Революція розеток. Як побудувати бізнес на електрокарах


Революція розеток. Як побудувати бізнес на електрокарах

В Україні останнім часом з’являються ініціативи, спрямовані на популяризацію електрокарів. За прогнозами учасників ринку, в результаті вже до 2020 року електромобілі можуть скласти до 15% українського автопарку.

Тільки за 9 місяців цього року в нашій країні, за даними МВС, зареєстрували 1,4 тис. електромобілів. Найбільше їх купують в Києві, Дніпрі та Харкові.

Українці почали активно цікавитися електрокарами ще в 2014-му. І не тільки як засобом пересування, а і як бізнесом. “У вересні 2014 року я з волонтерами повертався із зони АТО і розумів, що ми заправляємо наші буси російським бензином, — говорить Олександр Кравцов, співзасновник компанії ElectroCars. — Тоді ми згадали про існування електромобілів і вже через місяць замовили у США перший Nissan Leaf”. Сьогодні фірма Кравцова займається продажем, прокатом і популяризацією електромобілів в Україні. У 2017 році ElectroCars відкрила свій салон. Нещодавно там купили вже сотий електромобіль.

Бізнес компанії GreenFuel, українського виробника зарядних станцій для електрокарів, також стартував у 2014 році. “Електромобілі починали завозити, а зарядної інфраструктури в країні не було взагалі”, — розповідає директор GreenFuel Дмитро Ніколайко. Разом з командою з декількох інженерів і менеджерів він ознайомився з влаштуванням зарядних станцій, що у світі, і взявся за створення свого прототипу. На сьогодні компанія Ніколайка продала вже близько сотні зарядок GreenFuel. Вартість кожної — 27 тис. грн. При цьому аналогічна станція зарубіжного виробництва, як стверджують в GreenFuel, обходиться на 25-35% дорожче.

Олександр Вовк, генеральний директор компанії “Оксижен Груп”, пішов ще далі. Крім продажу автомобілів та зарядних станцій, він почав розвивати першу в Києві службу електротаксі. На даний момент загальний пробіг парку “Оксі таксі” вже перевищив 10 млн км. Тариф у електротаксі становить 8 грн за км, в той час як в Uber — від 4,5 грн за км. Однак засновник компанії не вважає бізнеси, пов’язані з електрокарами, суперприбутковими. “У короткостроковій перспективі заробити на цьому нереально. Головне завдання — зробити електромобілі популярними серед населення, розвінчати пов’язані з ними міфи і довести, що електрокари — це ще й вигідно”, — розповів Олександр Вовк.

Ціна енергонезалежності

Найпопулярніший електромобіль в Україні — Nissan Leaf. За різними оцінками, серед електрокарів, які колесять по українським дорогам, 80% — це саме Nissan. Причина популярності в ціні. За вживаний автомобіль, привезений з США, доведеться заплатити близько $14 тис. Для порівняння: Tesla обійдеться в три рази дорожче. Але і можливості бюджетного Nissan скромніші — на одній зарядці він може проїхати до 175 км, тоді як Tesla — 500 км. Втім, для багатьох цього більш ніж достатньо — мало хто з автомобілістів проїжджає на день більше 100 км.

Бюджетні Nissan Leaf надходять з США після використання їх в лізингу протягом 2-3 років. Українські підприємці скуповують їх на американських аукціонах і завозять в нашу країну. У офіційних дилерів в Україні Nissan Leaf не купиш. Тим часом, як з’ясував Фокус у “Nissan Україна”, офіційна презентація найпопулярнішого в країні електромобіля не планується щонайменше до 1 квітня 2018-го.

Імпортери, пояснюючи зволікання з ввезенням в Україну електрокарів, зокрема, посилаються на відсутність державних програм, які здешевлюють авто для кінцевого споживача. Адже нові електрокари, які з урахуванням податкового навантаження будуть коштувати не менше $30 тис., навряд чи стануть користуватися великим попитом.

Втім, є і компанії, які офіційно продають електрокари в Україні. Це Renault, Hyundai і BMW.

Але все ж офіційні автоімпортери в сегменті екологічних авто поки що роблять ставку на машини з гібридним двигуном. Їх купують частіше, ніж електрокари, — за 9 місяців поточного року продали 1,7 тис. гібридних машин проти 1,4 тис. авто лише з електроприводом. За статистикою МВС, за цей період найчастіше реєстрували Toyota RAV-4 Hybrid, Chevrolet Volt і Kia Niro.

Спасибі зарядці

Водіїв електрокарів насамперед приваблює можливість економити. Як зазначає Олександр Кравцов, дешева електроенергія при дорогому бензині однозначно підштовхує до вибору на користь електрики. Як підрахували в компанії “Оксижен Груп”, власник авто в Україні в середньому за рік проїжджає близько 20 тис. км, витрачаючи до 2 тис. літрів бензину, що разом з щорічним техобслуговуванням обходиться приблизно в 60 тис. грн. Для електромобіля, за умови заряджання від домашньої розетки, експлуатаційні витрати за рік з урахуванням планового ТО складуть близько 7 тис. грн. А якщо заряджатися за нічним тарифом, який на 50% менше, витрати істотно знизяться. Щоправда, щоб користуватися такою можливістю, попередньо потрібно встановити двофазний лічильник електроенергії.

Але все ж головна проблема перед купівлею електрокара — занепокоєння через дорожнечу обслуговування. За словами засновника Tesla Club Ukraine Назара Шимоне-Давида, боятися не варто — експлуатація електромобіля зазвичай обходиться в сім разів дешевше, ніж авто з бензиновим двигуном.

Не страшна і ситуація з ремонтом. За відгуками автовласників, найбільш вразливе місце в електрокарі — ходова частина. Але її можна полагодити на будь-якому СТО. “Як власник СТО скажу, що обслуговувати електромобілі невигідно — вони практично не ламаються, а деградація батареї відбувається повільно. В цілому електромобілі схожі на смартфони — не ремонтуєш, поки не розіб’єш”, — говорить Кравцов.

Ще одне побоювання покупців електромобілів — пошук зарядної станції. За інформацією Дмитра Ніколайка, в 2015 році в Україні налічувалося близько 100-200 зарядних станцій, в 2016-му — 500-700, а станом на сьогодні 1,3–1,5 тис.

Як зазначає Ніколайко, безкоштовні зарядки можна знайти на мережевих АЗС (мережі “ОККО”, “КЛО” та ін), парковках при торгових і бізнес-центрах, в житлових комплексах. Вони з’являються навіть у банках. Зокрема, в рамках загальної стратегії підвищення енергоефективності України 7 безкоштовних електричних заправок з паркомісцями в Києві, Чернівцях, Дніпрі, Кривому Розі та Львові обладнав Ощадбанк. За інформацією банку, в середньому за день там заряджаються по 5-7 електромобілів, і їх кількість стабільно зростає.

У мережі “ОККО” сьогодні працює 41 электрочарджер, і у найближчих планах компанії встановлення ще 8 швидкісних электрозарядок.“Зараз послуга є безкоштовною, але ми не виключаємо, що в майбутньому за неї доведеться платити”, — говорить керівник департаменту розвитку АЗКОККО” Назар Турхан. За його словами, попит на послуги електрозарядок з початку 2017 року зріс більш ніж в два рази. Якщо в лютому-березні на АЗКОККО” заряджають близько 300 електрокарів на місяць, то зараз вже більше 600. Тобто послуги з підзарядки електромобілів вже починають нагадувати бізнес.

Це підтверджує і те, що в Україні стали з’являтися зарядні мережі, які надають платний сервіс на найбільш популярних напрямках, наприклад, мережа “ТОКА”.

Як правило, підприємства, які організовують у себе безкоштовні зарядки, публічно пояснюють такий крок прагненням підтримати інновації та підвищити енергоефективність. Однак за цим стоїть один з нових способів залучення клієнтів. Адже поки електрокар заряджається, його пасажири будуть змушені протягом як мінімум півгодини витрачати гроші в кафе або торговому центрі.

Місту і світу

Економічні електрокари приносять вигоду не лише своїм власникам, але й екології. Олександр Вовк звертає увагу, що викиди транспорту в світі зараз складають близько 7 гігатонн СО2 на рік (близько 23% викидів вуглекислого газу в атмосферу). Тобто теоретично, замінивши весь автотранспорт на електричний, викиди СО2 можна знизити майже на чверть.

