найчесніша система. Ніяких поблажок і всі однакові, – вважає глава Association of Troubleshooters Сергій Креймер. – При цьому вона не стосується просто іноземних громадян – тільки резидентів».

Олег Назаренко в свою чергу нагадує, що його ідея полягає в тому, щоб брати податок з усіх авто на іноземній реєстрації, а ті тільки з тих, які за фактом використовуються як «євробляхи». «Якщо зробити адекватну вартість розмитнення, то українці пересядуть на українські номери, а на литовських євробляхах будуть реально їздити – ви не повірите – тільки литовці», – напівжартома завершив пояснення своєї ідеї Олег Назаренко.

Власники українських «єврономерів» кажуть, що самі колись озвучували подібну ідею як тимчасовий варіант, поки не буде вирішено питання з нерозмитненими автомобілями. Стягнення плати з іноземних авто, за їхніми словами, мало припинити звинувачення в тому, що «бляхи» нічого не приносять у бюджет.

«На сьогодні ми не можемо говорити про якесь платне користування дорогами, тому що вони у нас повністю відсутні – починаючи від Києва, закінчуючи останнім селом на Закарпатті. Так, плату можна брати, і це зробила Молдова і Білорусь, але у них є конкретна концепція розвитку і ремонту доріг, будівництва автобанів. Ми теж готували подібний закон, але його «зафукали», сказавши, що це, мовляв, абсолютна профанація. Проблема в тому, що у нас дуже непрозора система розподілу коштів, які призначені на ремонт доріг. Я спілкувався з керівниками «Укравтодору» і мені поскаржилися, що поляк [Славомир Новак], який побудував дороги в Польщі, він керує зараз «Укравтодором». І він не має впливу на розподіл коштів, тому, що кожен губернатор бере собі свого главу облавтодору, і цей глава сам розбазарює дорожні гроші направо і наліво за якимись тендерами і своїми схемами. Відповідно, скільки б ми зараз грошей не брали з авто на іноземній реєстрації, на українській, за транзитні вантажі, толку не буде, поки вони не будуть прозоро витрачатися», – сказав autonews.ua один з керівників організації «Авто Євро Сила» Олег Ярошевич.

У Комітеті ВР з питань податкової та митної політики в свою чергу повідомили autonews.ua, що таку ідею у них поки ніхто не обговорював – ні в рамках «молдовського» сценарію вирішення питання з бляхами, ні окремо.

Андрій Довгань

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua