Навіщо в Україні переписали Бюджетний кодекс і як він змінить субсидії


Навіщо в Україні переписали Бюджетний кодекс і як він змінить субсидії

Уряду не вдалося перекласти частину витрат держбюджету на плечі регіонів. Ще напередодні голосування в другому читанні проекту бюджету на 2018 рік прем’єр-міністр України Володимир Гройсман пояснював, що місцевій владі треба припинити спроби заробляти за рахунок зменшення центрального бюджету і сконцентруватися на розвитку економіки на місцях.

Мовляв, не варто додатково перерозподіляти дохідну частину центрального бюджету на користь місцевих. Позаяк центральний бюджет фінансує значну кількість програм: ремонт доріг, підтримку армії, реформи освіти і медицини і низку інших. У зв’язку з чим відчуває «величезні проблеми».

Мабуть, щоб полегшити цей тягар, прем’єр вніс до парламенту проект змін до Бюджетного кодексу (законопроект №7116), які перекладали частину витрат центрального бюджету на плечі місцевих і тим самим забезпечити виконання планів уряду на 2018 рік.

Верховна Рада схвалила ці зміни, але зі своїми правками. Зокрема, депутати відмовилися від перекладання виплат субсидій ЖКГ з центрального на місцевий рівень.

Спочатку уряд хотів з 2018 року передати до місцевих бюджетів видатки на надання пільг громадянам на оплату житлово-комунальних послуг. Мало того, пропонувалося встановити механізм погашення у 2018 році боргів по цих пільгах, які накопичилися в попередніх бюджетних періодах на початок року.

Свої пропозиції Кабмін обґрунтовував необхідністю «наблизити» надання соціальних послуг до тих, хто їх потребує, забезпечивши максимальну адресність таких дотацій, їх прозорість, а також підвищивши відповідальність і підзвітність в системі пільг.

Однак уже на етапі обговорення в Комітеті ВР з питань бюджету було вирішено залишити виплату субсидій в компетенції держбюджету. Про що заявив, представляючи документ у парламенті, голова підкомітету з питань бюджетної політики та удосконалення Бюджетного кодексу Костянтин Іщейкін.

Попутно депутати, користуючись нагодою, внесли в список пільговиків нову категорію громадян «депортовані особи, які повернулися в Україну на постійне проживання». Для них тепер теж буде передбачена знижка плати житлоплощі, комунальних послуг та вартості палива.

«Проблема в тому, що держава не встигає платити субсидії. Ось уже другий рік поспіль заборгованість становить близько 20-22 млрд грн. А всього на субсидії за 9 місяців 2017 знадобилося близько 70 млрд грн», – розповів UBR.ua експерт Інституту енергетичних стратегій Юрій Корольчук.

За його словами, якщо ці виплати перекласти на місцевий рівень, то борги зростуть ще більше, адже грошей у місцевих бюджетах не так багато, як про це говорять в Кабміні.

«Тому в найближчі два роки ця ідея не буде реалізована, бо може зірвати всі оплати. При тому, що зараз затримка виплат 3-6 місяців. Адже у нас є багатші і бідніші регіони. У Тернопільській області, наприклад, до 80% отримують субсидії. Деякі просто не потягнуть такий тягар», – каже Корольчук.

Нагадаємо, в доопрацьованому проекті бюджету витрати на надання житлових субсидій збільшили на 15,9 млрд гривень, до майже 71 млрд грн.

За словами міністра соціальної політики Андрія Реви, спочатку на ці цілі планували виділити 55 млрд грн. При цьому очікувалося, що місцеві бюджети візьмуть на себе ще 7 млрд грн, тобто всього 62 млрд грн.

За його словами, оскільки до кінця поточного року уряд так і не знайшов грошей на погашення боргів по субсидіях, було вирішено збільшити витрати в 2018 році ще на 9 млрд гривень, до 71 млрд грн.

Водночас субвенція з держбюджету місцевим бюджетам на придбання населенням твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу в доопрацьованому проекті бюджету збереглася на рівні 2,7 млрд грн.

Зате в інших питаннях депутати виявилися більш поступливими, погодившись змінити порядок формування і виконання місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин.

Депутати підтримали підвищення з 20% до 45% рівня відрахувань до держбюджету екологічного податку, пропорційно скоротивши частки податку, що залишається в розпорядженні обласних бюджетів і м. Києва. За словами міністра фінансів Олександра Данилюка, це дозволить додатково отримати 800 млн грн для проведення лабораторно-діагностичних, лікувально-профілактичних робіт, утримання ветеринарних лікарень і ветеринарних лабораторій.

Крім того, Київ отримає 10% субвенції з держбюджету місцевим бюджетам на будівництво і ремонт доріг загального користування місцевого значення. Решта 90% субвенції на розподіляються між місцевими бюджетами в залежності від протяжності автодоріг. Раніше ця стаття в Бюджетному кодексі взагалі була виключена.

Уряд також пропонував зрівняти відсоток розміру дотацій депресивним регіонам з рівнем вилучень з багатших регіонів. Однак спроба збільшити розмір вилучень (реверсних дотацій) з 50% до 80% від суми перевищення встановленого рівня так званої податкоспроможності регіону. Депутати порахували, що центральний бюджет цілком може собі дозволити, як і раніше, дотувати 80% від необхідного, а забирати не більше 50% «зайвих» коштів.

Додатково місцевим бюджетам пропонується відраховувати частину плати за видачу ліцензій лотерейним компаніям. Розмір цієї частини буде визначатися Кабміном.

Також було нормовано питання зарахування до спеціального фонду місцевих бюджетів надходжень в рамках програм допомоги від урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ.

Передбачено продовження на 2018-2019 роки дії норми щодо зарахування 13,44% акцизного податку на паливо до бюджетів місцевого самоврядування.

Додатково держава буде надавати на місця додаткові дотації для фінансування переданих з держбюджету витрат з утримання установ освіти та охорони здоров’я. Для цього визначено критерії та параметри, які застосовуються для розподілу додаткової дотації між місцевими бюджетами.

Весь обсяг видатків на вищу освіту розподіляється на основі формули, яка буде враховувати кількість учнів по різних групах спеціальностей.

Для громадян буде корисно дізнатися, що переплати по податку з доходів фізичних осіб (ПДФО) за підсумками річного перерахунку, тепер будуть проводитися з місцевих бюджетів, а не державного. Виплати будуть проводитися за місцем реєстрації платника податків.

Костянтин Симоненко

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Казна та Політика
Дивись також
В Контексті Finance.ua