При цьому один з головних забруднювачів повітря — таксі. “На вулицях міст таксі становлять лише 2% загальної кількості транспорту, але через інтенсивність поїздок вони відповідальні за 20% забруднень, — розповідає Олександр Вовк. — Саме тому в багатьох столицях ЄС планують до 2020 року залишити тільки міські електричні таксі, що зменшить викиди на 30%”.

Але говорити про те, що електромобілі в найближчі роки впливатимуть на поліпшення екології, не доводиться. За даними Міжнародного енергетичного агентства (IEA), загальна кількість електричних авто в світі — близько 2 млн. Це всього 0,2% від кількості всіх автомобілів. В IEA очікують, що до 2020 року кількість електрокарів зросте до 9-20 млн, а до 2025-го — до 40-70 млн.

Щоб прискорити поширення електрокарів або навіть відмовитися від використання дизельних і бензинових автомобілів в довгостроковій перспективі, у багатьох країнах автолюбителів стимулюють пересідати на “чисті авто”. Як приклад координатор Автомобільного комітету Європейської Бізнес Асоціації (ЄБА) Олена Бучка наводить Норвегію. Там покупці електромобілів звільняються від низки податків і плати за паркування. Електромобілям дозволяють рух у смузі для громадського транспорту і вільне використання численних станцій підзарядки. Завдяки таким заходам електричними двигунами вже оснащено близько 30% авто, які продаються в Норвегії, а уряд готується до повного переходу на електрокари протягом 10 років.

Втім, навіть на Заході ситуація з поширенням електромобілів виглядає не дуже райдужно. Як зазначає член Економічного дискусійного клубу Євген Олейніков, електрокари ставали популярними переважно в тих країнах, де є пряме субсидування або пільгове кредитування покупців. “Як тільки держави припиняли чи обмежували таку підтримку, як це сталося в Данії, інтерес населення до придбання електромобілів різко падав”, — стверджує Олейніков. Мова йде про падіння на дві третини продажів електромобілів у Данії в І кварталі цього року через скасування держсубсидій на електромобілі. Данський уряд відреагував на це тимчасовим продовженням програми субсидування.

В Україні останнім часом також з’являються ініціативи, спрямовані на популяризацію електрокарів. У жовтні 2017 року до Верховної Ради надійшли три законопроекти про внесення змін у Податковий кодекс щодо популяризації електромобілів. Підтримка цих ініціатив допоможе здешевити електрокари до 30% за рахунок звільнення від оподаткування при їх купівлі та створить додаткові пільги при експлуатації. За прогнозами учасників ринку, в результаті вже до 2020 року електромобілі можуть скласти до 15% українського автопарку.

У прийнятті подібних законопроектів зацікавлені практично всі учасники авторинку, включаючи офіційних автоімпортерів і дилерів, які не поспішають ввозити електрокари в Україну багато в чому саме через відсутність програм підтримки електротранспорту. За словами Олени Бучки з Автомобільного комітету ЄБА, офіційні дилерські мережі зацікавлені в стимулюванні ринку електромобілів, бо це призведе до боротьби з “сірим” імпортом.

На думку операторів ринку електрокарів, бензозаправки в такій ситуації не надто постраждають, якщо вчасно перепрофілюються в швидкісні зарядки. Щоправда, представники мереж автозаправок делікатно обходять це питання і тим часом активно встановлюють зарядні станції і розвивають додаткові платні сервіси. Єдина сторона, яка залишиться в явному програші від активного продажу електротранспорту, — виробники і оптові імпортери нафтопродуктів. “Постачальники і продавці нафтопродуктів з часом почнуть втрачати обсяги продажів і зазнавати збитків. Відповідно такі компанії будуть намагатися відтягнути ухвалення подібних законопроектів”, — вважає адвокат юридичної компанії “Де-юре” Ігор Фомічов. Подібні процеси можуть відбуватися у всіх країнах, де сильне нафтове лобі. Наприклад, нещодавно стало відомо, що у США Республіканська партія пропонує скоротити діючу в країні держпідтримку електрокарів. А якщо в Штатах скасують податкову знижку на електрокари в розмірі до $7,5 тис., як того хочуть республіканці, в Україні можуть подорожчати електромобілі, більшу частину яких завозять з США.

Марія Бабенко

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
В Контексті Finance.ua