Як великі міста відмовляються від автомобілів, і коли зникне особистий транспорт — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Як великі міста відмовляються від автомобілів, і коли зникне особистий транспорт

Світ
1168
Влади таких європейських столиць, як Брюссель, Париж і Мадрид, влаштовують дні без машин і перекривають від руху автомобілів цілі райони. У багатьох містах активно будують велосипедні доріжки і звужують проїжджу частину.
Але поки що складно говорити про те, коли міські жителі зможуть відмовитися від використання особистих автомобілів. У поточних умовах домогтися цього непросто, однак багато міст роблять все, щоб цей перехід був максимально безболісним.
Досвід ОАЕ
В 2006 році біля столиці ОАЕ Абу-Дабі почалося будівництво екологічно чистого міста Масдар. Очікувалося, що в місті будуть жити 50 тис. осіб, а ще 40 тис. – кожен день приїжджати на роботу. Державна інвестиційна компанія заявила, що інвестує в проект 22 млрд доларів, щоб створити місто без шкідливих викидів у навколишнє середовище.
Однією з ключових особливостей Масдара є заборона на машини. Планується, що всі пасажирські та вантажні перевезення буде здійснювати система CyberCab, яку також називають PRT (Personal Rapid Transit). Ці невеликі кабінки – своєрідний гібрид таксі і трамвая. Вони можуть вмістити від трьох до шести пасажирів і їздять за визначеним маршрутом без водія.
Проектувальники планували створити мережу зі 100 станцій CyberCab, але після завершення будівництва двох з них проект був заморожений. З’ясувалося, що для будівництва необхідної інфраструктури потрібно дуже багато коштів. Особливо дорогими виявилися бар’єри, необхідні для захисту пішоходів від безпілотних кабінок.
З доставкою вантажів також виникли проблеми: з’ясувалося, що їх складно транспортувати від станції CyberCab до кінцевого споживача. В результаті розробники вирішили, що основним транспортом у Масдарі будуть електромобілі і автобуси. Вони відповідають ідеї міста без шкідливих викидів і мають достатню гнучкість.
«5 років тому ми насправді не розуміли, що електромобілі будуть розвиватися так швидко», – зазначив в інтерв’ю виданню The Guardian головний проектувальник Масдара Кріс Ван.
Фінансова криза вплинула на терміни реалізації проекту, і тепер очікується, що екологічно чисте місто добудують у 2030 році.
Місто-держава від Саудівської Аравії
Саудівська Аравія на березі Червоного моря має намір реалізувати ще більш великий проект – побудувати екологічно чисте місто Неом вартістю 500 млрд доларів. Частково воно буде нагадувати Масдар, тут будівлі теж будуть отримувати енергію виключно з «зелених» джерел. Втім, повної відмови від автомобілів не передбачено.
Саудівська Аравія хоче завершити проект до 2030 року та закликає інші країни інвестувати в це місто майбутнього. Неом побудують прямо посеред пустелі, при цьому місто буде високотехнологічним. Кількість роботів тут буде вищою, ніж кількість людей, і вони візьмуть на себе всю важку роботу. Очікується, що місцеві жителі будуть займатися тільки науковою діяльністю.
Це місто має показати, що Саудівська Аравія здатна позбутися нафтової залежності і почати заробляти на високих технологіях. Саме про це мріє наслідний принц Мухаммед бін Салман. Місто займе величезну площу в 26 тис. км². Він не буде обмежуватися тільки межами Саудівської Аравії – через затоку в Червоному морі прокладуть міст на територію Єгипту.
Цікаво, що жителі Саудівської Аравії дуже неоднозначно поставилися до презентаційного ролику проекту, в якому показали жінок в одязі, що обтягує, в громадських місцях, які працюють так само, як і чоловіки. У країні, яка славиться своїми суворими законами, у жінок немає такого права, але Неом буде фактично окремою державою зі своїми законами і вільною економічною зоною.
Боротьба проти автомобілів в Норвегії
Влада норвезької столиці Осло почала активно боротися з власним транспортом. Незважаючи на статус великого експортера нафти, Норвегія теж вирішила поступово переходити до екологічно чистої енергетики.
Мер Осло Раймонд Йохансен заявив, що жителям варто готуватися як мінімум до того, що автомобілі зникнуть з центральної частини міста. Щоправда, проти цієї ініціативи виступили підприємці, а також власники ресторанів і магазинів в центрі, яким товари привозять на автомобілях.
Після цього міська влада вирішила піти іншим шляхом: вона почала розвивати мережу велосипедних доріжок, прибираючи місця для паркування. До кінця цього року в Осло зникне 700 паркувальних місць, а за 20 тис. машино-місць городянам доведеться платити. Місцева влада з оптимізмом показує ролики, що демонструють майбутнє Осло – вільні від машин вулиці, на яких є місце тільки для велосипедистів, пішоходів і громадського транспорту. Крім того, мерія розвиває байк-шерінг і надає субсидії на купівлю електробайків.
Варто відзначити, що противників у цієї програми теж вистачає. Деякі городяни критикують владу за те, що, незважаючи на введення жорстких обмежень на парковку, чиновники і далі користуються на роботі безкоштовним гаражем. Мер відреагував на цю претензію тим, що оголосив конкурс на кращу ідею використання гаража. В цьому році в Осло повинні відбутися вибори в мерію, на яких місцеві жителі і оцінять екологічні ініціативи влади.
Восени минулого року у французькому регіоні Іль-де-Франс, в який входить Париж з околицями, придумали оригінальний спосіб, щоб переконати водіїв відмовитися від автомобілів.
Президент ради Іль-де-Франс Валері Пекресс повідомила про програму стимулювання водіїв до спільного використання транспорту. За її словами, 43% жителів регіону добираються на роботу на власних машинах, що створює проблеми на дорозі в годину пік.
Парижани дуже рідко їдуть на роботу разом. Зараз коефіцієнт зайнятості машин в Іль-де-Франс складає всього 1,1 людини.
До кінця минулого року в регіоні в тестовому режимі виплачували водіям по 2 євро за кожну поїздку, здійснену разом з попутниками. Дослідження показали, що за умови використання двома людьми одного автомобіля можна скоротити обсяг трафіку приблизно на третину.
Поки що приватні автомобілі не зникнуть
Незважаючи на проекти міст без особистого транспорту, очікувати зникнення особистих автомобілів з міських вулиць в найближче десятиліття не варто. Наприклад, Великобританія планує лише у 2040 році заборонити продаж нових автомобілів з бензиновими і дизельними двигунами. Аналогічна доля чекає і машини-гібриди.
Норвегія в цьому питанні пішла ще далі і має намір до 2025 року в деяких регіонах допускати до експлуатації тільки ті машини, які не виробляють шкідливих викидів в атмосферу.
Міністр екології Франції Ніколя Юло заявив, що країна в 2040 році теж введе заборону на машини з бензиновими і дизельними двигунами. До списку країн, які мають намір відмовитися від шкідливих для екології автомобілів, приєднався і Китай, який також має намір перейти на електромобілі.
Втім, перехід до електричного транспорту не означає, що власники почнуть відмовлятися від особистих автомобілів. Менш із тим, у міру розвитку міської інфраструктури такий сценарій виглядає більш ніж імовірним.
Олексій Мельниченко
За матеріалами:
hyser
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас