Новий закон: З доріг приберуть «місця концентрації ДТП» — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Новий закон: З доріг приберуть «місця концентрації ДТП»

Казна та Політика
624
У Верховну Раду внесли революційний законопроект, що пропонує перевіряти автодороги на предмет безпеки ще на етапі проектування. Для цього в закон «Про автомобільні дороги» додадуть статтю про аудит безпеки на дорогах. Це дозволить заздалегідь прораховувати виникнення тих самих «місць концентрації ДТП» і ще на етапі креслень робити ці ділянки безпечними. Autonews.ua поспілкувалися з одним з розробників законопроекту і дізналися все, що варто знати про новацію.
Знизить на 30% число ДТП з тяжкими наслідками
За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, на які посилаються автори законопроекту, українські автодороги – одні з найнебезпечніших у світі. «Україна посідає п’яте місце за кількістю загиблих у ДТП після Малайзії, Аргентини, Греції та Камбоджі», – йдеться в пояснювальній записці.
Причина крім усього іншого криється в самих стандартах проектування доріг, які ніби підбурюють водіїв перевищувати швидкість і відчувати себе занадто вільно, а пішоходам дають спокусу перебігати дороги в небезпечних місцях.
Завдання аудиту безпеки доріг – мінімізувати ці ризики, прибравши фактори, які впливають на ДТП. Наприклад, у Великобританії, за підсумками 30 років застосування аудиту безпеки дійшли висновку, що число аварій з тяжкими наслідками у них знизилося на третину.
«Цього можна досягти, наприклад, знизивши швидкість потоку, знизивши ймовірність дорожніх конфліктів, зменшивши точки перетину траєкторій, зменшивши дистанцію, яку потрібно проходити пішоходам на нерегульованих переходах. Це знизить ймовірність того, що тут будуть аварії, а якщо вони і будуть, це пом’якшить їх наслідки – це будуть не смертельні аварії, а такі, в яких люди не вмирають», – пояснив autonews.ua один з розробників законопроекту дорожній експерт Віктор Загреба.
Як працюватимуть аудитори?
Зараз спроби зробити щось подібне робить «Укравтодор» – на в’їздах в деякі населені пункти з «наскрізним» рухом вони ставлять «петлі», щоб таким чином заспокоїти трафік.
У майбутньому кожен новий проект дороги (хоч місцевого, хоч міжнародного рівня) буде розглядати аудитор (група кваліфікованих фахівців), і якщо буде потреба, аудитор напише в звіті: «Зважаючи на такі-то обставини я рекомендую розмістити на в’їзді в таке-то село гальмівні острівці». Далі проектувальники будуть зобов’язані розглянути висновок аудитора і, якщо у них немає заперечень, вони додадуть те, що він написав. «Аудитор може рекомендувати перенести пішохідний перехід, змінити дизайн перехрестя (зробити кільцеве перехрестя замість нерегульованого). Якщо дорога швидкісна, він може рекомендувати зробити пішохідний перехід на різних рівнях (підземний або надземний). Може рекомендувати зробити регульований перехід з кнопкою. І мова йде не тільки про дороги державного значення, а й в населених пунктах також. Це може бути застосоване в проектах реконструкції вулиць у Києві та будь-якому іншому місті», – розповідає Віктор Загреба.
До слова, сюди може бути вписана ідея звужувати ширину смуг, яка в європейських країнах зарекомендувала себе як дієвий метод змусити водіїв їхати повільніше. «Можна робити все, що не забороняють норми і стандарти. Наші норми і стандарти говорять, що ширина смуги повинна бути 3,75 м, але в умовах населеного пункту, коли бажана менша швидкість, тоді можна звужувати смугу до 3 м або навіть до 2,75 м. Все це регламентується державними будівальними нормами. Відповідно, аудитор, розглянувши проект якоїсь дороги, може сказати, умовно, «У вас тут смуги занадто широкі, це буде підштовхувати до надмірної швидкості. Для чого на вулиці зі швидкістю 40 км/год потрібна ширина смуги 3,75 м, яка ширша, ніж на німецькому автобані?». Аудитор може рекомендувати ширину смуги 3 м. І тоді проектувальники його пропозицію врахують», – наводить приклад розробник законопроекту.
Скільки все це коштує?
З досвіду країн ЄС, вартість аудиту безпеки руху становить 0,5% від вартості великих проектів, до 3% для маленьких проектів. На перший погляд, це дорого. Наприклад, якщо проект коштує 100 млн грн (стільки може коштувати дорога між двома облцентрами), то забезпечення безпеки «розрахунками на папері» обійдеться в 500 тис грн. «Але є дослідження, що економічні втрати країни від однієї смерті одного загиблого в ДТП становлять приблизно 12 млн грн. Тож витратити півмільйона на умовно стокілометрову ділянку дороги, якщо це збереже хоча б одне життя (а це збереже багато життів) – це має дуже великий коефіцієнт економічної ефективності. І це якщо тільки говорити про загибель. Але ж буде і економія на ремонтах автомобілів за рахунок аварій, яких не відбудеться», – сказав autonews.ua Віктор Загреба.
Андрій Довгань
За матеріалами:
autonews.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас