Чим закінчиться для України глобальна передача земель — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Чим закінчиться для України глобальна передача земель

Аграрний ринок
2284
За рішенням Кабміну основним розпорядником державної землі стане не Держслужба з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр), а органи місцевого самоврядування.
Держава може профінансувати до 50% вартості проектів відведення таких земель. Процес інвентаризації наділів, які перебувають у власності держави, за словами міністра аграрної політики і продовольства Максима Мартинюка, хочуть завершити до кінця поточного року.
За рішенням уряду (від 31 січня 2018 року), Держгеокадастр позбавили права одноосібно приймати рішення щодо розпорядження землями за межами населених пунктів. Тепер він буде зобов’язаний погоджувати передачу землі для будь-яких потреб з об’єднаними територіальними громадами.
Порушникам цього правила, за словами прем’єр-міністра Володимира Гройсмана, загрожує звільнення з роботи та притягнення до кримінальної відповідальності. Передбачається, що такий крок допоможе виключити схеми використання земель без відома громад, зберігши наділи до їх повної передачі в комунальну власність.
Навіщо землю скинули
За даними Мінагропроду, мова йде про 760 тис. гектарів. Уряд пояснює цей крок тим, що з ОТГ фактично управляють своєю територією тільки в межах населених пунктів. Хоча, за ідеєю, земля між населеними пунктами також повинна належати місцевій владі.
«Голови об’єднаних громад порушують питання про те, щоб повністю передати землю в управління цих громад», — пояснив прем’єр-міністр.
У розмові зі спецпосланцем уряду ФРН з питань реформування України у сфері управління і децентралізації Георгом Мільбрадтом прем’єр пояснив, що мова йде про стимулювання процесів децентралізації, зміцнення місцевих громад.
Після передачі на місця можливості розпоряджатися грошима настала черга передачі прав на розпорядження держмайном. У відповідь уряд розраховує на підвищення ефективності роботи місцевої влади та її відповідальності, що в підсумку повинно призвести до зміцнення локальної економіки.
Таким чином, формально вже з лютого всі об’єднані громади можуть почати проектування територій, які вони хочуть отримати у власність.
Способи передачі
Питання передачі землі громадам розглядається ще з 2015 року, з моменту ухвалення закону про створення ЗТВ. У парламенті зареєстровано кілька законопроектів про децентралізацію, один з яких під номером №7363 поданий президентом Петром Порошенком. Він, зокрема, передбачає автоматичну передачу земель за межами населеного пункту у власність об’єднаних територіальних громад.
А також передачу райдержадміністраціям права розпоряджатися цими держземлями до завершення процесу об’єднання громад. Проект закону також пропонує визначити спрощений порядок передачі земель та зміни їх меж. ОТГ також отримають право змінювати цільове призначення наділу, в тому числі того, що вже перебуває у приватній власності. Президентський варіант передачі землі підтримують, наприклад, учасники Всеукраїнської аграрної ради.
Тим часом, уряд, не чекаючи рішення парламентарів, знайшов спосіб почати передачу землі вже зараз.
Пропонується використовувати існуючу ще з 2012 року в Земельному Кодексі норму ст. 117, яка дає право розпоряднику держземель (в даному випадку Держгеокадастру) за власним рішенням передати земельну ділянку у власність громади.
У такого підходу до земельної децентралізації є свої переваги і недоліки.
Плюси
На 10 січня 2018 року в Україні працювало 699 об’єднаних територіальних громад, з яких 34 ОТГ очікували рішення Центрвиборчкому про призначення на їх території перших місцевих виборів. Як очікується, 2018-й стане роком формування базового рівня місцевого самоврядування.
Передбачається, що передача землі місцевим громадам знизить рівень корумпованості при ухваленні рішень про землевідведення.
«Посадові особи Держгеокадастра будуть позбавлені повноважень на ухвалення рішень про передачу земельних ділянок без згоди ОТГ, бо рішення будуть прийматися колегіально і щось приховати буде дуже важко», — розповів UBR.ua молодший юрист EternaLaw Пилип Тараненко.
Наприклад, за словами заступника голови Всеукраїнської аграрної ради Олександра Сліпченка, останнім часом почастішали випадки незаконної передачі земельних ділянок в оренду.
Крім того, після передачі земель громадам функції з розпорядження землями більше не будуть розпорошені між різними органами виконавчої влади. Місцеві ради зможуть ефективно впливати на раціональне використання земель.
Мінуси
Однак запропонований урядом шлях вимагає значних витрат.
По-перше, ст. 117 Земельного кодексу дозволяє Держгеокадастру передавати в комунальну власність тільки конкретні земельні ділянки, а не землі в цілому. Тобто, знадобиться провести велику кількість землевпорядних робіт для визначення меж ділянок, і їх реєстрацію в Державному земельному кадастрі з присвоєнням кадастрового номера.
«Подібний процес передачі земель витратний і тривалий. З іншого боку, за його допомогою можна прискорити темпи інвентаризації державних земель, 70% яких досі залишалися в тіні», — вважає експерт із земельних питань асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» Роман Граб.
Він зауважив, що в держбюджеті на 2018 рік на проведення земельної реформи Держгеокадастром передбачено 453 млн гривень і, можливо, саме на процес інвентаризації земель вони і будуть витрачені.
За словами Пилипа Тараненка, передача землі буде ефективною за умови, що Держгеокадастр встигне визначити межі та провести реєстрацію ділянок. У тому числі тих, що до цього моменту були не враховані і не розподілені.
Юрист ЮФ «Тотум» Дмитро Савчук також вважає позитивом сам факт інвентаризації земель та реєстрацію їх в земельному кадастрі, що дасть розуміння про характеристики земель, їх якість і кількість.
Водночас уряд та ОТГ можуть зіткнутися з проблемою реалізації реформи, в зв’язку з відсутністю достатнього правового регулювання на рівні земельного законодавства.
«Насамперед треба змінити ст. 122 ЗК України, яка повинна розглядати ОТГ як суб’єкта розпорядження землями, і наявність у такого суб’єкта повноважень щодо розпорядження землями за межами населених пунктів», — сказав Савчук.
Крім того, є проблема з винесенням меж об’єднаних територіальних громад, і розуміння приналежності земель до однієї з ОТГ, що може ускладнити процес розпорядження такою землею.
Для розуміння, які земельні масиви можна передавати, між органами виконавчої влади і місцевого самоврядування повинна бути ефективна комунікація, в тому числі з перевіркою правової природи земель, що будуть входити в межі майбутніх земельних масивів.
Недоліком є можливе затягування процесу, тому необхідно передбачити чіткі терміни проведення процедури передачі землі ОТГ.
Оренда сільгоспземель різко подорожчала
Як пояснила старший юрист, адвокат ЮК «Де-юре» Олена Берназ, раніше, до розмежування земель комунального і державного фонду, сільради укладали договори оренди на землі за межами населеного пункту перехідних положень ЗКУ без затвердження обласною адміністрацією.
Зараз держава управляє 92% таких земель і тільки 8% знаходиться у комунальній власності. Земельні ділянки, які знаходяться за межами населеного пункту, курирує область, у разі передачі в ОТГ, розпоряджатися ними вже буде місцева влада.
«Конкуренція за землі створить для чиновників райадміністрацій спокусу блокувати процес об’єднань ОТГ і дестабілізувати його для збереження повноважень. Зараз йде боротьба за владу. Чиновники між собою не можуть домовитися, з якими районами їм варто об’єднуватися», — вважає Берназ.
Костянтин Симоненко
За матеріалами:
УБР
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас