Лариса Побережнюк: питання про мораторій землі в Україні. Чи потрібно знімати заборону на продаж?


Лариса Побережнюк: питання про мораторій землі в Україні. Чи потрібно знімати заборону на продаж?

Незважаючи на те, що протягом року точилися дискусії стосовно зняття мораторію на продаж земель сільськогосподарського призначення, реєструвалися відповідні законопроекти (30 листопада цього року було зареєстровано законопроект про внесення змін до розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України щодо продовження заборони відчуження сільськогосподарських земель) жоден із законопроектів про обіг земель сільськогосподарського призначення так і не був прийнятий, ні № 5535, ні №5535-1.

Новий законопроект нічим суттєвим не відрізняється від попереднього, змінюється лише рік 2018 на 2019. А Кабінету Міністрів України цього разу доручається до 1 липня 2018 року розробити і внести на розгляд Верховної Ради України проект Закону України про обіг земель сільськогосподарського призначення.

Наскільки ж нашій країні необхідне зняття мораторію? Відомо, що в Україні вже діє ринок землі, але він є «тіньовий». Якщо ринок відкриють, і відкриють, як це очікується, за усіма правилами, то це лише дозволить вийти із тіні тим, хто зараз «грає» на такому ринку.

В чому суттєва різниця між тим, що відбувається, і відкритим ринком. «Гравці» вийдуть із тіні, припиниться укладення багаторічних договорів оренди землі із внесенням оплати наперед за 49 років, договори емфітевзису «підуть в небуття», можливо, відбудеться припинення продажу корпоративних прав підприємств, які уклали договори оренди із власниками земельних часток (паїв).

Можливо, тому законодавець вирішив здійснити цікавий хід. Замість прийняття закону про обіг сільськогосподарських земель було зареєстровано законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення правового регулювання емфітевзису та суперфіцію.

Звичайно, для бізнесу це дещо покращить ситуацію, хоча й не відкриє ринок земель, але дозволить хоча б тимчасово користуватися чужими земельними ділянками й не вважати таке використання «тіньовим».

Відсутність у законодавстві вимог до форми договорів про встановлення права користування чужою земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзису) та права користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцію), відсутність істотних умов договору емфітевзису та суперфіцію, відсутності спеціальних вимог передбачених для недійсності або розірвання договорів про встановлення емфітевтичного та суперфіційного права та припинення користування земельною ділянкою, створюють перепони для ведення бізнесу в даній галузі. Звичайно, зняття мораторію покращило б ситуацію в країні, відкривши ринок земель та зміцнивши економічну ситуацію.

Як виявилося, навіть, зовнішні чинники не змогли вплинути на законодавця та стимулювати його прийняти закон про обіг земель, який відкрив би ринок земель цього року.

Мова йде про обіцяний транш МВФ. Ще на початку 2017 року говорили про обов’язковість прийняття закону та виходу на завершальний етап земельної реформи. А Кабінет Міністрів України і цього року не впорався та не розробив законопроект про обіг земель до кінця цього року.

А що цінова політика?

В Міністерстві аграрної політики та продовольства України на днях заявили, що один гектар землі, після скасування мораторію на продаж земель сільськогосподарського призначення, може коштувати порядку 50-60 тисяч гривень.

Дану ціну вважаємо заниженою з багатьох причин. По-перше, загальновідомо, що українські землі доволі родючі. По-друге, станом на сьогодні ця сума приблизно дорівнює одній тисячі вісімсот п’ятдесят доларів.

У порівнянні з європейським ринком це не продаж землі, а дарунок її майже безцінь. Розцінки коливаються від десяти тисяч доларів до півсотні, а то й вище.

Звичайно, Україна – не Мальта та не Нідерланди, де одні з найвищих цін на землю, проте ціна має бути економічно виваженою та з врахуванням економічної ситуації в країні.

Розуміємо, що не кожен український фермер буде спроможний придбати за таку ціну землю сільськогосподарського призначення, проте це не привід занижувати розцінки.

Загалом, мораторій в Україні варто скасовувати, але робити це виважено, з метою уникнення можливих корупційних схем в подальшому. Відкриття ринку земель має бути спрямоване в першу чергу на український бізнес, подолання економічних негараздів, які є сьогодні в країні, та поповнення державного бюджету шляхом сплати податків за продаж земель.

Лариса Побережнюк, керуючий партнер Правової Групи «Побережнюк і партнери»

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

  • !

    Колонка відображає виключно точку зору автора, та може не збігатися з думкою редакції. Публікація колонок здійснються згідно Правил, а Finance.ua виконує лише роль носія. Копіювати ці авторські матеріали можна лише за наявності посилання на автора та Finance.ua.

Дивись також
Весь ринок:Аграрний ринок
Архiви:2018 2017 2016 2015
В Контексті Finance.ua
Опитування